Foto: Screenshot/YouTube

Znanstvenici su otkrili masivan planet od ‘šećerne vune’: ‘Ovo je prava anomalija’

Autor: F.F

Galaksija može pružiti neke iznenađujuće priče, ali egzoplanet otkriven na udaljenosti od 1232 svjetlosne godine je jedan od najčudnijih do sada. Taj planet, poznat kao WASP-193b, iznenađujuće je velik poput Jupitera, ali je toliko lagani i prozračan da bi ga mogli usporediti s gustim slojem šećerne vune. Možemo reći da je to gotovo poput oblake sastavljenog od manje od 1% gustoće Zemlje.

Iako su egzoplaneti poput WASP-193b rijetki, oni su izuzetno važni jer nam mogu pomoći u boljem razumijevanju evolucije planeta. Prema međunarodnom timu predvođenom astronomom Khalidom Barkaouijem iz Sveučilišta u Liègeu, Belgija, ovaj planet je drugi po redu s najmanjom gustoćom ikad otkriven, odmah iza Keplera-51d, koji je daleko manji.

“Njegova nevjerojatno niska gustoća čini ga pravom anomalijom među više od pet tisuća egzoplaneta otkrivenih do danas. Ova nevjerojatno niska gustoća nije u skladu s uobičajenim modelima plinskih divova, pa čak ni pod pretpostavkom da nema čvrstu jezgru”, objašnjava Barkaoui, prenosi Science Alert.

Pomaže u razumijevanju Sunčevog sustava

Promatranje egzoplaneta i njihovih čudnih karakteristika ne samo da nam pomaže da bolje razumijemo naš Sunčev sustav, već nam pruža i uvid u to kako se formiraju i razvijaju planetarni sustavi. Plinoviti divovi koji se nalaze blizu svojih zvijezda posebno su zanimljivi jer sugeriraju kako su se mogli formirati i migrirati unutar svojih sustava.

WASP-193b kruži oko zvijezde WASP-193, slične našem Suncu, ali mnogo bliže nego bilo koji planet u našem Sunčevom sustavu. Proučavanje promjene svjetlosti zvijezde dok je egzoplanet prolazio ispred nje omogućilo je znanstvenicima da izračunaju njegovu veličinu i masu. Iako je ovaj planet gotovo 50% veći od Jupitera, njegova masa je iznenađujuće mala – samo 0,139 puta veća od Jupiterove.

Iz tih karakteristika, istraživači su zaključili da planet ima vrlo nisku gustoću od 0,059 grama po kubičnom centimetru, što je gotovo poput gustog oblaka šećerne vune. Julien de Wit s Massachusetts Institute of Technology dodaje: “Ovaj planet je tako lagan da je teško zamisliti čvrsti materijal slične gustoće. Sličnost s vunom je zbog toga što su oba uglavnom zrak, čineći planet izuzetno prozračnim.”

U svemiru pronađena čudnovata struktura: ‘Može promijeniti način na koji gledamo svijet’

Potrebna su daljnja istraživanja

Iako su drugi planeti slične gustoće rijetki, oni pružaju uvid u to kako bi takvi svjetovi mogli postojati. Neposredna blizina zvijezde može zagrijati atmosferu, napuhujući je, posebno ako je atmosfera bogata vodikom i helijem. Međutim, takvi uvjeti vjerojatno bi bili prisutni samo tijekom ranih stadija egzoplanetove evolucije.

Iako su misterije oko ovog egzoplaneta još uvijek prisutne, on predstavlja fascinantan subjekt za daljnja istraživanja. Svemirski teleskop James Webb mogao bi pružiti dodatne uvide u njegovu atmosferu, što bi nam moglo pomoći da bolje razumijemo kako takav neobičan i pahuljasti svijet može postojati u svemiru.

Autor:F.F