fbpx
Predsjednik Srbije

POČINJE GRADNJA VUČIĆEVA AERODROMA U BLIZINI DUBROVNIKA? ‘Čardak ni na nebu, ni na zemlji’ uz toliko zračnih luka u blizini!

Autor: Lucija Brailo

Da bi izgradnja aerodroma u Trebinju počela potrebno je da Savjet ministara BiH i Vlada Srbije potpišu memorandum o razumijevanju i suradnji, a nacrt tog dokumenta izradilo je Ministarstvo komunikacija i transporta BiH, saznaje portal CAPITAL. O gradnji aerodroma pored Trebinja smo pisali početkom lipnja, kada smo o tome razgovarali s Igorom Tabakom, analitičarom portala Obris, koji je rekao, među ostalim, kako to i nije neki isplativ projekt zbog više razloga.

Tim više što je upravo zrakoplovni promet u pandemiji korona virusa pretrpio najveći pad, najveći u povijesti uopće u tom sektoru. Ugrožene su i investicije, kao i ulaganje u novu infrastrukturu.

U Nacrtu memoranduma o suradnji navodi se da je izgradnja trasportne infrastrukture od ključnog značaja za ekonomski i društveni razvoj BiH i Srbije, te da da postoje čvrsta volja, nužni zahtjevi i veliki potencijali za suradnju u oblasti infrastrukturnih investicija između dvije zemlje.

Aerodromom bi upravljala Srbija

U tom dokumentu, koji bi trebao biti potpisan u Beogradu, navodi se da posebnu pažnju treba obratiti na stvaranje uvjeta za nesmetanju izgradnju aerodroma u Trebinju, stvaranje uvjeta za odvijanje međunarodnog zračnog prometa na aerodromu, reguliranje boravka i druga imigracionih pitanja za ključne kadrove u BiH, kao i stvaranje uvjeta za pružanje usluga u zračnoj plovidbi na aerodromu.

Najavljeno je da bi gradnja aerodroma trebala početi sljedeće godine na lokaciji 14 kilometara zapadno od centra Trebinja, u blizini mjesta Taleža, što je 30-ak kilometara od Dubrovnika.

Projekt radi Institut za građevinarstvo iz Banja Luke, a aerodromom bi putem koncesije trebala upravljati Srbija narednih 30 ili 35 godina.

‘Okolne zračne luke servisiraju većinu potreba tog kraja’

Kako je ranije najavljeno, izgradnju aerodroma u Trebinju trebalo bi većinom financirati Srbija,  a za izradu planske i projektno-tehničke dokumentacije aerodroma izabran je Institut za građevinarstvo iz Banja Luke.

“Ako gledamo kartu međunarodnih zračnih luka, ta lokacija o kojoj se se sada priča vezano za izgradnju zračne luke, nije nešto što bi čovjeku upalo u oči kao potencijalno velika poslovna prilika. Čelnik Republike Srpske, kao i čelnik Republike Srbije poznati su po tome da vole hvatati svaki vjetar, pa i dašak propagande. U takvoj situaciji, ako oni stvarno investiraju tako ogromne novce i naprave novu zračnu luku koja će moći konkurirati Beogradu i Zagrebu, u smislu gabarita i kapaciteta, to će biti zanimljivo vidjeti. Još će zanimljivije biti vidjeti ekonomsku opravdanost takvog objekta, budući da okolne zračne luke servisiraju većinu potreba tog kraja. Neke od njih su se postupno razvijale, a ima i manjih zračnih luka koje se nisu razvijale u tom smjeru, vjerojatno radi ekonomskih uvjeta”, rekao je Tabak.




Podsjetimo, izgradnja aerodroma u Trebinju počela još 2006. godine, a 2007. godine predstavljena je i studija opravdanosti koju je izradila jedna bečka agencija. Ta studija pokazala je da projekt izgradnje aerodroma ima svoju opravdanost, a već tada su se pojavile informacije da bi pista na tom aerodromu trebalo biti duga tri kilometra, što je dovoljno za slijetanje svih vrsta zrakoplova.

‘Čardak ni na nebu, ni na zemlji’

“Vrlo moguće da je ovo propagandni projekt. S druge strane, ako Republika Srpska i Republika Srbija stvarno imaju par desetaka ili stotina milijuna eura viška, zanimljivo je vidjeti potencijalnu zračnu luku u Trebinju, pa da vidimo je li ondje zaista ima nekakvog velikog sadržaja koji bi održavao takav kompleks. To je jedan rizik koji će možda dati zgodnu priliku za slikanje na gradilištu i rezanje nekakvih vrpci, no s druge strane, zadnjih godina smo isto gledali u Srbiji nekakve investicije, čitav niz lokalnih aerodroma za koje su se mogli čuti veliki planovi od kojih nije bilo baš ništa”, jasan je Tabak.

Prema tadašnjim preliminarnim proračunima, u gradnju aerodroma trebalo bi uložiti oko 160 milijuna eura u prvih deset godina, a te 2007. godine planirano je da prvi letovi sa Zubaca, kod Trebinja, budu u 2011. godini. Vlada RS u svrhu realizacije tog projekta osnovala je i Javno poduzeće “Aerodromi Trebinje”, koje je kasnije, zbog nerealizacije projekta, ugašeno, piše Dubrovački vjesnik.

U posljednjem desetljeću Srbija je na svom teritoriju obnovila ili izgradila najmanje pet aerodroma, među kojima su i Ponikve i Kraljevo. No oni nisu opravdali visoka ulaganja, niti su privukli niskobudžetne operatere. Uz to, u Srbiji ne postoje subvencije letova na lokalnim linijama kao u Hrvatskoj.




“Dakle, Srbija zadnjih godina ima tradiciju ulaganja u takve ‘skadre na Bojani’, što se nekad reklo, ali to je ‘čardak ni na nebu, ni na zemlji’”, zaključio je Igor Tabak.

 

Autor:Lucija Brailo
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.