fbpx
FOTO: DVD Voćin

‘KOLIKO DUGO S NJIMA LETIMO, NIJE IH PREVIŠE NI PALO!’ Otkriveno na što se sumnja da je prouzročilo pad MIG-a: ‘Od aviona nije puno ostalo’

Autor: Dnevno.hr

Kod Slatine, u Voćinu se u utorak srušio MIG, a za posadom je pokrenuta potraga.

O incidentu se na službenim stranicama oglasilo i Ministarstvo obrane.

“Avion Hrvatskog ratnog zrakoplovstva MIG-21 tijekom planske obučne aktivnosti, u utorak 6. prosinca 2022. godine prije 14,00 sati, srušio se na području kod Slatine u Virovitičko-podravskoj županiji.


Naime, radi se o avionu dvosjedu, a navodno se jedan od pilota katapultirao, a drugog traže.

Razvoj događaja pratite na našem portalu:

21.45 Bivši zapovjednik HRZ: Nije ih previše ni palo

Bivši zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva Josip Štimac za RTL Danas je komentirao današnji pad MiG-a, a na pitanje je li pametno letjeti tako starim zrakoplovima, iako se uzrok pada još ne zna, rekao je da “nije u pitanju starost zrakoplova, nego ispravnost”.

“Ovi MiG-ovi su remontirani i pregledani svaki put prije samog leta, nema potrebe sumnjati u to da je avion bio ispravan za letenje”, rekao je Štimac.

S obzirom na to da se prema slikama s terena vidi da je MiG pronađen prepolovljen, gotovo potpuno izgorio, na pitanje što misli da se dogodilo odgovorio je: “Ako je stao motor, pilot ima vremena za radnje u takvim izvanrednim situacijama, a to je usmjeriti avion prema nenaseljenom području, namjestiti se za iskakanje i pripremiti se.




Prilikom katapultiranja ide i do 28 G tako da treba biti pripremljen za takav izbačaj. Onda treba paziti i kod prizemljenja. Mislim da je tu bilo dovoljno vremena. Ako se jedan pilot ozlijedio, vjerujem da nije to tako strašno”, rekao je.

Nastavio je kako ga nije iznenadilo što je ovo peti MiG koji se srušio, ako isključimo situaciju iz 1996. godine.

“Ne samo s MiG-ovima, događaju se nezgode, nesreće i katastrofe te kad se pogleda statistika koliko dugo letimo tim MiG-ovima, pa i u ratu, nije čak puno MiG-ova srušeno. Nije ih previše ni palo.”




21.30 Akcija gašenja srušenog MIG-a

20.30 Zapovjednik HRZ: S avionima sve štima, ali su iz 80-ih godina prošlog stoljeća

Zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva brigadni general Michael Križanec iznio je detalje vježbe:

“Imali smo planiranu obuku s pet aviona u istom trenutku u zračnom prostoru koji su određene zadaće trebali provesti koordinirano. U 13:44 dobili smo obavijest da je jedan od aviona objavio poziv u nuždi, u 13:48 posada je dojavila da će izvršiti katapultiranje, odnosno izbacivanje iz aviona zbog problema s radom motora. Unutar pola sata poletio je prvi tim za spašavanje i u 15:28 posade su uočile oba padobrana, što nam je potvrdilo da su oba pilota sigurno napustila avion prije udara u zemlju”, kazao je Križanec. U 16:25 piloti su već bili na putu prema Lučkom i predani sanitetu.

Križanec je istaknuo kako se radi o vrlo iskusnim pilotima, a “avion je prije 20 sati izašao s najkompleksnijeg 200-satnog pregleda”. Na pitanje reporterke Dnevnika Nove TV, kaže kako se neće prizemljiti svi MiG-ovi jer postoji razlika između jednosjeda i dvosjeda.

“Ovdje se radi o MiG-u dvosjedu, koji je vrlo različit od MiG-a jednosjeda, koji su nam sad na dežurnom borbenom dvojcu. Istraga treba pokazati jesu li siguran nastavak korištenja dvosjeda za obuku”, rekao je zapovjednik.

Kaže kako s avionima sve štima, ali su iz 80-ih godina prošlog stoljeća.

“To su avioni s početka osamdesetih. Mi smo u 21. stoljeću. Same sposobnosti koje ta platforma nudi nisu one koje su danas potrebne. Jednostavno, to je avion druge generacije, a sad nabavljamo avion četvrte plus. To je kao da neki automobil iz sedamdesetih i neki star deset godina nude isti komfor i sposobnosti”, rečeno je.

Sumnja se na kvar motora, a to će se detaljno istražiti.

“Parametre ćemo dati vanjskom izvođaču da ih provjeri”, rekao je.

