fbpx
Foto: Damjan Tadic / CROPIX

NEMA VIŠE MULJAŽE S POPUSTIMA! Stiže novi zakon o sezonskim sniženjima, jedna stvar će se posebno svidjeti kupcima

Autor: Ivor Kruljac

Nacrt prijedloga Pravilnika o uvjetima i načinu provođenja sezonskog sniženja, kojime se, inače,  određuju uvjeti i način provođenja sezonskog sniženja, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja stavilo je na javno savjetovanje. Tamo će ostati do 15. srpnja pa bi zatim mjesec dana kasnije Ministarstvo trebalo podnijeti izvješće, a onda bi promjene trebale stupiti na snagu objavom u Narodnim novinama.

Pravilnik se komplementira sa Zakonom o zaštiti potrošača, a na temelju jednog članka trbeale bi se zaustaviti trgovačke malverzacije kod uvjeta i načina sezonskog zniženja, koja se događaja dva puta godišnje.

Tako ljetno sniženje počinje danas, prvog srpnja, a zimsko sniženje 27. prosinca te može trajti najdulje 60 dana. No, promijene u trećem članku, koji je do sada navodio kako se “u okviru sezonskog sniženja, redovna cijena i nova snižena cijena iskazuju se jasno, vidljivo i čitljivo“, pojačano je radi dodatne transparetnosti još jednim zahtjevom. Tako će od sada trgovci morati istaknuti, sniženu cijenu, ali i najnižu cijenu koju su imali 30 dana prije početka sezonskog sniženja, kako bi kupci mogli vidjeti koliko doista plaćaju manji iznos od uobičajene cijene. Također, trgovci, ako ne prodaju svu robu na sniženju do kraja sniženja, mogu nastaviti sve do isteka zaliha, ali je onda ne smiju oglašavati kao sezonsko sniženje.


Kako je u posljednje vrijeme postala uobičajena praksa da se redovna cijena prikaže kao akcija ili snižena cijena, udruge i institucije već su molile kupce na prijavu takvih nepoštenih trgovačkih praksi. Koliko su one potrebne, pokazuje i Državni inspektorat koji je u ožujku ove godine javno objavio rezultate inspekcijskih nadzora kojima su željeli kontrolirati poštovanje Zakona o zaštiti potrošača. U siječnju i veljači 2022. godine, provedeno je čak 531 nadzor, kojima je utvrđeno sve skupa, 99 prekršaja.

“Prekršaji su se odnosili na neisticanje cijena odnosno nepravilno isticanje cijena tijekom trajanja posebnih oblika prodaje, neisticanje uvjeta prodaje, neisticanje obavijesti o podnošenju pisanog prigovora potrošača te na nepoštenu poslovnu praksu trgovca (četiri slučaja)”, ustvrdio je Državni inspektorat u svome objavljenom izvješću.

Očekivane zakonske odredbe koje su sada u savjetovanju, spominjale su se još krajem 2021. godine, ali već tada je oko novog zakona pesimistična bila Ana Knežević, predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača. Naime, Knežević je tada upozoravala na HRT-u kako kupac neće sigurno moći znati je li izložena cijena doista od prije 30 dana i  upitala se može li itko jamči kako prodavač neće korigirati cijenu sebi u korist.

Autor:Ivor Kruljac
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.