fbpx
Ilustracija/Shutterstock

Nakon jednogodišnjeg eksperimenta znanstvenici potvrdili: ‘Dijeta 5:2’ pokazuje iznenađujuće rezultate!

Autor: Zlatko Govedić

Posljednjih desetak godina “dijeta 5:2” je eksplodirala u popularnosti, transformirajući obrasce prehrane tisuća ljudi koji žele smršaviti. Primjer je onoga što se naziva povremenim postom ili vremenski ograničenom prehranom.

Ukratko, dijeta 5:2 znači da možete jesti što želite pet dana u tjednu (nastojeći i dalje jesti razumno), dok druga dva dana u tjednu značajno ograničavate unos kalorija, često na samo 500 kalorija.

Dok neka istraživanja ukazuju na to da povremeni post nije ništa bolji od konvencionalne dijete za dugotrajno mršavljenje, druge vrste eksperimenata upućuju na značajne prednosti vremenski ograničene prehrane.

Nova studija identificirala je još jedan razlog zašto bi neki ljudi možda trebali razmotriti dijetu 5:2 u odnosu na druge.

U onome što istraživači tvrde da je “prva randomizirana procjena prehrane 5:2”, tim je proučavao 300 odraslih osoba s pretilošću, od kojih je svaka nasumično dodijeljena jednoj od tri različite vrste intervencija za mršavljenje.

Tri skupine

U eksperimentu, 100 sudionika (jedna trećina cijele grupe) dobilo je uobičajene savjete o upravljanju težinom u jednoj sesiji sa savjetnikom, koji je dao pisane materijale koji objašnjavaju stvari poput kontrole porcija, vođenja dnevnika prehrane i savjeta kako izbjeći nepotrebne grickalice.

Drugoj skupini od 100 sudionika (nazvanoj ‘grupom za samopomoć’) savjetovano je kako slijediti dijetu 5:2 tijekom eksperimenta, te im je dan letak koji objašnjava primjere obroka, s poveznicama na dodatnu online podršku, ali su inače bili ostavljeni da sami isprobaju dijetu bez puno dodatne pomoći.

Posljednjih 100 sudionika dobilo je slične savjete i dokumentaciju o tome kako slijediti dijetu 5:2, ali su dodatno uključeni u niz grupnih sesija podrške koje su trajale šest tjedana, s ciljem da razgovaraju o svojim iskustvima s drugima, pitaju savjetnike i sl.




Ove tri skupine sudionika zatim su praćene godinu dana, nakon čega je eksperiment završio. Na kraju godine, svaka od tri skupine u prosjeku je pokazala znakove umjerenog gubitka mase: 15 posto sudionika u skupini “konvencionalnih savjeta” izgubilo je najmanje 5 posto mase.

Dvije grupe s dijetom 5:2 izgubile su u prosjeku nešto više na težini u smislu te mjere, pri čemu je 18 posto skupine ‘samopomoći’ izgubilo najmanje 5 posto mase, u usporedbi s 28 posto ‘grupne podrške’ sudionika.

No, dok su sve skupine postigle umjereni gubitak mase tijekom eksperimenta, u podacima je postojala još jedna ključna razlika.

U usporedbi sa sudionicima koji su primili konvencionalne savjete o kontroli mase, sudionici dijete 5:2 ocijenili su svoje iskustvo tijekom eksperimenta više.




Odlične povratne informacije

U anketi o eksperimentu, osobe koje su držale dijetu 5:2 ocijenile su svoje intervencije više u smislu korisnosti od konvencionalnih savjeta za kontrolu mase i naznačili da će vjerojatnije preporučiti dijetu drugima.

Povratne informacije također su pokazale da su osobe koje su držale dijetu 5:2 imale veću spremnost za nastavak dijete nakon završetka eksperimenta.

Ukratko, mogli biste reći da se činilo da su se oni koji su držali na dijeti 5:2 imali sveukupno bolje vrijeme dok su pokušavali da se pridržavaju svog plana mršavljenja.

“Utvrdili smo da, iako dijeta 5:2 nije bila superiornija od tradicionalnih pristupa u smislu mršavljenja, korisnici preferiraju ovaj pristup jer je jednostavniji i privlačniji”, kaže zdravstvena psihologinja Katie Myers Smith sa Sveučilišta Queen Mary u Londonu.

Iako se čini da dijeta 5:2 ne postiže nevjerojatne rezultate u usporedbi s konvencionalnim savjetima za upravljanje masom, povoljnije ocjene korisnika mogle bi biti važan čimbenik koji bi liječnici savjetovali ljudima iz stvarnog svijeta koji se bore s pretilošću.

Autor:Zlatko Govedić
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.