Screenshot/Youtube

Znanstvenici napokon otkrili glavni uzrok debljanja: ‘Ovo je zlonamjerni demon koji je kriv za sve’

Tim znanstvenika sa Sveučilišta u Koloradu (SAD), koji je predvodio liječnik Richard Johnson, objavio je studiju prema kojoj je fruktoza “zlonamjerni demon” koji potiče ljudski metabolizam na debljanje.

Iako nije najveći izvor kaloričnog unosa, potiče želju za konzumacijom masnije hrane u većim količinama, što rezultira prekomjernim unosom hrane.

Stručnjaci zaključuju da je najbolji način za gubljenje tjelesne mase smanjenje unosa ne samo šećera ili ugljikohidrata pojedinačno, već obojega.

Brojne hipoteze

“Iako se praktički sve hipoteze slažu u prepoznavanju važnosti smanjenja ultraprocesirane i ‘junk’ hrane, još nije jasno treba li se fokusirati na smanjenje unosa šećera, visokog glikemijskog indeksa ugljikohidrata, masti, polinezasićenih masti ili jednostavno povećanje unosa proteina.

Umjetnu inteligenciju pitali koja je najzdravija namirnica: Iznenadit ćete se odgovorom

Ovdje pregledavamo različite prehrambene hipoteze o debljanju. Predlažemo da su sve različite hipoteze uglavnom točne i da, iako se na prvi pogled čine nespojivima, mogu se objediniti temeljem ‘hipoteze o preživljavanju fruktoze'”, ističu istraživači.

Fruktoza je vrsta šećera koja se prirodno može pronaći u voću, gdje je uravnotežena s vitaminima i vlaknima. No, nalazi se i u zaslađivačima poput stolnog šećera i sirupa s visokim udjelom fruktoze, ali u mnogo većim količinama.

‘Preživljavanje fruktoze’

Tijelo također može proizvesti fruktozu iz ugljikohidrata poput glukoze i slane hrane.

Johnson i kolege proveli su iscrpno istraživanje svih poznatih čimbenika debljanja i otkrili da metabolizam fruktoze u tijelu uzrokuje pad razine spoja nazvanog adenozin trifosfat (ATP). ATP pruža energiju za stanične procese tijela. Kada razine ATP-a padnu na dovoljno nisku razinu, to je signal tijelu da trebate više goriva. To vas čini gladnima, pa jedete.

To je ono što istraživači nazivaju hipotezom o preživljavanju fruktoze i povezuje različite teorije o uzrocima debljanja, čak i one koje se čine potpuno nespojivima, npr. unos masti u odnosu na unos ugljikohidrata.

Dijelovi slagalice

“U osnovi, ove teorije koje stavljaju niz metaboličkih i prehrambenih čimbenika u središte epidemije debljanja čine samo dio slagalice koju povezuje posljednji dio – fruktoza. Upravo ona potiče naš metabolizam da prijeđe u niski način rada i izgubi kontrolu nad apetitom. No masna hrana postaje glavni izvor kalorija koji potiču debljanje”, kaže Johnson.

Međutim, to je lažan način niskog načina rada. Fruktoza samo imitira stanje niske energije smanjujući ATP u stanicama tijela, čak i kada je dostupna dovoljna energija u obliku pohranjene masti. Fruktoza zapravo sprječava tijelo da koristi tu pohranjenu energiju.

“Ponekad to može biti korisno. Primjerice, medvjedi koji se pripremaju za hibernaciju mogu sačuvati svoje zalihe masti konzumirajući voće. No, konzumacija slatkih namirnica i napitaka kod ljudi vodi prema nezdravom prekomjernom unosu”, zaključuju američki znanstvenici.