“Bio je na nosilima, prizvao me k sebi i rekao: ‘Zapovjedniče ja ću opet letjeti'”, kazao je o ozlijeđenom pilotu i istaknuo kako to dovoljno govori o njegovu psihičkom stanju.

“Ima određenih fizičkih ostataka dijelova trupa, ali nije baš puno ostalo”, kazao je o olupini aviona i dodao kako avion nije bio naoružan.

20.15 Hranj: Vojnički poziv nosi određene rizike

“Tijekom redovne vježbovne aktivnosti pao nam je avion. Pratile su se sve procedure sigurnosti. To samo pokazuje da je odluka o nabavi aviona bila potrebna i pravovremena”, kazao je Hranj.

Nada se kako se ovakav incident neće ponoviti, dodaje kako su MiG-ovi pouzdani i redovito se serivisiraju, a piloti su vrhunski.

“Vojnički poziv nosi određene rizike. Puna potpora obitelji ozlijeđenog pilota”, kazao je.

19:01 Banožić kaže da su piloti trenutačno na pregledu kod liječnika. Uskoro se očekuje više informacija o njihovu zdravstvenom stanju.

Ministar zahvaljuje svima koji su sudjelovali u potrazi i pomogli naći drugog pilota.

Ovakav incident pokazuje spremnost hrvatske vojske da izvršava zadaće, poručio je Banožić i dodao kako je istraga u tijeku te će se nastaviti sutra tijekom dana.

19.50 Detalji o akciji HGSS-a

“Sve sreća da je sve kratko trajalo. Već od same dojave, negdje oko 14 sati, kada su dignute sve operativne snage koje sudjeluju u ovakvim situacijama, naši pripadnici su oko 15 sati bili na terenu.

Tu je bio i naš pripadnik s potražnim psom, koji je zajedno s pripadnicima MUP-a na osnovu nekih informacija koje su imali, otišao na lokalitete i zone hitne pretrage. Srećom je rezultiralo da su na tim lokacijama pronađeni ostaci zrakoplova, a onda i katapultirani pilot”, rekao je za Dnevnik Nove TV Zvonimir Miler iz Hrvatske gorske službe spašavanja.

Cijela je akcija, kazao je Miler, trajala nešto manje od dva sata. Toliko je vremena prošlo od trenutka dojave do pronalaska jednog i drugog pilota.

“Što se tiče pilota kojeg su pronašli pripadnici HGSS-a, on je bio pri sebi, nije imao neke vidljive povrde. Vrlo brzo je došla ekipa za evakuaciju i ja se nadam da je s njim sve u redu. To je svakako problem. Ovo je područje Parka prirode Papuk. To je područje koje je obraslo šumama, vrlo brdovito, sa strmim kosama. Vrijeme nam ne ide u prilog, kiša i magla. Tu nam onemogućava rad s bespilotnim letjelicama pa snage na terenu moraju preuzeti sav teret i to duže traje. No, u konačnici je to rezultiralo pronalaskom ljudi”, dodao je Miler.

“U samoj potrazi sudjelovalo je 28 pripadnika HGSS-a iz dvije stanice. Ovdje domicilne Orahovica i Požege, sa jednim potražnim timom – potražnim psom, sa jednom bespilotnom letjelicom. Međutim, još oko 95 pripadnika iz 11 stanica iz Hrvatske je upućeno ovdje sa još 11 letjelica i sa 4 potražna tima. S obzirom da je brzo završila potraga, oni su opozvani”, poručio je Miler.

18.40 Vidović: ‘Vrlo je rizično ljude upućivati u tim avionima’

Šef saborskog Odbora za obranu Franko Vidović komentirao je za Dnevnik Nove TV pad MiG-a.

“Moram iskazati svoje zadovoljstvo, pa čak i radost što su oba pilota pronađena. Nadam se da ovaj drugi, koji je ozlijeđen, da te ozljede neće biti trajnije prirode. Dakle, da neće ostaviti posljedice na njegov daljnji život. Što se tiče informacija, prerano je za bilo što. Vjerojatno će istraga pokazati određene stvari. Za sada znam da se nezgoda dogodila tijekom trenažnog leta. To su stvari koje se nažalost događaju”, kazao je Vidović.

Osvrnuvši se na izjavu premijera Andreja Plenkovića o tehničkom kvaru, Vidović je rekao kako to može upućivati na više stvari.

“Pročitao sam razne špekulacije u medijima, od toga da je riječ o kvaru motora. Ali ne bih o tome. Pričekajmo istragu, istraga će pokazati ono što je relevantno i tada ćemo moći govoriti sa sigurnošću”, rekao je.

Kada je čuo da je pao MiG, Vidović je prvo pomislio na pilote i njihove obitelji.

