Foto: Unsplash/Ilustracija

PROLJETNA DEPRESIJA: Ako potraje, ovo stanje može biti opasno! Stručnjaci imaju savjete kako da se što prije ‘povratite’

Autor: Zlatko Govedić

Proljetna depresija jest stanje emocionalne krize i anksioznosti koje se javlja nakon zime. Simptomi su: osjećaj umora i letargije praćene glavoboljom, gubitkom pamćenja i koncentracije; zatim gubitak interesa i motivacije za aktivnostima koje su inače ugodne, kao i neraspoloženost, neispavanost te bolovi u mišićima i zglobovima.

Osobe koje pate od proljetne depresije često se osjećaju tjeskobno, neraspoloženo, razdražljivo i osjetljivo, a mogu imati i probleme sa spavanjem i koncentracijom.

Ponekad se taj poremećaj naziva i sezonskim afektivnim poremećajem (SAD), a može se javiti u bilo koje doba godine. Ipak, najčešći je u proljeće.

Stručnjaci imaju jedno zanimljivo tumačenje zašto dolazi do proljetne depresije. Ona bi, naime, mogla biti uzrokovana promjenama u svjetlosnom ciklusu tijekom godine, a to utječe na naše biološke ritmove i hormone.

Dakako i genetika bi mogla biti čimbenik koji pridonosi pojavi tog stanja.

Kod kroničnog je umora imunitet oslabljen pa su češće infekcije dišnog i mokraćnog sustava.

Depresija je pad emocionalne snage. Ne povezuje se toliko s proljećem, koliko s unutarnjom krhkošću čovjeka. Proljeće je asocijacija na lijepe dane i buđenje prirode pa ako osoba ne osjeća to i ne vidi svu tu ljepotu, može doći do pada raspoloženja.




Što možemo učiniti?

Liječenje je nespecifično. Temelji se na smanjenju stresnih situacija, pravilnoj prehrani obogaćenoj vitaminima, posebice B skupine , kao i vitamine C i E te omega-3 masne kiseline. Također se preporučuje izbjegavanje kave, alkohola i cigareta.

Kako bi se spriječio nastanak kroničnog umora, preporučuje se što više sna i odmora, korištenje dnevnih aktivnosti, pravilna prehrana i meditacija.

Slatkiši vam mogu nakratko popraviti raspoloženje, ali to nije dugoročno rješenje. Pravo rješenje jesu ugljikohidrati, poput crnog kruha, tjestenine, riže i krumpira, koji se tijekom probave polako razgrađuju.




Najbolja kombinacija za podizanje razine serotonina jest kriška crnog kruha i tanjur leće ili juhe od povrća. Nedostatak vitamina C dovodi do letargije pa je potrebno jesti što više voća i povrća bogatog tim vitaminom.

Zbog prelaska s jake, začinjene hrane na lagana proljetna jela tijelo također reagira umorom. U mladim rotkvicama, tikvicama, brokuli, mrkvi, cvjetači i zelenim salatama ima dovoljno vitamina, ali premalo kalorija, pa tijelo nakon takvog obroka brzo ogladni.

Ipak, sezonsko je povrće dragocjeno jer je bogato antioksidansima koji pomažu tijelu da se očisti od nakupljenih toksina.

Autor:Zlatko Govedić
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.