fbpx
Pixabay/Ilustracija

NISU ZABORAVILI NA FALKLANDSKE OTOKE: Zbog ovog poteza Britanaca Argentinci ostali na milost i nemilost drugih

Autor: Mario Stefanov

Već desetljećima, od 1982. godine i rata za Falklande ili Malvine, kako ih zovu Argentinci, Velika Britanija uporno onemogućava Argentinu u obnavljanju i održavanju operativnim svoga ratnog zrakoplovstva.

Velika Britanija pobjedom u ratu zadržala je u svojim rukama Falklandsko ili Malvinsko otočje i svim silama koči nabavke naoružanja i vojne opreme za argentinske oružane snage, posebice borbenih aviona, opravdavajući to nastavkom argentinskih aspiracija prema Falklandima.

Argentinskim borbenim avionima Dassault Mirage IIIEA, IAI Dagger i Super Etendard i A-4 Skyhawk kojima je argentinsko zrakoplovstvo za trajanja Falklandskog rata, djelujući na samoj granici operativnog radijusa, nanijelo velike gubitke britanskoj floti odavno su istekli resursi.

Propali pokušaj

Argentinska zrakoplovna industrija i remontna postrojenja uspjela su održavati i modificirati stare podzvučne A-4 Skyhawke američke proizvodnje. No za složenije nadzvučne borbene avione Mirage nije bilo te mogućnosti. Borbene avione Super Etendard koji su lansiranjem francuske protubrodske rakete Aérospatiale AM.39 Exocet uspjeli potopiti britanski razarač HMS Sheffield i time zbog iskazanih slabosti brodske konstrukcije ubrzati povlačenje iz uporabe cijele klase tih brodova poznatih kao Type 42,

Argentina je pokušala održavati uz pomoć francuskog proizvođača Dassault Aviation, no Britanci su to političkim pristiskom uspjeli spriječiti. Nije ni čudo jer je potapanje HMS Sheffielda protubrodskom raketom lansiranom s borbenog aviona ušlo u povijest ratovanja i postalo simbolom Falklandskoga rata. Taj događaj i cjelokupno djelovanje argentinskog zrakoplovstva koje je britanske brodove potapalo ili teško oštećivalo čak i izbacivanjem klasičnih nevođenih aviobombi s podzvučnih borbenih aviona Skyhawk zasjenilo je u svjetskoj javnosti i u stručnim krugovima nesumnjivu britansku ratnu pobjedu.

Svaki pokušaj Argentine da tijekom posljednjih desetljeća nabavi nove borbene avione Velika Britanija je spriječila ili odbijanjem suglasnosti za prodaju na temelju u avione ugrađenih komponenti britanske proizvodnje ili pak direktnim političkim pritiskom na države čiji su se proizvođači borbenih aviona usudili pregovarati s Argentinom.

U potrazi za novim borbenim avionima kojima bi obnovila svoje zrakoplovstvo, argentinska vlada, prema izvještajima specijaliziranih vojnih medija, ostvarila je kontakte s Pakistanom kako bi ugovorila kupnju 12 nadzvučnih višenamjenskih borbenih aviona JF-17 Thunder pakistansko-kineske proizvodnje, računajući da u njima nema ni jedne jedine britanske komponente i da London ovaj put neće uspjeti blokirati ugovaranje i isporuku aviona.

Poraz za porazom

Po svemu sudeći, pregovori su držani u tajnosti jer Ujedinjeno Kraljevstvo na ovaj ili onaj način ipak ima utjecaja na vladajuću političku strukturu u Islamabadu, ali su, unatoč tome, argentinske namjere slučajno ili namjerno ipak procurile u javnost. Moguće je da je to namjerno učinjeno kako bi se unaprijed onemogućio očekivani ili možda već započeti britanski zakulisni pritisak na Pakistan. I argentinska i pakistanska strana stoga su odbacile mogućnost postojanja dogovora, ali ne i činjenicu da se pregovori održavaju.




U svakom slučaju, u argentinskom nacrtu proračuna za 2022. godinu izdvojeno je 664 milijuna dolara za kupnju 12 JF-17 aviona pakistanske proizvodnje. Argentinsko veleposlanstvo u Islamabadu bilo je prisiljeno priopćiti da još nije donesena konačna odluka kako bi posredno demantiralo postojanje sporazuma, ali istovremeno i posredno priznalo postojanje mogućnosti argentinske nabave borbenih aviona JF-17.

Ako Argentina ponovno ne uspije nabaviti nove borbene avione, to će biti još jedan u nizu do sada uspješnih britanskih blokiranja argentinskih pokušaja nabave borbenih aviona.