“To je bila prva misao. Ta misao me pratila sve do momenta kada sam saznao da su obojica manje-više u redu. Drugo na što sam mislio jest to da je dobro što smo kupili nove zrakoplove jer ovi aparati na kojima sada piloti lete su prastare proizvodnje”, dodao je Vidović.

U ime Odbora, kaže Vidović, nikada nisu bili zatraženi podaci o stanju MiG-ova. “To na kraju krajeva i nije posao Odbora. Ne znam što bih ja sa tom informacijom, ali znamo što znamo. Tim MiG-ovima resursi istječu kroz 2023. i 2024. i bez ikakve mogućnosti da im se resursi produže. To je to, oni su na samom kraju svog životnog vijeka. Vrlo je rizično ljude upućivati u njima”, istaknuo je Vidović.

“Možemo problematizirati je odluka koju smo trebali davno prije donijeti, možda još 2005. ili 2006. o kupnji novog zrakoplova. Vjerujem da tehničko osoblje obavlja svoj posao na najbolji mogući način. Ali to su zrakoplovi za koje je problem nabaviti i rezervne djelove i bili što drugo”, zaključio je Vidović.

17.53 ‘Avion se prepolovio, ostao je samo rep’

“Trenutno se ne može pristupiti području gdje je zrakoplov pao. To je gusta šuma i šikara, to je u jednom prostoru između dva brda, gdje je pao avion koji se prepolovio. Dio je izgorio, ostao je samo rep.

Načelnik PU virovitočko-podravske i voditelj službe policije za javni red i mir su zajedno s vatrogascima prvi došli do mjesta pada aviona i pristupili gašenju. Jednog pilota su pronašli službenici interventne policije i jedan mještanin koji su mu pomogli. Drugi pilot je sam došao do kuće blizu nesreće.

Mjesto pada osigurava vojna policija”, rekao je za N1 novinar ICV-a Tomislav Maloča.

Dodaje da su piloti helikopterom prebačeni u bolnicu u Zagrebu.

Avion je lociran pomoću suvremene tehnologije kojom su lociralu zadnju putanju koju je sam avion odaslao.

Foto: ICV
Foto: ICV
Foto: ICV

17.40 Milanović poželio pilotima brz oporavak

“U ovom trenutku najvažnije je da su oba pilota Hrvatskog ratnog zrakoplovstva živa te da nema žrtava ni ozlijeđenih na mjestu pada zrakoplova, kao ni štete na imovini građana.

Ozlijeđenom pilotu HRZ-a želim brz oporavak. U stalnom sam kontaktu s načelnikom Glavnog stožera OSRH admiralom Robertom Hranjem koji me obavještava o situaciji.

Očekujem da se što prije utvrde okolnosti i razlog pada zrakoplova MiG-21”, poručio je predsjednik.

17.15 Najavljena konferencija za medije

U vojarni „pk Marko Živković“ na Plesu u 19 sati održat će se konferencija za medije povodom pada aviona HRZ-a MiG-21.

Konferenciji za medije nazočit će ministar obrane Mario Banožić, načelnik Glavnog stožera OSRH admiral Robert Hranj i zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva brigadni general Michael Križanec.

16.59 Svjedokinja: Pilot je izašao iz šume dezorijentiran. Rekao je da se ne sjeća ničega

Na području Voćina, deset kilometara od samog mjesta na teško pristupačnom terenu, mještanka Voćina Anđa Ašić pomogla je prvom pilotu, a za ICV je ispričala što se dogodilo.

“Izašao je iz šume dezorijentiran. Rekao je kako se ničeg ne sjeća i da je bila magla. Odmah smo pozvali policiju i Hitnu pomoć, koji su brzo došli i pružili mu pomoć”, rekla je.

Drugog pilota pronašao je ratni veteran Mika Matić iz Voćina koji je pomogao spašavateljima snaći se u nepristupačnom području.

“Krenuo sam pomoći jer sam vidio da helikopter prelijeće ovo područje. Ponudio sam pomoć spašavateljima jer se snalazim ovdje. Tako sam i prvi stigao do pilota. Ležao je leđima. Živ, ali ozlijeđen”, rekao je mještanin Matić.

16.50 HGSS: Pronađen je i avion

HGSS je javio da je pronađen i avion.

“U okolici općine Voćin ponađena su oba pilota i avion za kojima se tragalo”, piše HGSS.

16.35 Plenković o padu zrakoplova

Predsjednik Vlade Andrej Plenković boravi u utorak u posjetu Republici Albaniji i sudjeluje na sastanku na vrhu EU-a – zapadni Balkan. Dajući izjavu nakon sastanka Andrej Plenković je, među ostalim, komentirao i pad MIG-a.

“Maloprije sam razgovarao s Banožićem koji se vozi na mjesto nesreće. Oba pilota su živa, jedan je ozlijeđen. Radilo se o redovitom letu, riječ je očito o tehničkom kvaru, ali istraga će utvrditi.”

