Patrik Macek/PIXSELL

‘Otkazivanje nabavke blindiranih vozila za štićene osobe štetna je i opasna populistička demagogija’

Autor: Željko Marušić

Problem Hrvatske su tisuće preluksuznih, često i nepotrebnih vozila državnih službenika, djelatnika javnih tvrtki i poduzeća te ostalih, kolokvijalno nazvanih “uhljeba”. Takve i ine osobe, koje svaki mjesec redovito primaju masna primanja uz brojne beneficije na račun poreznih obveznika, koje su nedokazanih kvaliteta u realnom sektoru i autistične na hrvatsku stvarnost te činjenicu da velik broj građana, upravo onih koji pune državnu kasu iz koje oni uzimaju “šakom i kapom”, žive na minimumu, često ispod ljudskog dostojanstva, kad plaćaju tuđim novcem, često im je pravilo – “nije beg cicija”. Može li skuplje? Ne može!

I kad im se ponudi sasvim funkcionalan auto C-segmenta (kolokvijalno “Golf-klase”), o kakvom novom većima naših građana može samo sanjati, kažu – nema šanse! Klasa iznad, tipa Passat, Insignia, Mondeo, 508…? Ne dolazi u obzir! Idemo na prvu razinu premiuma, A4, Serija 3, C-klasa…? Ni to nije dovoljno!

Tek će trznuti na drugu razinu premium klase: A6, Serija 5, E-klasa… Ali, pazite sad, ne početne modele, kojima je standard najveća brzina od 220 km/h (gdje će ih toliko brzo voziti?) i već respektabilan luksuz! Neeee…

Pogledajte vozni park župana, gradonačelnika i načelnika, više rangiranih političara i djelatnika državnih i službi, javnih poduzeća. Oni biraju “top” verzije tih modela, s 250 i više konja, pogonom 4×4, debelim aluminijskim felgama, desecima zvučnika, višezonskim klimama, kožom i opremom u stilu “nema čega nema”, cijene više od dvostruke, u usporedbi s tim osnovnim tim, već luksuznim modelima. “Ima se”, naravno novca građana, pa zašto štedjeti?!

To je temeljni društveni problem! Treba uvesti pravilo da oni koje plaćaju građani, ne voze skuplje i bolje aute od onih koje sebi mogu priuštiti hrvatski građani. A više od 50, možda i 70 posto svih tih vozila je bespotrebno. Na tome su moguće drastične uštede, koje su nužne radi poreznog rasterećenja gospodarstva i građana, ali i temeljnih moralnih vrednota, jer građanima je teško gledati taj raskalašeni luksuz.

U nemogućnosti rješavanja bitnoga i štednje na onome na čemu treba štedjeti, ide se u drugu krajnost i štedi na onome što je kontraproduktivno i štetno. Ne smije se štedjeti na vozilima prometne policije! Daleko od toga da je aktualna marka upitna, upitna je preniska specifikacija (model) i prejeftina izvedba, neusklađena s njihovim odgovornim i riskantnim poslom. Što reći na činjenicu da policijska vozila iz novog kontingenta koriste jeftine, tzv “budget” gume?! Tu se ne štedi, jer je kontraproduktivno i štetno, u ekstremnim situacijama zbog kakvih policija postoji, i potencijalno opasno.

KAKAV APSURD! Kupuju blindirane limuzine za 13 mil. kuna, a čelni ih ljudi ne žele koristiti!

Drugi takav, aktualni slučaj je činjenica da su predsjednica, premijer i predsjednik sabora odbili koristiti specijalna, blindirana vozila, vrijedna 13 milijuna kuna, čiju su specifikaciju izabrale stručne službe i što je prošlo redovnu proceduru javne nabave. Pa, za boga miloga, takva vozila naprosto trebaju i na njima se ne smije štedjeti! Povijesna lekcija o tome je ubojstvo JFK-a iz 1963.? Pametan svijet tada je i na tome puno naučio.

Takva visokospecijalizirana vozila imaju dvije temeljne zadaće. Prva ja zaštita štićenih osoba, a ovdje je riječ o najvišoj razini u RH, a druga rasterećenje službi osiguranja i drastično smanjenje troškova osiguranja. Riječ je dakle o neodgovornoj populističkoj demagogiji, licemjerju i opasnom neznanju. Svako specijalno vozilo napravljeno je zbog višestrukih posrednih ušteda!

Kad u realnom životu u takvim vozilima vozite štićene osobe najvišeg ranga, a u pitanju su i strani dužnosnici i državnici, potrebne su nevelike mjere osiguranja. A zamislite da se netko sjeti “štedjeti” na njima, pa da se strani državnici, premijer, predsjednica… trebaju, zadanom rutom, voziti u standardnom automobilu?

Tada je za osiguranje i pokrivanje cijele rute potrebno angažirati pola MUP-ovih resursa i potencijala, iscrpiti ljudske potencijale, potrošiti silan novac te u to vrijeme ostaviti brojne ostale segmente društva nezaštićene, a teško postići dovoljnu razinu zaštite.

Jasno, ova nabavka “bode oči”, ali nemojmo zbog toga raditi višestruko veće troškove u sustavu, dakle štetu i dovesti u pitanje potrebnu razinu sigurnosti najvažnijih štićenih osoba. Štedimo na voznom parku uhljeba na svim razinama, ali ne štedimo na vozilima policije, voznim naknadama za učitelje i nastavnike, koje su sramotno niske, pogotovo na blindiranim vozilima za najvažnije štićene osobe u državi!

Autor:Željko Marušić
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.