fbpx
Foto: Pixabay

NIJE SVEJEDNO KADA IDETE SPAVATI! Stručnjaci upozoravaju: Ukoliko liježete u krevet nakon ove dobi gubite dobar san, ali i riskirate zdravlje

Autor: Dnevno

Dobar san je izuzetno važan za naše zdravlje, ali također je važno i vrijeme kada se on odvija, prenosi RealSimple.

Tako je važno spavanje prije ponoći jer ono može napraviti veliku razliku u našoj kvaliteti sna, produktivnosti i općem zdravlju.

Razlog je taj što imamo unutarnji biološki sat ili cirkadijani ritam koji šalje signale našem mozgu da je vrijeme za san nakon što sunce zađe. Izlaskom izvan našeg cirkadijalnog ritma ili njegovim poremećajem potencijalno možemo odbaciti svoj unutarnji biološki sat i tako utjecati na naše fizičko i mentalno zdravlje.

Što smo dulje budni – to gore

Naš cirkadijalni ritam regulira naš san, a istovremeno signalizira kada trebamo biti na oprezu, a kada zaspati na temelju svjetlosnih promjena u našem okruženju, poput izlaska i zalaska sunca.

Ovo je ponašanje prisutno tisućama i tisućama godina i oblikovano je rotacijom zemlje oko svoje osi. Bez cirkadijanog ritma ne možemo optimizirati koliko energije i kada naše tijelo troši, što znači da pomaže u održavanju svih aspekata našeg života.

“Svjetlost koja ulazi u naše oči tjera mozak da potisne melatonin, jedan od glavnih hormona koji regulira san”, objašnjava specijalistica za spavanje i neuroznanstvenica dr. Chelsie Rohrscheib.

Melatonin je hormon koji šalje signal tijelu da zaspi. Rohrscheib kaže da kako navečer postaje sve tamnije, a manje svjetlosnih informacija ulazi u naše oči, naša proizvodnja melatonina raste sve dok ne dosegne određeni prag, u kojem trenutku signalizira mozgu da je vrijeme za san.

Općenito, ovaj signal melatonina javlja se znatno prije ponoći. Što dulje ostajemo budni nakon ove točke, to više potresamo naš prirodni ciklus spavanja.




Izloženost suncu

“Kad prelazimo iz jedne vremenske zone u drugu, ovaj proces je poremećen”, opisuje stručnjakinja za spavanje i istraživačica, dr. Nerina Ramlakhan, fiziologinja, stručnjakinja za spavanje i autorica knjige “Mala knjiga sna: Umijeće prirodnog spavanja”.

San prije ponoći može utjecati i na naše cjelokupno zdravlje i kad smo budni.

“Spavanje prije ponoći pomaže vam osigurati da imate dovoljno dnevnih sati izloženosti svjetlu da regulirate proizvodnju melatonina”, kaže Rohrscheib.

“Ako se ujutro ne probudite dovoljno rano i ne izlažete se suncu koje vam je potrebno za održavanje cirkadijskog ritma, to može utjecati na vaše zdravlje”, dodaje.




Kraći životni vijek

Neka su istraživanja otkrila da će ljudi koji kasno odlaze na spavanje i imaju problema s buđenjem ujutro imati kraći životni vijek, uz mnogo veći rizik od psiholoških poremećaja i dijabetesa.

“Ljudi koji nemaju dobro reguliran cirkadijani ritam imaju veću opasnost od kognitivnih deficita poput lošeg fokusiranja, inhibiranog učenja i smanjene konsolidacije memorije, a povećan je rizik od depresije”, objašnjava Rohrscheib.

Ramlakhan objašnjava da je spavanje prije ponoći važno i za postavljanje ritma spavanja tijekom cijele noći i može obogatiti naše fizičko i mentalno zdravlje.

Povremeno odlazak u krevet poslije ponoći je u redu, a često i neizbježan. No, redoviti ili neprestani odlazak na spavanje nakon ponoći može dovesti do raznih zdravstvenih problema.

Odlazak u krevet nakon ponoći “može dovesti do kronične iscrpljenosti i umora, pa čak i problema sa štitnjačom i izgaranja”, kaže Ramlakhan.

Autor:Dnevno
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.