16.20 Pronađen i drugi pilot

Pronađena su živa oba pilota iz srušenog borbenog aviona dvosjeda MIG-a 21 Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Tijekom njegova pada piloti su se uspješno katapultirali i prizemljili, izvijestio je MORH u utorak popodne.

Piloti su u stabilnom stanju, izvan životne opasnosti i bit će prevezeni u bolnicu na liječnički pregled. Oni su se iz zrakoplova MIG-21 dvosjeda, koji se srušio tijekom planske obučne aktivnosti kod Slatine, uspješno katapultirali i prizemljili.

Na mjesto nesreće radi potrage i spašavanja odmah su bila upućena dva helikoptera Hrvatskog ratnog zrakoplovstva Mi-171, pripadnici Pukovnije Vojne policije te bespilotne letjelice. Angažirane su bile i operativne snage sustava civilne zaštite: Državne intervencijske postrojbe civilne zaštite, vatrogasci, Hrvatska gorska služba spašavanja, a na teren su upućeni i policijski službenici i lovci.

MORH će pravovremeno izvijestiti javnost o detaljima.

15.50 I HGSS u potrazi

HGSS je objavio da i oni traže nestalog pilota.

“U potrazi za zrakoplovom u Virovitičko-podravskoj županiji, sudjeluju stanice Požega, Bjelovar i Orahovica dok su u dolasku stanice Zagreb, Zlatar Bistrica, Varaždin, Čakovec, Novska, Slavonski Brod, Vinkovci i Osijek”, objavio je HGSS.

15.42 Selak za Dnevno: Nije nemoguće da se u avion zaletilo jato ptica

“Za sada se dosta toga temelji na pretpostavkama. No, jedno je sigurno. Oba su se pilota katapultirala, jer je to takav avion. Nije moguće da jedan pilot pokrene katapultiranje, a da drugi ostane u avionu. Teren na kojem su se srušili je poprilično šumovit, pa stoga potraga i nije tako jednostavna, no vjerujem u dobar ishod”, doznajemo do najpoznatijeg ratnog pilota Ivana Selaka.

Selak objašnjava kako je u ovom slučaju riječ o obučnom avionu, a ne borbenom, iako se i obučni avioni mogu koristiti u borbene svrhe.

Što se tiče razloga pada MIG-a 21, Selak kaže kako je siguran da avion ne bi nikako bio poslan na let, a da prethodno nije prošao tehnički pregled. Ipak, smatra kako je moglo doći do tehničkih problema, ali i brojnih drugih na koje ljudski faktor ne može utjecati:

“Da vam sada ne nabrajam, ali kada ste u zraku, dosta toga može poći po zlu. Naprimjer, nije nemoguće i da se u avion zaleti jato ptica”.

Također, Selak vjeruje da su se u avionu nalazili instruktor i učenik.

15.30 Borović: Teško mi je bilo što reći bez konkretnijih informacija

Umirovljeni vojni pilot Danijel Borović kratko je komentirao pad MiG-a za 24sata.

“Teško mi je bilo što reći bez konkretnijih informacija, je li se radilo o letenju po ruti ili akrobatskom. Kod dvosjeda instruktor sjedi iza i kada aktivira sustav za iskakanje, katapultiraju se obojica”, naveo je.

 15.28 Magla otežava potragu

Helikopteri su pripravni, ali još zbog magle ne mogu tragati.

Novi podatak je da je MIG-u da otkazao motor i da je navodno to razlog katapultiranja

15.25 Potvrđeno: Banožić ide na mjesto pada

Vlada je potvrdila da ministar obrane Mario Banožić i načelnik Glavnog stožera Robert Hranj, kao i ravnatelj HRZ-a Michael Križanec idu na mjesto pada MiG-a. Dodali su kako Banožić na mjesto pada ide u dogovoru s premijerom Andrejem Plenkovićem koji je trenutačno u Tirani.

15.20 Sačić pozvao Banožića da podnese ostavku

Saborski zastupnik Hrvatskih suverenista i član saborskog Odbora za obranu Željko Sačić komentirao je pad MiG-a te kazao kako ministar obrane Mario Banožić treba podnijeti ostavku. Usto, podsjetio je da je bivši ministar Damir Krstičević podnio ostavku u sličnoj situaciji.

15.17 Jedan pilot je pronađen, za drugim se traga

Navodno je jedan pilot pronađen, dok za drugim traje potraga

15.05 Banožić i Hranj zaputili se na mjesto nesreće

Na mjesto pada MiG-a doći će ministar obrane Mario Banožić i načelnik Glavnog stožera OSRH Robert Hranj.

Autor:Dnevno.hr
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.