fbpx
Foto: Pixabay/ Zeljko Puhovski / CROPIX

IMA LI ŽIVOTA BEZ RUSKE NAFTE? ‘Nije samo naša vlada, cijela Europa je poludjela: Umjesto automobilima, hodat ćemo pješke!’

Autor: Ivana Jurišić

Snažno poskupljenje goriva trese cijeli svijet, što za posljedicu ima rekordnu inflaciju u gotovo svim zapadnim zemljama. Iako je Europska unija početkom svibnja najavila uvođenje postupnog embarga na uvoz ruske nafte, predloženi embargo naišao je na blokadu Mađarske i drugih zemalja bez izlaza na more, koje su zabrinute cijenom prelaska na alternativne izvore. Dok traju pregovori o embargu, Europska komisija je usvojila plan vrijedan 210 milijardi eura (220 milijardi dolara) za prestanak ovisnosti o ruskim fosilnim gorivima u periodu od pet godina te ubrzani prelazak na zelenu energiju.

U međuvremenu Saudijska Arabija i druge zemlje članice Organizacije zemalja izvoznica nafte (OPEC) rekle su da neće posezati za svojim rezervama kako bi pokrile rupe u potražnji koje su nastupile zbog isključivanja ruske nafte iz cirkulacije.

Stručnjak za naftno gospodarstvo Davor Štern objašnjava kako Europa bez te nafte nikako neće moći nadomjestiti gubitke do kojih bi došlo ako se za šest mjeseci uvede potpuni embargo na rusku naftu.


Umjesto automobila hodat ćemo pješke

“Svima treba biti jasno kako je to apsolutno nemoguće. Ostanemo li bez ruske nafte za šest mjeseci, moramo biti svjesni da ćemo se ove zime smrzavati i umjesto automobilima, hodati pješke, To je nešto što treba reći bez ikakvog okolišanja” kaže Štern.

“Problem je i industrija koja će u tom slučaju većim dijelom stati”, objašnjava stručnjak navodeći kako će se jug Europe još nekako i snaći.

“Italija, Španjolska, Francuska i Portugal ne bi trebali imati toliko problema, ali ostali su u nevolji. Zbog povećane potražnje i cijene će skočiti nebo, pa će zemlje poput Hrvatske skupo platiti taj embargo”, objašnjava Štern.

Šef Međunarodne energetske agencije Fatih Birol jučer je rekao da bi cijene sirove nafte mogle dodatno narasti.

“Ne živimo u zemlji snova. Izgubljenu naftu moramo nadomjestiti drugom naftom”, rekao je Birol dodavši kako je ovogodišnja zima u Europi biti jako teška.

Sve nervozniji Viktor Orban

Komentirajući Birolovu izjavu, Štern kaže kako su sad svi odjednom otvorili oči i vide kako će im se igre s ruskom energijom obiti o glavu.




“Nije samo naša Vlada problematična, cijela Europa je poludjela. Oni odu isključiti Rusiju. To je kao da ja sad kažem da ću isključiti vodu u svojoj kući i živjeti bez nje. Neke stvari su realne, neke nisu, a embargo na rusku naftu nema veze sa stvarnošću. Jedna stvar je ono što ja mislim i osjećam i kako bih ja to riješio, ali nešto posve druge su nasušne potrebe. Još kad se u Hrvatskoj spoji uvođenje eura s rastućim cijenama koje bi ovako i onako rasle, mi ćemo biti u velikim problemima”, zaključuje Štern.

U međuvremenu mađarski premijer Viktor Orban sve je nervozniji. Nije ni čudo kad znamo da je Mađarska jedna od država koja se najviše oslanja na rusku naftu. Najbolja alternativa im je uvoz preko Hrvatske, a bez naše zemlje, Mađarska će se suočiti s velikim problemima koje su i sami Mađari usporedili s ekonomskom nuklearnom bombom. Pitamo Šterna je li napokon došlo vrijeme da nakon nekoliko desetljeća zanemarivanja Hrvatska počne štititi svoje energetske interese.

“Mi hitno moramo riješiti pitanje INA-e. Mi nemamo nacionalnu energetsku kompaniju preko koje možemo provoditi nacionalnu energetsku strategiju što izgleda nikome nije jasno. Plenković može govoriti što ga je volja, ali kod cijena goriva država može intervenirati samo u fiskalnom dijelu, ali ne može u tehnološkom i tržišnom, a to je ono što je važno”, govori Štern.




Naš energetski stručnjak kaže kako se pokazalo kako je INA neuspio brak između države i MOL-a i tome treba stati na kraj.

“Kada se vidi da brak nije dobar, treba se rastati i reći da ne ide i podijeliti imovinu. Kompanije se svaki dan spajaju i rastavljaju, to treba napraviti i INA. Mi taj problem moramo početi gledati ekonomski i komercijalno i u interesu hrvatske energetske politike jer ovo što se sad događa nema smisla. INA-om se upravlja iz Budimpešte, a vidimo kako se Budimpešta ponaša prema nama”, upozorava naftni stručnjak istaknuvši da u toj rastavi trebamo sačuvati svoje i ništa ne prepustiti Mađarima.

“Mi imamo dvije rafinerije koje nam je sam bog dao u ovom trenutku. Jednu u Rijeci koja je odlična i taktički nam jako bitna i onu u Sisku koja se jednostavno iz rafinerije može pretvoriti u najveći solarni park u ovom dijelu Europe. Tamo možemo proizvoditi struju i zeleni vodik, već imamo sve što nam je potrebno i to bi bio najjednostavniji način da se riješi problem rafinerije Sisak”, uvjeren je Štern.

 

Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.