SJAJNO OTKRIĆE HRVATSKIH ZNANSTVENIKA: Evo što pridonosi razvoju bolesti srca i krvnih žila

Autor: Dnevno.hr

Istraživači iz Genosa otkrili su novi mehanizam utjecaja promjena u glikozilaciji lipoproteina na razvoj krvožilnih bolesti. Istraživanje je provedeno u suradnji s Institutom za opću patologiju i patofiziologiju u Moskvi i Nacionalnim institutom za zdravlje i medicinska istraživanja (INSERM) u Parizu, a rezultati su objavljeni jučer u uglednom međunarodnom časopisu BBA Molecular and Cell Biology of Lipids.

Krvožilne bolesti vodeći su uzrok smrtnosti u svijetu (smrtnost je veća nego od svih oblika raka zajedno) stoga je izuzetno važno definirati faktore koje bi mogli imati utjecaj na njihov razvoj te tako spriječiti nastanak bolesti. Ovim istraživanjem identificirana je nepravilna glikozilacija kao jedan od čimbenika koji onemogućava normalni metabolizam kolesterola te pridonosi nastanku aterosklerotskih naslaga.

Takav rezultat još jednom naglašava da su, osim opće poznatih utjecaja gena i proteina, kompleksni ugljikohidrati (znanstvenog imena glikani) također neizostavna komponenta u razvoju patoloških stanja.

Genos je vodeći laboratorij u svijetu u području visokoprotočne glikomike i u suradnji s vodećim institucijama u svijetu do sada je analizirao glikane kod više od 80,000 ljudi. Prethodna istraživanja su pokazala da je patentirani Genosov GlycanAge test najbolji način za objektivnu procjenu biološke dobi te da je povišeni GlycanAge povezan s različitim bolestima uključujući i rizik za budući razvoj krvožilnih bolesti.

Najnovije otkriće nepravilne glikozilacije, kao jednog od molekularnih mehanizama koji pridonose razvoju krvožilnih bolesti, otvara mogućnosti za razvoj novih lijekova koji će biti usmjereni na taj specifični mehanizam nastanka bolesti. Istraživanje je sufinancirano kroz Europske strukturne i investicijske fondove (IRI) te okvirnim programom EU-a za istraživanje i inovacije OBZOR 2020 (HORIZON 2020).

Genos kao vodeći laboratorij u svijetu

Genos je osnovan 2007. godine u Osijeku, a danas djeluje kao grupa koja pokriva široko područje razvoja i primjene biomarkera u personaliziranoj medicini, a sastoji se od Genos d.o.o., Genos Glycoscience d.o.o. i Genos DNA laboratorij d.o.o. Genos je vodeći laboratorij u svijetu za visokoprotočnu analizu glikana, te je uključen u velik broj domaćih i međunarodnih znanstvenih projekta, uključujući i Znanstveni centar izvrsnosti u personaliziranoj brizi za zdravlje.

GlycanAge otkriva opće stanje organizma

GlycanAge je patentirani test koji se temelji na znanstvenim istraživanjima koja su provedena u Genosu zadnjih 10 godina, a obuhvatila su više od 60,000 ispitanika. GlycanAge test otkriva objektivno izmjereno opće stanje organizma na način da mjeri glikozilaciju imunoglobulina G, jednog od ključnih regulatora kronične upale niske razine. Sa starenjem organizma imunoglobulini gube sposobnost supresije upale, te dolazi do sve većeg broja različitih molekularnih oštećenja koja rezultiraju gubitkom funkcije tkiva i organa te starenjem.

Molekularno starenje ne mora nastupati istom brzinom kao i kalendarsko starenje, te je razlika između kronološke dobi i biološke dobi koju procjenjuje GlycanAge važan pokazatelj stvarnog stanja organizma i rizika za razvoj različitih bolesti koje su povezane sa starenjem. GlyanAge test moguće je napraviti u Londonu, Pekingu i u Zagrebu u Specijalnoj bolnici Sv. Katarina.

”Genos je globalni lider u visokoprotočnoj glikomici i gotovo na tjednoj bazi objavljujemo znanstvene radove u kojima pokazujemo potencijal glikana kao biomarkera u različitim bolestima. Primjerice prošle godine objavili smo 30 takvih radova u međunarodnim časopisima. Ono što ovaj rezultat čini posebnim je da smo proveli funkcionalne studije koje su pokazale da glikani nisu samo biomarkeri, već i funkcionalni efektori koji pridonose razvoju bolesti, u ovom slučaju ateroskleroze. To znači da promjenom glikana možemo umanjiti rizik od bolesti, što daje dodatni značaj našem GlycanAge testu”, rekao je predsjednik Uprave Genosa, prof. dr. sc. Gordan Lauc.

Autor:Dnevno.hr