Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Mate Rimac pojasnio Srbima kako stoje stvari: ‘Samo smo zbog toga ostali u Hrvatskoj’

Autor: Z.S.

Hrvatski Elon Musk, spojio je leskovačke trubače, Zabranjeno pušenje, Bajagu i bezbroj električnih žica. Mate Rimac počeo je iz svoje garaže, a danas se njegovo ime nalazi uz Elona Muska, a prezime na najbržem automobilu na svetu. Mnogi za njega kažu da je, najvjerojatnije, najveći inovator posle Nikole Tesle koji šeta Balkanom.

Tim riječima započinje intervju koji je Rimcem napravio novinar RTS-a Dalibor Žarić, i to u njegovu rodnom Livnu.

“Spokojno se osjećam tu, tako mi je lijepo. Iako, naravno, mi tu koji dođemo sa strane vidimo ovo područje kada je najživlje, kada svi dođu sa svih krajeva svijeta, jer kada nije to doba, ovdje je mrtvo, nažalost. Kada vidim neke stare snimke, ne možeš vjerovati koliko je to bilo živo i kada čujem priče roditelja i starijih ljudi. I, nažalost, potpuno se okrenulo kao mnoga mjesta u bivšoj Jugoslaviji nakon rata“, započeo je i otkrio kako je u Livnu živio kratko. Imao je dvije i pol godine kada se s obitelji preselio u Njemačku.

Foto: Zeljko Puhovski / CROPIX

Kako je nastala ljubav prema automobilima?

Mate Rimac, kako je pojasnio novinar RTS-a, vlasnik je i osnivač kompanije Rimac automobili. Njegova firma Rimac grupa većinski je vlasnik Bugattija, s 55 posto udjela u firmi. Ima 2.000 zaposlenih, tvornice za proizvodnju u četiri zemlje i vrijednost njegove kompanije je u 2022. procijenjena na 2,2 milijarde eura.

ZBOGOM TAKSISTIMA? Zagreb postaje prvi grad na svijetu kojim će voziti robotaxiji, a iza svega stoji Mate Rimac

“Ne znam zašto su automobili postali moja strast. Rođen sam tu u Livnu, a ono je jako rasuto po selima. Jako malo ljudi je baš iz grada, nego uvijek je ono: ‘Iz kojeg si sela?’’ Moje selo Lištani, to jest, selo mog oca je 25 kilometara od Livna. Kad sam rođen, tamo je bio makadam. Nije bilo ni prave ceste. I, rijetko su bili automobili, a moja obitelj nema ništa s autima. Ali, moji roditelji govore da, čim sam se rodio, kao beba sam htio sam u automobil i sve oko auta.




Čim sam počeo hodati, pričati, sve se vrtjelo uvijek oko auta. Kad sam došao u Njemačku, u Frankfurtu odjednom put, toliko auta i novih i lijepih. Bio sam oduševljen. Kasnije, kroz život, svaku trku Formule 1 sam pratio u Njemačkoj. Gledao sam sve te magazine na televiziji. Oni su imali baš dobre TV programe s automobilima. Bio sam veliki fan BMW-a. Nisam mogao ni zamisliti da ću jednog dana možda biti inženjer tamo. To mi je bio san“, ispričao je.

Foto: Marko Todorov / CROPIX

Radi s BMW-om

“Na kraju je nevjerojatno da sad radimo jako, jako blisko s BMW-om. I njima to isto sad puno znači, što vide da je meni stvarno stalo. I danas sam sretan što mi se život vrti oko automobila“, istaknuo je. a velikan Nikola Tesla ga je inspirirao da dođe do motora s izmjeničnom strujom.




“Gledao sam, pa taj motor je nevjerojatno dobar, u usporedbi s benzinskim motorom, pa ovo je puno bolje. Zašto se to ne koristi u autima? I u to vrijeme nije bilo električnih auta uopće komercijalno dostupnih. Električni auti nisu ništa novo, oni postoje preko sto godina“, kazao je.

Foto: Facebook

Utrkivao se

“Tad sam jednostavno pravio tu ‘kockicu’, unapređivao je, trkao i, ono što je najljepše, vidiš rezultate direktno. Radiš recimo na autu i za vikend imaš trku i točno znaš jesi bolji ili si loš. I znaš šta nije valjalo na toj utrci, poboljšavaš, do sljedeće i tako stalno. Tad su mi se već pridružili prvi ljudi, prvu verziju sam u svojoj garaži napravio, a ta garaža nije imala ni grijanje, niti alata“, naveo je.

