Foto: Zvonimir Barisin / CROPIX

TAJNA GENERALOVOG MILIJUNSKOG CARSTVA! Od cifri boli glava, velike zvjerke u igri: Američki lobisti motre svaki njegov korak

Autor: Ivana Violić/dnevno

Nafta koja je do Hrvatske prevezena u tankeru Arc1, za koju se sumnja da je iranska, neslužbeno se povezala s umirovljenim hrvatskim generalom i imućnim naftašem Ivanom Čermakom, točnije njegovom kompanijom Delta Oil International.

Prema pisanju domaćih medija, Čermak je na pitanje je li kupac te nafte vrlo kratko odgovorio da nije. Na pitanje je li na bilo koji način povezan s tim tankerom Čermak je novinarki rekao da će se čuti poslije, što se na koncu nije dogodilo jer na pozive nije odgovarao.

No iz njegove tvrtke Delta Oil International poslije su priopćili da oni samo transportiraju robu te da ona nije pod sankcijama.

Sirova nafta

Zanimljivo je u kontekstu ove priče prisjetiti se sredine 90-ih godina, kada je Čermak kupio svoj prvi tanker Lana, koji je nazvao po svojoj unuci. Taj tanker privlačio je pozornost zbog toga što nije mogao ploviti pa su se postavljala pitanje u koje ga je svrhe Čermak koristio i što se u njemu skladištilo.

Inače se svojedobno pisalo o Čermakovu otkupu bankovnih potraživanja i kupnji dionica malih dioničara Tankerkomerca, čime je tvrtka Crodux Derivati Dva postala vlasnik 33,95 posto dionica zadarskog Tankerkomerca, kojemu pripada i najvredniji dio tvrtke, odnosno Marina Zadar u samom središtu grada.

Čermakov ulazak u Tankerkomerc izazvao je veliku pozornost baš zbog marine za koju su koncesiju željeli dobiti turski investitori iz Dogus grupe koji su u neposrednoj blizini trebali graditi Hyatt Regency Zadar Maraska. U to vrijeme Čermak je osobno objašnjavao da je u Tankerkomerc za korištenje terminala u Gaženici prvotno uložio tri milijuna eura u njegovo osposobljavanje, zbog čega im je bilo u interesu imati vlastiti terminal, a zatim i udvostručiti kapacitete postojećeg terminala, ali i omogućiti širenje skladišnog i proizvodnog prostora uz izgradnju novih rezervoara.

Sve te Čermakove najave trebale su Zadru donijeti investicije teške 20-ak milijuna eura te osigurati dodatni posao za 500-tinjak ljudi. I u tom razgovoru za zadarske medije, u kojem je najavio investicije u njihov grad, Čermak je potvrdio da je posjedovao tanker Lana od 3000 tona, ali je ujedno naglasio da od INA-e nije mogao dobiti posao prijevoza nafte.




Danas pak pitanja nema, njegova kompanija Delta Oil dio je lanca kupnje nafte. Ta kompanija zapravo kupuje, dovozi ili prevozi, a zatim i skladišti u JANAF-u sirovu naftu namijenjenu krajnjim korisnicima, jer je Čermak još prošle godine prodao te više nije vlasnik Croduxa i ne može prerađenu naftu upotrijebiti kao svoj krajnji proizvod.

Ugovor o skladištenju

Treba također napomenuti kako Čermakova tvrtka s državnom tvrtkom JANAF na čijem je čelu Tuđmanov nećak Stjepan Adanić ima cijeli niz potpisanih ugovora u posljednjih nekoliko godina. Posljednji ugovor potpisan je krajem travnja, odnosno 22. travnja ove godine. Saznaje se među ostalim i kako je JANAF s Delta Oilom sklopio ugovor o skladištenju 169 tisuća m3 sirove nafte na Terminalu Omišalj, i to za period od 15. travnja pa sve do 15. kolovoza ove godine.

Fantomski tanker Arc1 koji plovi pod panamskom zastavom usidren je između Rijeke i Omišlja, a na istome mjestu to plovilo nalazi se još od 10. svibnja, onamo je stigao oko ponoći, i to nakon što je tri puta prokrstario Jadranom. Što će biti s tankerom, nije poznato, ali teško će se iskrcati ako se u njemu nalazi iranska nafta koju teško da će bilo tko u EU-u primiti, osobito ako SAD raspolaže informacijama o pokušaju kupnje, iskrcaju ili prodaji tog energenta koji se nalazi pod američkim sankcijama.




Premda EU nema potpuni embargo na iransku naftu, malo je vjerojatno da će se bilo tko odlučiti za njezino preuzimanje te se na taj način zamjeriti Amerikancima.

