Zrakoplov WindRunner, Foto: Radia

Uskoro stiže najveći zrakoplov u povijesti: Ima volumen kao tri olimpijska bazena

Autor: Zlatko Govedić

Američka energetska tvrtka Radia iz Kolorada razvija najveći zrakoplov u povijesti zrakoplovstva, a sve u sklopu borbe s energetskom krizom. Misija zrakoplova WindRunner bit će dostava gigantskih lopatica dugih oko 100 m izravno na vjetroturbine.

Tvrtka navodi da će zrakoplov letjeti na održivo gorivo te da će mu trebati obična zemljana ili šljunčana pista za slijetanje. Moći će sletjeti na pistu duljine svega 1800 m, što ne može nijedan drugi veliki komercijalni zrakoplov.

Inženjering, međutim, nije revolucionaran. Radia navodi da se fokusira na postojeću tehnologiju i sigurnost, koristeći, gdje je to primjenjivo, provjerene avionske materijale, komponente i tehnike izrade koje imaju odobrenje američke Savezne uprave za zrakoplovstvo (FAA).

Impresivne dimenzije

Kada je riječ o dimenzijama, WindRunner uistinu oduzima dah. Imat će teretni prostor 7700 m³, što je dovoljno da ispuni gotovo tri olimpijska bazena. Drugim riječima, to je 12 puta veći volumen od Boeinga 747-400.

WindRunner bit će dug 108 m, što znači da će od Boeinga 747-400 biti duži za čak 39 m. Raspon krila pak bit će nevjerojatnih 80 m. To je kao da postavite četiri staze za kuglanje jednu do druge.

Novi američki gigant tako će nadmašiti i ukrajinski Antonov An-225, najteži zrakoplov u povijesti, koji je uništen na početku ruske invazije, tijekom ruskog granatiranja ukrajinske zračne luke Hostomel, nedaleko od Kijeva, 27. veljače 2022.




Usred pustinje niče golem visokotehnološki grad: Snimke su nadrealne

Moćne i profitabilne vjetroturbine

Cilj je započeti s brzom i dobro izgrađenom flotom koja zadovoljava standarde zrakoplovne industrije. Neki izvještaji online medija spominju komercijalne operacije već 2027., ali na internetskoj stranici tvrtke Radia još nije potvrđen vremenski okvir.




Radia se oslanja na procjene istraživačke organizacije Bloomberg NEF da će se do 2050. na kopnene vjetroelektrane potrošiti do 10 bilijuna dolara. Razvoj WindRunnera omogućit će izvođenje projekta GigaWind u sklopu kojega partneri tvrtke izrađuju XXL vjetroturbine.

Lopatice vjetroturbina obično su duge oko 70 m, ali Radia želi razviti lopatice duge 100 m. Tvrtka tvrdi da bi takve turbine mogle biti dva do tri puta moćnije – i dva do tri puta profitabilnije od današnjih.

Kada god WindRunner prvi put poletio, bit će to uistinu impresivan događaj i povijesni trenutak.

Autor:Zlatko Govedić
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.