fbpx
Foto: Instagram

METABOLIZAM KAO PRIORITET: Ubrzavaju li ga kava ili zeleni čaj? Stručnjak odgovara na važna pitanja!

Autor: Š. P.

Svi poznajemo nekoga tko je blagoslovljen izvanrednim metabolizmom, nekoga tko može ‘pojesti vola’ bez većih posljedica na raspoloženje i izgled. Nažalost, ne posjedujemo svi tu nevjerojatnu sposobnost, ali stručnjaci zato imaju brojne mehanizme kojima se metabolizam može poboljšati i ‘dovesti u red’.

‘Metabolizam opisuje sve kemijske procese koji se odvijaju u tijelu kako bismo održali svoje funkcioniranje’, kaže dr. Neil Williams, viši predavač fiziologije i prehrane na Sveučilištu Nottingham Trent. Ti procesi uključuju disanje, obnavljanje stanica i probavu hrane, a za sve je potrebna – energija.

Brzina kojom vaše tijelo koristi energiju dok odmara za održavanje ovih vitalnih funkcija poznata je kao vaša bazalna brzina metabolizma. Dr Williams kaže da to čini ‘oko 80 posto dnevnih energetskih potreba vašeg tijela’.

‘Usporeni metabolizam zapravo znači nisku bazalnu brzinu metabolizma’, kaže Williams i dodaje da je to često uzrokovano našim načinom života koji uključuje puno i previše sjedenja.

‘Zašto neki ljudi imaju brži metabolizam od drugih, svodi se na faktore poput veličine tijela, dobi, spola i genetike’, kaže dr. Williams. Međutim, usporeni metabolizam nije izgubljena bitka. ‘Mišićne stanice zahtijevaju više energije od masnih stanica, pa ljudi s više mišića imaju veću bazalnu stopu metabolizma, a time i brži metabolizam’, kaže.

Kad vježbate, osobito kad dižete utege, ne samo da trošite kalorije tijekom aktivnosti, već i gradite mišiće. Upravo ti dodatni mišići povećavaju vašu bazalnu stopu metabolizma, pa trošite još više kalorija. Korist je, dakle, dvostruka.

“Kad završite s vježbanjem, razdoblje oporavka povezano je i s ubrzanjem metabolizma’, kaže dr. Williams. Taj se proces naziva višak potrošnje kisika nakon vježbanja, posebno je povezan s aerobnim vježbama, poput trčanja ili vožnje biciklom, i traje od tri do 24 sata nakon vježbanja.

Tajna bržeg metabolizma ipak se čini prilično jednostavnom – redovita tjelovježba može ubrzati vaš metabolizam i pomoći vam da smršavite.




Koja je najbolja vrsta vježbe za brzi metabolizam?

‘U idealnom scenariju htjeli biste kombinirati aerobne aktivnosti za izdržljivost, poput trčanja i biciklizma, s treningom otpora, poput dizanja utega za povećanje mišićne mase’, kaže dr. Williams. Trening otpora osobito je važan za održavanje brzog metabolizma s godinama. ‘Kako starimo, dobivamo na masnoći i gubimo mišiće, zbog čega s godinama dolazi do usporavanja metabolizma’, kaže.

Mogu li kofein ili zeleni čaj ubrzati vaš metabolizam?

Postoje beskrajni dodaci i proizvodi za mršavljenje koji tvrde da su tajna bržeg metabolizma. Međutim, dr. Williams ne preporučuje uzimanje bilo kojeg od njih. Iako kofein može privremeno ubrzati vaš metabolizam, njegovi učinci bit će kratkotrajni.

‘S mehanističke perspektive, pokušaj ubrzanja metabolizma stimulativnim učinkom kofeina ima smisla’, kaže on. ‘Može povećati brzinu metabolizma i pomoći oksidaciji masti – procesu kojim vaše tijelo razgrađuje masti radi oslobađanja energije – aktiviranjem središnjeg živčanog sustava’, kaže doktor.

‘Ali, iz praktične perspektive nedostaju istraživanja koja podupiru njegovu dugoročnu učinkovitost. To je zato što postupno izgrađujemo toleranciju na kofein. Postoje i zdravstveni rizici povezani s visokim unosom kofeina tijekom dužeg vremenskog razdoblja. To uključuje tjeskobu, visoki krvni tlak koji može uzrokovati bolesti srca i probavne probleme, poput gastroezofagealne refluksne bolesti’, kaže.




Što se, pak, tiče zelenog čaja, dr. Williams kaže da postoje dokazi koji ukazuju na to da ima određeni učinak. Aktivne komponente u zelenom čaju, katehini i polifenoli, su antioksidansi i protuupalni. Neki kažu i da “mogu pomoći smanjiti apsorpciju masti i povećati oksidaciju masti, ali za to nedostaje jasnih dokaza.

Samo su tri načina

Jedini načini ubrzanja metabolizma su tjelesna aktivnost, povećanje tjelesne težine, jer tada vašem tijelu treba više kalorija za rad (što bi bilo malo kontraproduktivno) i podnošenje hladnoće.

‘Ako se skinete i stojite na hladnoći, vaš će se metabolizam ubrzati kako bi vam bilo toplo’, kaže doktor, iako savjetuje da se ovo nikako ne usvaja kao tehnika mršavljenja. Ne samo da možete dobiti hipotermiju, već ćete vjerojatno ‘na kraju pojesti puno više hrane kako biste se pokušali zagrijati’.

Autor:Š. P.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.