fbpx
Foto: Pixabay

Borite se s ‘vjetrovima’ i ne znate što krivo radite? Doznajte što jesti kako biste imali zdrava i funkcionalna crijeva!

Autor: D.D.

Nikad nije zabavno “pustiti ga” negdje među ljudima, u gužvi, na javnom mjestu… no, znate što? To je prirodno. Mi smo ljudi i svi prdimo. Međutim, ponekad neki ljudi mogu puštati plinove češće od drugih, a i prdeži mogu mirisati jako loše. Zato nije loše znati što uzrokuje prdež, kao i koja vrsta hrane je najbolja ili najgora za zdravlje crijeva – kako biste mogli imati kontrolu nad svojim zdravljem i plinovima u crijevima.

Što točno uzrokuje prdež?

U osnovi, prdeži su plinovi. Taj plin može doći iz kombinacije gutanja zraka ili hrane, disanja te načina na koji se odvija interakcija između jetre i crijeva (i bakterija u crijevima). “Ono što završi u debelom i tankom crijevu kao rezultat tih interakcija u konačnici dovodi do stvaranja izmeta – i, naravno, prdeža”, kaže stručnjak za funkcionalnu medicinu Aaron Hartman za portal Well And Good.

“Većina plina koji izađe iz rektuma nastane od progutanog zraka”, kaže. “Ostatak proizvode bakterije koje žive u vašem gastrointestinalnom traktu, kao i interakcija između hrane koju jedete, tekućina koju pijete i tih bakterija”, kaže on. To stvara zanimljiv (i ponekad smrdljiv) sustav plinova.

Zašto je zdravlje crijeva važno?

Kao što znaju i drevne kulture i moderna medicina, dobro zdravlje započinje u crijevima. Bakterije u vašim crijevima rade na stvaranju postbiotika ili metabolički aktivnih kemikalija, vitamina, hranjivih sastojaka i masnih kiselina koje utječu na metabolizam našeg cijelog tijela. Oni tada mogu poboljšati naše zdravlje, probavu i imunološki sustav – kao i držati naš prdež pod kontrolom.
Ako su vaša crijeva dobrog zdravlja, stvari će ići dobro.

“Plin će prolaziti besprijekorno i ne biste trebali uopće primijetiti da prdite”, kaže dr. Hartman. “Ali ako primijetite svoj plin, tada propuštate više plina nego što je uobičajeno i morate razmisliti o tome što ste pojeli i popili.” Većina nas ne razmišlja o prdežu – to se jednostavno dogodi. Tako i treba biti. No, ako primijetite da vam plin u velikoj mjeri prolazi, možda biste trebali porazgovarati sa svojim liječnikom.

Kakvu hranu je poželjno jesti?




Hrana bogata vlaknima koja se ne apsorbiraju, poznata i kao prebiotici, izvrsna je za hranjenje zdravih bakterija u crijevima. No, hrana poput šećera, prerađena hrana i prerađena pšenica mogu nahraniti nezdrave bakterije i kvasac – i tako im se daje poticaj za borbu sa zdravim bakterijama u crijevima. “Ova bitka može rezultirati nadutošću i stvaranjem smrdljivih plinova”, kaže dr. Hartman.

Zanimljivo je da je naučio primijetiti mirise koji su povezani s određenim vrstama infekcija. “Naučite koji mirisi značie koja vrsta bakterija prevladava u crijevima”, kaže on. “Kad ste vidjeli ljude s infekcijama, kolitisom, Clostridium difficile i tako dalje, nakon nekog vremena naučite po mirisu plina prepoznati što se događa u vašim crijevima.”

Koju hranu je najbolje jesti?

Najbolja hrana za zdrava crijeva je ona jarkih boja i puna vlakana. “Znanstvenici proučavaju biljne kemikalije poput polifenola i fitosterola”, kaže dr. Hartman. Sve su to otmjene riječi za boje povrća i voća koje hrane bakterije u vašim crijevima. “Karotenoidi (žuti), polifenoli (ljubičasti), naringini (narančasta) – svi hrane bakterije u vašem probavnom traktu”, kaže, zato radite na tome da jedete hranu duginih boja kako biste nahranili svoja crijeva i pospiješili bolju probavu s normalnom funkcijom prdenja.




Sljedeće što treba uključiti su vlakna. “Neki od najboljih oblika vlakana su korjenasto povrće, artičoke, jeruzalemske artičoke, otporni škrob (poput hladnog kuhanog krumpira), brokula, prokulice i cvjetača”, kaže. Sve su to izvrsni izvori za pravu vrstu vlakana i pravu vrstu prehrane za vaša crijeva. Dakle, uživajte u ovim prilozima, prženim jelima, salatama i još mnogo toga.

Pokušajte jesti hranu s probioticima, poput grčkog jogurta ili kefira. Također možete uživati ​​u grčkom jogurtu u smoothiejima za doručak, kao zdrav sastojak slastica i umaka i još mnogo toga.

Koju hranu je najgore jesti?

Najgora hrana koju jedete za crijeva je prerađena hrana. “Prerađeni kukuruz pretvara se u kukuruzni sirup, a prerađena pšenica uklanja vlakna i proteine, ostavljajući ugljikohidrate”, kaže dr. Hartman. “Homogenizacija i pasterizacija prerađenog mlijeka i mliječnih proizvoda uklanja dobre bakterije i enzime.” Ovo su primjeri kako se preradom mogu ukloniti dobre zdravstvene prednosti crijeva iz izvorne hrane.

“Prerada sve ove hrane utječe na to kako naše tijelo ‘doživljava’ tu hranu”, kaže on. “Na primjer, ulje i voda ne bi se trebali miješati, ali homogenizirano mlijeko je upravo to”, kaže. To je postupak stvaranja mješavine mliječnih masti i vode. “To ne sluti na dobro crijevima koja su izložena ovom prerađenom neprirodnom proizvodu”, kaže.

Općenito, najbolji način za održavanje dobrog zdravlja crijeva je jesti pravu, cjelovitu i neprerađenu hranu. “Idealno je znati odakle dolazi vaša hrana i educirati se o nabavci hrane”, kaže.
Ili jednostavno konzumirajte svježu, prirodnu hranu kad je to moguće i izbjegavajte hranu koja je napravljena s nitratima i drugim aditivima (npr. prerađeno meso). To je izvrsno polazište za zdravlje crijeva i za kontrolu razine plina.

Autor:D.D.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.