fbpx
Foto: Dnevno

VRIJEME JE ZA KOMPLETIRANJE ESKADRILE: Problemi oko nabavke helikoptera mogli bi buknuti zbog ruskih sankcija, spas je u dogovoru iz prošlosti

Autor: Željko Primorac/7dnevno

Još 3. lipnja ove godine, ponukani primjerima drugih srednjoeuropskih država koje su naoružanje svojih vojski iz vremena Sovjetskog Saveza slali u Ukrajinu, savjetovali smo MORH-u i Vladi RH da iskoristi ovu priliku i pokuša zamijeniti oružje nabavljeno u vrijeme Domovinskog rata za nove sustave zapadne proizvodnje. Već tada su Poljska, Slovačka, Češka, baltičke države i Slovenija počele koristiti američke i njemačke programe namijenjene opskrbi Ukrajine prijeko potrebnim oružjima u ratu. Iz srednje Europe tada su put Ukrajine krenuli tenkovi, topovi, helikopteri, višecijevni bacači raketa, samohodne haubice, protuzračni sustavi, oklopni transporteri, pa čak i pojedine komponente borbenih zrakoplova. Zauzvrat, SAD i Njemačka obvezali su se nadoknaditi donacije spomenutim državama novim ili polovnim sustavima iz vlastitih arsenala ili od proizvođača oružja u njihovim državama. Hrvatska je dotad u Ukrajinu poslala nekoliko šlepera pješačkog naoružanja, streljiva i drugih logističkih potrepština. Teško naoružanje još nije bilo ni u primisli za donaciju. U našem tjedniku tada smo, prvi, iznijeli ideju da se u Ukrajinu pošalje 14 Mi-8 helikoptera Hrvatskog ratnog zrakoplovstva te da se otpočnu pregovori sa SAD-om o njihovoj zamjeni Black Hawk helikopterima. Svoju zamisao potkrijepili smo činjenicom da ovim helikopterima, nabavljenima za vrijeme Domovinskog rata, iduće godine počinju istjecati resursi.
U sadašnjim, ratnim okolnostima, njihov potpuni remont bio bi više nego zahtjevan i izazovan. S druge strane, u Ukrajini postoji kompanija Motor Sich koja je već radila na modernizaciji i remontu helikoptera ove vrste. Ukrajinci bi vrlo brzo mogli remontirati ove helikoptere te bi im izvrsno došli u idućem razdoblju.

Kompletiranje eskadrile

Ovih dana doznajemo kako je Vlada, odnosno MORH, pred završetkom pregovora sa SAD-om o donaciji navedenih helikoptera Ukrajini. Još nije poznato koliko će Black Hawk helikoptera RH dobiti za 14 Mi-8 koje šalje u Ukrajinu. Zbog izuzetno loše komunikacije MORH-a s javnošću, ali i institucijama koje bi trebale imati sve informacije o ovoj temi, poput predsjednika Republike, još ne znamo koliko bi Black Hawkova trebalo stići u Hrvatsku. Kruže razne proturječne informacije. Čak se spominje kako bi RH trebala dobiti 14 Black Hawkova za 14 Mi-8. Bilo bi to doslovno jedan Black Hawk za jedan Mi-8. Budući da Black Hawk po primjerku, pa i polovni, stoji nekoliko desetaka milijuna dolara, dok rabljeni Mi-8 stoji tek oko milijun dolara, teško je očekivati aranžman 1 za 1. RH je trenutno u posjedu dva Black Hawka koja smo dobili kao donaciju SAD-a, još dva, kupljena, stižu u skoro vrijeme. Njihovom isporukom RH bi bila na četiri helikoptera ove vrste. Da bi se nadoknadilo 14 Mi-8, RH će trebati minimalno još šest Black Hawkova. Moje je osobno mišljenje kako će se pregovori zaključiti u tom smjeru te kako će u RH u dogledno vrijeme stići šest polovnih Black Hawkova, čime će RH kompletirati mini eskadrilu od 10 helikoptera. Donacija će SAD-u biti isplaćena kroz remonte, nadogradnju, nabavu rezervnih dijelova i eventualnog naoružanja. S druge strane, Ukrajina će dobiti pouzdane strojeve koje sama može održavati.
I dok će priča s vremešnim Mi-8 ipak imati koliko-toliko sretan završetak za HRZ, pravi problemi za naše ratno zrakoplovstvo doći će kada počnu istjecati resursi Mi-171 Sh. Ti helikopteri u sastav HRZ-a ušli su 2007. kao kompenzacija za klirinški dug koji je Ruska Federacija imala prema Republici Hrvatskoj. Generalni remont na njima obavljen je 2018. i 2019. Navedeni helikopteri još imaju dosta resursa, međutim, zbog sankcija pod kojima je Rusija, kao proizvođač, njihovo održavanje bit će sve veći izazov za HRZ. Stoga bi već sada trebalo razmišljati o njihovoj zamjeni i alternativama. Ne bi bilo dobro da se nađemo u situaciji u kojoj smo se našli s borbenim zrakoplovima, pa i s Mi-8.
Iako će RH u projektu vezanom uz Black Hawk dobiti napredne i pouzdane zapadne sustave, ipak, u jednom Mi-8 i Mi-171 Sh imaju prednost pred legendarnim jastrebovima. Riječ je o nosivosti, odnosno broju vojnika koje mogu prevesti. Dok Mi-8 može prevesti 24 opremljena vojnika, Black Hawk može prevesti tek 14 vojnika. Pitanje prijevoza i desantiranja vojske za RH je posebno važno zbog geografije državnog teritorija i razvedenosti obale s mnogo otoka. HV u svakom trenutku mora imati mogućnost desantiranja jedne bojne u bilo kojem dijelu države. Posjedovanjem flote Mi-8 i Mi-171 Sh ta je sposobnost postojala. Koliko je važna sposobnost hitnog helikopterskog transporta vojske, najbolje smo mogli vidjeti za vrijeme akcije Maslenica, kada su u zadarsko zaleđe prebačena hitna pojačanja iz sastava 2., 3. i 5. gardijske brigade HV-a.

Obnova pregovora

Sve u svemu, HRZ mora zadržati sposobnost desantiranja barem jedne bojne oružanih snaga. Možda bi MORH, kako bi se zadržala ova sposobnost, mogao ponovno razmotriti jedan prijedlog SAD-a koji smo olako odbacili. Naime, 2015. SAD nam je ponudio neograničenu količinu CH-47 Chinook helikoptera. Mogli smo sami birati helikoptere, prema stanju i godini proizvodnje. Uvjet je bio da SAD, odnosno proizvođač, modernizira odabrane helikoptere. Modernizacija je tada procijenjena na 10 milijuna dolara po helikopteru. MORH-u i tadašnjoj vladi to je bilo previše, a čuli su se i glasovi kako takva vrsta helikoptera nama jednostavno – nije potrebna. Tek danas vidimo koliko je to bila kratkovidna odluka. CH-47 jedan je od najpouzdanijih i najviše korištenih helikoptera u povijesti zrakoplovstva. Već više od 60 godina nalazi se u flotama desetaka država. Može prevesti 55 potpuno opremljenih vojnika na udaljenost veću od 700 kilometara. Budući da se na tržištu transportnih helikoptera, zapadnih, ništa ne može kupiti za 10 milijuna dolara, koliko stoji modernizacija CH-47, obnova pregovora sa SAD-om nameće se sama od sebe.


Autor:Željko Primorac/7dnevno
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.