Ilustracija/iStock

Ne možete zaspati ili imate probleme sa snom? Ovo je najjednostavniji način stvaranja ‘hormona sna’

Autor: Zlatko Govedić

Spavanje je prirodno stanje promijenjenog stanja svijesti (reducirane svijesti), koje se u čovjekovom životu izmjenjuje sa stanjem budnosti. Stadiji spavanja i budnosti pravilno i ciklički se izmjenjuju, tj. predstavljaju jedan od značajnih bioloških ritmova. Općenito, spavanje se opisuje kao stanje relativnog mirovanja organizma, a fiziološki gledano, ono se određuje kao stanje smanjene integracijske funkcije živčanog sustava.

Normalno stanje je uvijek se osjećati odmoreno nakon buđenja i zadržati taj osjećaj tijekom dana. Problemi sa spavanjem često nastaju zbog loše higijene spavanja, odnosno loših navika. Radi se o navikama i čimbenicima okoline na koje se može utjecati i koje je moguće kontrolirati. Ovdje spadaju pušenje, konzumiranje alkohola ili kofeina, intenzivno vježbanje ili konzumiranje velikih obroka hrane prije spavanja.

Primarnih i sekundarnih poremećaja spavanja ima više od 85, no najčešći su nesanica (insomnija), apneja kod spavanja, sindrom nemirnih nogu i narkolepsija.

Zamračivanje soba za vrijeme spavanja je najjednostavniji način da se očuva stvaranje i funkcija melatonina. Kod ljudi koji imaju problem da utonu u san davanje tog hormona kao lijeka pokazalo se djelotvornim.

Donekle zanemaren melatonin, hormon epifize, vrlo je važan za očuvanje moždanih stanica. Epifiza (pinealna žlijezda) se nalazi u sredini mozga i svoju aktivnost ispoljava isključivo noću. Pod okriljem mraka ona serotonin pretvara u melatonin, veoma koristan za odlaganje pojave Alzheimerove i Parkinsonove bolesti, ishemije mozga i moždanog udara. Može smanjiti i stupanj neurodegenerativnih promjena u organizmu.

Utvrđeno je i da dovoljna količina tog hormona pozitivno utječe na raspoloženje, dok njegov nedostatak dovodi do uznemirenosti, zamora i lošeg raspoloženja. Smatra se i da melatonin sprječava srčani udar uzrokovan stresom, tako što smanjuje proizvodnju kortikosteroida koji mogu oštetiti srčani mišić.

Nažalost, danas sve više ljudi, naročito u urbanim sredinama, ima manjak melatonina. U gradovima je umjetna rasvjeta glavni krivac za nemogućnost ostvarivanja potpunog mraka noću. Ulična i druga svjetlost koja dopire u spavaće sobe koči enzime odgovorne za prevođenje serotonina u melatonin.




Stoga je zamračivanje soba za vrijeme spavanja – najjednostavniji način stvaranja melatonina.

Autor:Zlatko Govedić
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.