Foto: Pexels

Znanstvenici na pragu stvaranja ‘univerzalne’ krvi: Evo zašto je to iznimno važno

Autor: F.F

Znanstvenici su napravili značajan korak u stvaranju “univerzalne” donatorske krvi koristeći bakterije iz crijeva. Ideja je stvoriti mogućnost da bilo koja krvna grupa može donirati bilo kojoj drugoj, čime bi se smanjila nestašica krvi i olakšao proces transfuzije.

Iako su osobe s krvnom grupom O već smatrane univerzalnim darivateljima, njihova dostupnost nije uvijek dovoljna. Stoga je pronalazak načina kako bi ljudi s bilo kojom krvnom grupom mogli donirati drugima od vitalnog značaja. Međutim, još uvijek postoji puno posla prije nego što se ova metoda može primijeniti u praksi.

U nedavnoj studiji objavljenoj u časopisu Nature Microbiology, istraživači su identificirali dugačke nizove molekula šećera koji čine krv jedne krvne grupe, poput grupe A, neprikladnom za primatelje s drugom krvnom grupom. Zatim su koristili koktel enzima crijevnih bakterija kako bi uklonili te molekule šećera s crvenih krvnih stanica.

Foto: Ilustracija/Pixabay

Veliko otkriće

Umjesto da sami stvaraju umjetne enzime, znanstvenici su se okrenuli prirodi te su koristili enzime koji se nalaze u crijevnim bakterijama, a koji normalno razgrađuju sluz. To im je omogućilo da uklone dugačke nizove šećera s crvenih krvnih stanica. Ovaj pristup omogućuje stvaranje krvne grupe koja je kompatibilna s primateljem krvi bilo koje krvne grupe.

“Umjesto da sami obavimo posao i sintetiziramo umjetne enzime, postavili smo pitanje: Što izgleda kao površina crvenih krvnih stanica? Sluz u našim crijevima izgleda. Dakle, jednostavno smo posudili enzime od bakterija koje normalno metaboliziraju sluzi i zatim ih nanijeli na crvena krvna zrnca”, rekao je za Live Science dr. Martin Olsson, profesor hematologije i transfuzijske medicine na Sveučilištu Lund u Švedskoj.

Od ove bolesti u Hrvatskoj umiru četiri osobe dnevno: Nekima treba i transplantacija

Primanje krive vrste transfuzije krvi može izazvati ozbiljne imunološke reakcije jer imunološki sustav prepoznaje strane molekule šećera na crvenim krvnim stanicama. Do sada su znanstvenici uspjeli stvoriti enzime koji djeluju na krvne grupe A i B, čime se ove krvne grupe mogu pretvoriti u krvnu grupu O, koja je univerzalni davatelj. Međutim, rezultati studije pokazuju da je potrebno više istraživanja kako bi se ova metoda usavršila i postala sigurna za kliničku primjenu.

Ova inovativna tehnika ne samo da može promijeniti način na koji se transfuzije krvi provode, već bi mogla imati i šire implikacije za medicinska istraživanja i terapije. Nakon što se ova tehnologija dalje razvije i testira, mogla bi postati ključni alat u pružanju sigurne i učinkovite medicinske skrbi diljem svijeta.

Autor:F.F