RIMAC NIJE OSTAO DUŽAN MUSKU! Na njegov komentar se samo otresao, sve krenulo zbog jednog ‘rata’

“Kada sam prve radnike zaposlio, od tad muzika staje i od tad je mučenje bilo. Sada je druga situacija, zadnjih nekoliko godina, ali ja često, ne znam, držim predavanja ili za radnike, pokazujem im povijest firme ili u nekoj školi pričam. Za sve imam fotografije, jako dobro dokumentirano sve. Kada gledam po tim starim folderima slike iz 2011., 2012., 2013. godine, prvo pomislim da sam već imao pet života, to je nevjerojatno što smo mi prošli u zadnjih 15 godina. Ali kada gledam te slike, nikad ne gledam s nostalgijom i kako je lijepo bilo, kako smo bili mladi i ludi, nego kako je bilo teško. I nikad se ne bih vratio u to vrijeme“, kazao je Rimac.

Bio očajan

Govoreći o počecima, Rimac naglašava da je nailazio na ljude koji su dovoljno ludi da ulože novac nekome tko je očajan. Prvi investitor uložio je mali dio, a Rimac je zaposlio prijatelje – prva tri radnika. Iznajmili su halu i počeli praviti prvi Concept One. Bio je travanj 2011. godine, a morali su da naprave prvi auto do rujna kada je bio sajam.

“Morao sam ih nagovoriti da daju otkaz na svojim sigurnim, dobro plaćenim poslovima i da pređu kod 20-godišnjaka koji ima nekakve arapske investitore iza sebe da rade neke električne automobile. Nisam ni znao kako, jer nisam bio neki biznismen koji je već imao pet poslova iza sebe, radio u BMW-u, pa da točno zna kako to ide. Ja sam bio klinjo s idejom. Da sam radio i tri mjeseca kao student u nekom proizvođaču, znao bih da je nemoguće i ne bih nikad krenuo. Ta naivnost je bila zapravo prednost“, pojasnio je.

Porsche prekretnica

Prekretnica je bila je kad je Porsche odlučio da uloži u njegovu firmu.

“Tri godine su provjeravali firmu. Pošto nikad prije nisu investirali u drugu firmu, a nakon nas su onda krenuli investirati u mnoge druge, njima je to isto bilo novo. Zašto? Mi smo veliki Porsche, imamo tisuće inženjera, zašto nam trebaju neki klinci u Zagrebu? Što će nama to? Davali su nam jako teške zadatke koje su mislili da nećemo riješiti. Baš me neki dan netko pitao, zašto bi Porsche investirao u vas ili zašto ovi proizvođači rade za vas? Zato što smo uvijek iznenadili kupca rješenjem. Mi to zovemo going the extra mile“, otkrivo je.

“I Porsche smo osvojili s nekoliko stvari koje smo radili za njih. Oni su rekli: ‘Ovo ima smisla, hajmo’. I oni su 2017, mislim prvi put uložili i u međuvremenu su pet puta uložili 200 miliona eura. Mi smo daleko najveća investicija koju su oni ikad isto radili i sad su nam jako blizak partner“, kaže Rimac.

Vani još gore

Potom je nekoliko riječi posvetio formalnom obrazovanju i koliko je ono na našim prostorima dobro.

“Mi jako negativno gledamo na sebe. Mislimo da su Nijemci toliko dobri, da smo mi tako pokvareni, da su drugi pametni, a mi glupi, da su drugi pošteni mi pokvareni, korumpirani. Nije uopće tako. Često kod nas znamo reći da moraš znati nekog da bi se zaposlio. U cijelom svijetu je tako, bilo gdje. U Americi, u Njemačkoj, pa sto puta ćeš prije dobiti posao ako nekog znaš u nekoj firmi i nepotizam je puno veći u drugim zemljama, koliko sam ja vidio i u velikim firmama, i u velikim organizacijama. Nismo ni gluplji, ni pokvareniji, ni ljeniji, upravo suprotno bih rekao. Imam veliki respekt pred našim ljudima“, istaknuo je i dodao kako je obrazovanje u drugim zemljama je bolje, ali i kako bi trebalo gledati iz naše perspektive

“Kad smo krenuli nismo imali novca privući strance. Na početku smo bili samo mi Hrvati. Nema formalnog obrazovanja u auto-industriji u Hrvatskoj. Imaš neke segmente elektrotehnike, ali nije baš za razvoj automobila, što u drugim zemljama postoje”, rekao je.

