fbpx
Foto: Instagram

POSEBNA I VAŽNA VEZA: Jeste li znali da mozak i crijeva međusobno ‘razgovaraju’?

Autor: Š. P.

Zdravlje naših crijeva može utjecati ne samo na naše tjelesno blagostanje, već i na naše mentalno zdravlje i raspoloženje. Razlog je izravna veza između crijeva i mozga koja se naziva osovinom.

Crijeva i mozak redovito međusobno “razgovaraju”, koristeći posebne kemijske glasnike koji proizvode milijarde različitih bakterija u našim crijevima. Među njima, primjerice, možemo pronaći dopamin i serotonin, poznate kao ‘hormoni sreće’ ili ‘hormoni dobrog osjećaja’. Iako je komunikacija osi crijevo-mozak dvosmjerna, više od 80 posto poruka zapravo se šalje iz crijeva u mozak, a ne obrnuto.

Crijeva su povezana s brojnim tjelesnim organima, bilo putem probavnih enzima ili veze s imunološkim sustavom, a njegovu vezu s mozgom možemo okrenuti u svoju korist. Iako znanstvenici još uvijek rade na potpunom razumijevanju ove dvosmjerne komunikacije, čini se da je crijevo usklađeno sa signalizacijom i funkcionalnošću mozga i obrnuto, pa ako su uvjeti na jednom mjestu nepovoljniji, to može utjecati na ono drugo.

Pet savjeta za bolju vezu između mozga i crijeva:

1) Dovoljno sna je nešto što svima treba. Opirete se snu kako biste pogledali još jednu epizodu omiljene serije? Nažalost, to znači da se možda lišavate sna, što opet neće pomoći komunikaciji između crijeva i mozga.

2) Upravljajte svojim razinama stresa. Zbog jedinstvene veze između crijeva i mozga, mentalni stres može utjecati na ono što se događa u crijevima. Svi smo imali “leptiriće” kad smo nervozni i mnogi ljudi koji pate od IBS-a primjećuju da se njihovi simptomi pogoršavaju ako su pod stresom.

3) Postoje neki dokazi da ono što jedete može utjecati na mentalne osjećaje, upravo preko osovine crijeva i mozga. Biljna vlakna hrane bakterije u crijevima koje proizvode kemikalije za komunikaciju s mozgom.

4) Fermentirana hrana poput kombuhe, kefira ili drugih fermentiranih mliječnih proizvoda zapravo sadrži bakterije koje mogu promijeniti moždanu aktivnost signalnim putovima na osi crijeva i mozga. Pokazalo se da konzumacija fermentirane hrane smanjuje socijalnu anksioznost kod mladih žena.




5) Povećajte unos polifenola. Polifenoli su biljni spojevi za koje se smatra da su uključeni u osovinu crijeva i mozga. Polifenoli pomažu zdravlju crijeva potičući rast korisnih bakterija poput sojeva Bifidobacterium i inhibirajući rast “loših” bakterija poput C. difficile.

Autor:Š. P.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.