Čermak je posljednjih godina s JANAF-om realizirao i niz drugih uspješnih poslova pa je tako JANAF-u omogućen nastavak izvršavanja ugovora o transportu sirove nafte za srpsku kompaniju NIS koja je u većinskom vlasništvu ruskog Gazproma. Ugovor kojim su za NIS za ovu godinu rezervirani transportni kapaciteti JANAF-a po načelu puno za prazno u ukupnoj količini od 3,2 milijuna tona nafte doveo se pod znak pitanja Uredbom Vijeća EU-a o mjerama ograničavanja poslovanja s ruskim tvrtkama koji je donesen još polovicom ožujka.

Na temelju te uredbe bilo je određeno među ostalim i to da se ugovor između JANAF-a i NIS-a neće moći provoditi nakon 15. svibnja ove godine, a onda je JANAF nedavno putem Zagrebačke burze izvijestio da će se u skladu s novom uredbom koju je Vijeće EU-a donijelo početkom travnja isporuka nafte za srpsku kompaniju ipak moći nastaviti nakon polovice svibnja.

Strogi ugovor

JANAF je pritom obavijestio zainteresiranu javnost da je s Agencijom za ugljikovodike sklopio ugovore o skladištenju dijela obveznih naftnih derivata za 20 tisuća kubnih metara dizelskog goriva, ali i za 20 tisuća kubika bezolovnog motornog benzina na Terminalu Omišalj u periodu od početka srpnja do posljednjeg dana prosinca ove godine.

Čermak je inače suosnivač navedene tvrtke za trgovinu biogorivom i uslugama u kojoj je ujedno i predsjednik Uprave, a je li tanker koji je zaintrigirao javnost čekao baš Čermaka, pitanje je o kojem su se očitovali iz generalova Delta Oila te su objasnili da su poslovni odnos sa švicarskom kompanijom koja se bavi prodajom sirove nafte započeli s ciljem osiguranja potrebnih količina nafte kupcima u vrlo složenim i nesigurnim vremenima za naše područje, kada je situacija s energentima složena i izazovna.

“Poslovni odnosi između tvrtke Delta Oil International i njezinih partnera definirani su vrlo strogim ugovorom koji kao bitnu klauzulu sadrži da porijeklo nafte ne smije biti iz zona koje se nalaze pod sankcijama. Naš partner tvrdi da u tankeru nema sporne robe te je trenutno, sa svojim odvjetnicima, u procesu dokazivanja navedene tvrdnje.

Ako se pokaže da je roba onakve kvalitete i porijekla koja je definirana ugovorom, bit će uskladištena, a ako nije, iskrcaja neće biti i brod će nastaviti svoju plovidbu prema instrukcijama vlasnika robe, a to nije tvrtka Delta Oil International”, stoji u priopćenju Čermakove tvrtke u kojem dodaju da je rad nevladinih udruga dobro došao kao jedan korektiv u društvu, ali da su njihovi navodi često nedovoljno provjereni, a ponekad i netočni, bez obzira na njihove dobre namjere, što može rezultirati vrlo visokom materijalnom i reputacijskom štetom.

Posrednik i lobist

Inače tanker Acr1 dva je puta u roku od tjedan dana u Omišlju pokušao iskrcati teret u JANAF-ovoj luci u akvatoriju Kvarnerskog zaljeva, a upućeni svjedoče da je razlog zadržavanja tankera upozorenje koje su hrvatski akteri ove priče dobili od američke lobističke organizacije Ujedinjeni protiv nuklearnog Irana – UONI. Riječ je o lobističkoj organizaciji čiji je osnivač Richard Holbrooke, koji je hrvatskoj javnosti dobro poznat kao posrednik u mirovnim pregovorima tijekom Domovinskog rata.

Danas je pak angažiran kao lobist koji vrši pritisak na tvrtke koje posluju s Iranom, čiju su naftu sve do sankcija SAD-a iz 2018. godine najviše kupovali Talijani. Servisi za praćenje kretanja brodova otkrivaju pak da je tanker iz Malezije isplovio još početkom travnja, zatim je prošao kroz Sueski kanal, stigavši do Omišlja 4. svibnja. Kako tada nije uspio iskrcati teret, tanker je napustio Jadran i otplovio put Jonskog mora, odakle se ponovno vratio na naše prostore.

U naftnim kuloarima spekulira se kako je teret bio namijenjen Mađarskoj, a možda i Srbiji, a jednako tako vjeruje se da bi iranska nafta trebala služiti kao rezervna opcija za Europu s obzirom na sankcije koje su zbog invazije na Ukrajinu izrečene Rusiji.

Autor:Ivana Violić/dnevno
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.