Obrazovanje

“Grupa nekakvih momaka iz Zagreba koji nisu imali dana iskustva u auto-industriji, počela je praviti nešto što je drugačije i bolje i interesantno drugim velikim proizvođačima u inozemstvu. Nije bio problem što nemamo obrazovanja u tom segmentu. Nismo ništa izgubili s tim. I onda kasnije, kako firma raste, dolazili su ljudi, više se tražilo“, ispričao je Rimac i dodao kako mu nikad nečija biografija nije bila važna, iako se pri zapošljavanju prvih ljudi gledalo da su bili u brojnim firmama.

Foto: Zeljko Puhovski / CROPIX

“Sjećam se jednog kolege kojeg smo zaposlili. Čovjek je došao u firmu, pokucao na vrata, mi nismo imali nikad ni ograde, ni osiguranje, ništa, ljudi su ulazili u firmu. I dolazi jedan s biciklom i kaže: Ovo sam sam napravio. I ja gledam: Što točno? Jesi napravio sam svoju bateriju? Jesam. Jesi napravio svoj ram bicikla? Jesam. Jesi napravio geometriju vozila? Jesam. Jesi svoj pretvarač, inverter napravio? Jesam. Ovaj displej sam, da, nemamo o čemu pričati, znači nemam pojma ni dana što je ovaj završio, mislim da nije išao na faks uopće, ili nije završio faks. Mislim da ću raditi na tome da vratim to malo da se ne gleda obrazovanje nego više entuzijazam, koliko ti je stalo. Kada radiš tako nešto, tebi moraju biti oči ogromne kad uđeš u tu firmu“, kazao je Rimac te odgovorio na pitanje gdje vidi Srbiju u automobilskoj industriji.

Gdje vidi Srbiju?

“Tu treba gledati dvije različite stvari. Recimo Slovačka ima najveću proizvodnju automobila na svijetu per kapita i ogromne investicije, ne znam koliko dobavljača koji su se naselili tamo radi toga. Mađarska slično, ali one nemaju nijedan svoj, domaći brend, nego je to sve ‘Volkswagen’, ‘Hyundai ’, koji su došli tamo i investirali. I u Mađarskoj i u Češkoj, mislim Češka ima ‘Škodu’, ali je u vlasništvu ‘Volkswagena’. Srbija isto ide u tom pravcu, puno dobavljača se tamo nastanjuje, baš sam čitao neki dan da će proizvodnja ćelija ‘Inobat’ graditi tvornicu baterijskih ćelija i srpska vlada podržava sa 450 milijuna eura, kao sredstva da bi oni investirali tamo. I Srbija to jako dobro radi, koliko vidim jako je biznis frendli, tako da ovo što mi radimo je zapravo drugačije na neki način zato što smo domaća firma, mi smo hrvatska firma koja investira u Hrvatskoj, imamo internacionalne investitore, ali smo hrvatski brend”, kazao je.

U Hrvatskoj zbog ljubavi

“Mi smo u Hrvatskoj zbog ljubavi, zbog patriotizma. Vjerojatno da radimo nekakvu pravu analizu, da uzmemo neku konzultantsku kuću i da kažemo: ‘Recite gdje bi bilo najbolje i napravite rang-listu’. Ne vjerujem da bi Hrvatska baš bila među prve tri, ali mi želimo biti u Hrvatskoj. Naravno, mi imamo lokacije van Hrvatske. Ali hoću reći, Srbija već ima snažnu auto-industriju, puno dobavljača u auto-industriji koja radi u Srbiji. Nemate svog proizvođača, mislim da ga nećete ni imati, jer to vrijeme osnivanja novih proizvođača automobila je prošlo, po meni“, objašnjava.

U Americi, u posljednjih sto godina, jedini novi proizvođač koji je zastupljen je Tesla.

“Postoji stotine njih koji su umrli, koji su propali i puno ih novih propada. Tako da je auto-industrija sad u vremenu kad, ja mislim, nije baš vrijeme za nove firme. Teško je napraviti proizvođača automobila. Elon Musk koji radi puno stvari u životu rekao je da mu je najveća stvar, najteža stvar održavati proizvođača automobila u životu. I to je čovek koji šalje rakete u svemir i kaže da je to najteže”, naglasio je i završio.

Autor:Z.S.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.