Što će biti s domaćim letovima na proljeće? Država još nije raspisala javni natječaj!

Autor: V.K

Vlada Republike Hrvatske na 227. sjednici, 30. travnja 2020. godine, donosi Odluku o obvezi obavljanja domaćeg linijskog zračnog prijevoza (u daljnjem tekstu PSO). Odlukom je određeno da će se opseg i standard usluge utvrditi javnim natječajem. Isti do danas nije raspisan, piše Croatian Aviation.

PSO linije od iznimnog su značaja za povezanost udaljenih regija Republike Hrvatske, kao i za zračne luke kojima se ovim programom garantira promet i u zimskim mjesecima kada je prisutnost drugih aviokompanija u hrvatskim zračnim lukama razmjerno mala.

PSO program u Hrvatskoj aktivan je dugi niz godina, samo ugovorno razdoblje traje do četiri godine. Postojeći PSO program istekao je 28. ožujka 2020. godine nakon čega nadležno Ministarstvo nije raspisalo novi natječaj.

Mnogi će reći da je razlog tome globalna pandemija, no kako se natječaj za PSO mora raspisati barem 6 mjeseci prije isteka postojećeg, pandemija nije i ne može biti opravdanje s obzirom na to je u listopadu 2019. godine nije ni bilo, tvrde u analizi na Crotian Aviation. Umjesto raspisivanja novog natječaja, država je reagirala tako da je postojeći PSO program produljila za 6 mjeseci čime je omogućen kontinuitet obavljanja redovnog zračnog prometa na domaćim linijama u ljetnoj sezoni 2020. godine.

Bilo je za očekivati da će Ministarstvo prije početka zimskog reda letenja (26. listopada 2020.) raspisati natječaj za novi PSO program za kojeg je donijela i Odluku, te od spomenutog datuma krenuti s provedbom novog ugovora. To se nije dogodilo već prijevoznici na domaćim linijama prometuju sukladno PSO programu koji je još jednom produžen, ovog puta do kraja ožujka 2021. godine.

S obzirom na specifičnosti samog natječaja, institucije su već zakasnile s objavom – novi PSO u primjenu ne može ići s krajem ožujka 2021. godine.
Spomenutom odlukom iz travnja ove godine Vlada je, za razdoblje od 25. listopada 2020. do 26. listopada 2024 godine, odredila sljedeće PSO linije:

Dubrovnik – Zagreb – Dubrovnik,

Split – Zagreb – Split,

Zagreb – Zadar – Pula – Zadar – Zagreb,

Zagreb – Brač – Zagreb,

Osijek – Dubrovnik – Osijek,

Osijek – Split – Osijek,

Osijek – Zagreb – Osijek,

Rijeka – Split – Dubrovnik – Split – Rijeka,

Osijek – Pula – Split – Pula – Osijek,

Rijeka – Zadar – Rijeka,

Osijek – Zadar – Osijek.

Usluga obavljanja domaćeg linijskog zračnog prijevoza na navedenim linijama je javna usluga i od interesa je za gospodarski i društveni razvoj regija u Republici Hrvatskoj, napominje Vlada u svom priopćenju s navedene sjednice. Ako se radi o nacionalnom interesu, kako je moguće da nadležno Ministarstvo nije raspisalo spomenuti natječaj?

Novi natječaj ne bi se trebao značajno razlikovati od prethodnog u pogledu linija. Naime, sukladno odluci, ukinut će se linija Osijek – Rijeka – Osijek te uvesti linije Osijek – Zadar – Osijek te Rijeka – Zadar – Rijeka.

S obzirom na to da se spomenutim javnim natječajem utvrđuje minimalni kapacitet na svakoj liniji, kao i minimalni broj tjednih letova, teško je prognozirati što će točno natječaj sadržavati jednom kada bude objavljen, no upravo je to ključno za novi PSO program.

Naime, domaće linije prometuju prema uvjetima iz starog PSO-a te je zapravo ovo ključan trenutak s obzirom na to da će novi natječaj odrediti smjer razvoja domaćeg zračnog prometa za sljedeće četiri godine. Domaći je zračni promet bio važan i prije izbijanja pandemije, a ovaj program s globalnom pandemijom dobiva još više na značaju s obzirom na to da putem istog država garantira promet zračnim lukama, time naravno i prihode.

Na brojne upite portala Croatian Aviation nadležno Ministarstvo ni jednom nije dalo odgovor, a upit su proslijedili i Odboru za pomorstvo, promet i infrastrukturu u Hrvatskom saboru.

 

Autor:V.K
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.