Trenutna situacija je više nego alarmantna za Buenos Aires. Argentinsko zrakoplovstvo svedeno je na samo šest podzvučnih prastarih, ali u argentinskim postrojenjima modificiranih mlaznih borbenih aviona A-4 Skyhawk, u argentinskoj modifikaciji nazvanih A-4AR Fightinghawk.




Andrej Serbin Pont, direktor argentinskog think-tanka CRIES i bivši savjetnik u državnom tajništvu za strateška pitanja, izjavio je nakon nagađanja o argentinskoj kupnji pakistanskih aviona da bi cijela priča zbog diplomatskog djelovanja Velike Britanije mogla ostati samo još jedna epizoda u dugoj povijesti argentinskih pokušaja nabave borbenih aviona i održavanja na životu ratnog zrakoplovstva.

Nemaju šanse

Britanska blokada onemogućila je svojevremeno argentinsku nabavu francuskih aviona Mirage F-1M i izraelskih borbenih aviona Kfir čija je isporuka otkazana u posljednji trenutak 2015. godine, posve je sigurno zbog utjecaja britanske politike. Mirage F1-M trebala je Argentini prodati Španjolska, ali je Madrid bio prisiljen odustati od sporazuma zbog britanskog političkog pritiska. Dogovor o isporuci izraelskih Kfirova propao je zbog kombinacije britanskog pritiska, ali i američke blokade zbog ugrađenih američkih motora J79. Britanija je također učinkovito spriječila brazilsku prodaju Argentini švedskih aviona Saab Gripen, kao i južnokorejskih FA-50. Velika Britanija zaustavila je povratak u argentinsku službu bivših francuskih aviona Super Etendard u moderniziranoj varijanti koji su trebali biti isporučeni Argentini, uskrativši izlazno odobrenje zbog ugrađenih britanskih komponenti u te avione.

Foto: Pixabay

Tijekom vremena razmatrana je nabava i ruskih borbenih aviona, spominjao se čak i Mig-35, ali je ruska opcija također najvjerojatnije iz političkih razloga odbačena. Argentina je nabavila manji broj ruskih helikoptera MI-17.

Odabir pakistansko-kineskog JF-17 motiviran je njegovom relativno niskom cijenom, lakoćom održavanja, ali i nedostatkom bilo kakvih komponenti britanskog ili zapadnog porijekla, što ga učinkovito čini imunim na britanski pritisak, tim prije što London zbog zategnutih međusobnih odnosa nema nikakav utjecaj na Peking.

Loša strana pakistansko-kineskog JF-17 je ograničeni operativni radijus, posebno u kontekstu velikog argentinskog ozemlja i pomorskih prostranstava, uključujući i Falklandsko otočje koje bi argentinsko zrakoplovstvo trebalo pokrivati.

Borbeni avion JF-17 najveće brzine 1,6 Macha zajednički su razvili kineski Chengdu Aerospace Corp. i Pakistan Aeronautical Complex. Pakistanska tvrtka proizvodi 58 posto letjelice i obavlja konačnu montažu.

Argentini se nudi najnovija varijanta Block III koja je u proizvodnji za pakistansko ratno zrakoplovstvo i sadrži niz poboljšanja, uključujući moderni radar, kineski motor WS-13 umjesto starog ruskog RD-93 koji je pokretao prve dvije varijante aviona.

Mala mogućnost

Postoje naznake da SAD namjerava prekinuti argentinsku blokadu nudeći Argentini kupnju korištenih američkih F-16 ili moderniziranih F/A-18 borbenih aviona, no i to je pod velikim pitanjem, posebice u kontekstu sve prisnijih odnosa Londona i Washingtona koji se ogledaju u sklapanju novog vojnog saveza u Indo-pacifičkoj regiji AUKUS. Mala je mogućnost da bi SAD ključne strateške odnose s Ujedinjenim Kraljevstvom opterećivao prodajom malog broja borbenih aviona Argentini zanemarujući britansko protivljenje.

U svakom slučaju, argentinsko zrakoplovstvo zbog izgubljenog rata s Ujedinjenim Kraljevstvom oko Falklanda i nastavkom napetosti između dviju država nastavlja dugogodišnju potragu za borbenim avionom koji bi na životu održao argentinsko ratno zrakoplovstvo. Namjera kupnje pakistanskih JF-17 uistinu može ostati samo još jedna epizoda u povijesti argentinskih pokušaja jer London ima mogućnosti utjecaja na političku elitu Pakistana.

Autor:Mario Stefanov
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.