fbpx
Ilustracija: Pixabay

OVO JE NAJJEDNOSTAVNIJI NAČIN DA UTONETE U SAN: Sačuvajte rad moždanih stanica i pinealne žlijezde!

Autor: Zlatko Govedić

Nesanica je najuobičajeniji poremećaj spavanja. Nesanica uključuje teškoće kod usnivanja, spavanja ili ponovnog usnivanja nakon ranog buđenja.

Može biti privremena ili kronična. Gotovo svatko ima povremene besane noći, možda zbog stresa, žgaravice ili pijenja previše kofeina ili alkohola. Nesanica je nedostatak sna koji se može pojavljivati redovno ili ponavljati se, često bez očitog razloga. Koliko sna je dovoljno diskutabilno je i nije jednoznačno određeno. Iako je 7 sati sna nekakav prosjek, nekim ljudima je dovoljno 4 ili 5 sati sna, dok drugi trebaju 9 ili 10 sati noćnog sna.

Zamračivanje soba za vrijeme spavanja je najjednostavniji način da se očuva stvaranje i funkcija melatonina. Kod ljudi koji imaju problem da utonu u san davanje ovog hormona kao lijeka pokazalo se djelotvornim.


Donekle zanemaren melatonin, hormon epifize (pinealne žlijezde), vrlo je važan za očuvanje moždanih stanica. Epifiza se nalazi u sredini mozga, a svoju aktivnost obavlja noću. Pod okriljem mraka ona serotonin pretvara u melatonin, veoma koristan za odlaganje pojave Alzheimerove i Parkinsonove bolesti, ishemije mozga i moždanog udara. Može smanjiti i neurodegenerativne promjene u organizmu.

Utvrđeno je i da dovoljna količina ovog hormona pozitivno utječe na raspoloženje, dok njegov nedostatak dovodi do uznemirenosti, zamora i lošeg raspoloženja. Smatra se i da melatonin sprječava srčani udar uzrokovan stresom, tako što smanjuje proizvodnju kortikosteroida koji mogu oštetiti srčani mišić.

Nažalost, danas sve više ljudi, naročito u urbanim sredinama, ima manjak melatonina. U gradovima je umjetna rasvjeta glavni krivac za nemogućnost ostvarivanja potpunog mraka noću pa ulična i druga svjetlost koja dopire u spavaće sobe koči enzime odgovorne za pretvorbu serotonina u melatonin.

Zamračivanje soba za vrijeme spavanja doista je najjednostavniji način da se očuva stvaranje i funkcija melatonina. Kod ljudi koji imaju problem da utonu u san ili imaju više od 60 godina davanje tog hormona kao lijeka pokazalo se djelotvornim. Naime, melatonin se prirodno manje luči u starosti.

Autor:Zlatko Govedić
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.