Thinkstock

Zaključna ocjena može biti i manja od aritmetičke sredine!

Autor: Dnevno

S novom školskom godinom, na snagu je stupio novi Pravilnik o ocjenjivanju učenika. Pravilnik o načinima, postupcima i elementima vrednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi, kako glasi puni naziv dokumenta, jednako će se odnositi na sve učenike – bili oni dijelom kurikularne reforme i Škole za život ili pak, školovanje nastavljali prema starom programu.

Pravilnik donosi tri velike novosti.

Kao prvo, roditelji i učenici u e-dnevnicima više neće moći vidjeti prosjek ocjena iz pojedinog predmeta. Ta odluka je u skladu s dosadašnjim Pravilnikom, koji kaže da zaključna ocjena ne mora biti aritmetička sredina, ali i predmetnim kurikulumima koji navode različite težinske vrijednosti pojedinih elemenata vrednovanja.

Nadalje, radi administrativnog rasterećenja učitelja, ukida se okvirni vremenik pisanih provjera znanja, koji je svaka škola dosad bila dužna donijeti do kraja trećeg tjedna nastave u svakom polugodištu. Umjesto da mjesecima unaprijed znaju datume pisanja testova, učitelji i nastavnici ubuduće će biti obvezni učenicima najaviti pisanu provjeru znanja najmanje mjesec dana prije provjere.

Treća važna promjena jest da roditelji više neće moći dolaziti u škole posljednja dva tjedna nastave. Drugim riječima, novim se Pravilnikom propisuje da se u posljednja dva tjedna prije završetka nastavne godine ne organiziraju roditeljski sastanci i individualni informativni razgovori. Ta je promjena bila želja mnogih učitelja i nastavnika koji upozoravaju kako u vrijeme zaključivanja ocjena traju neviđeni pritisci na njih od roditelja i nekih ravnatelja.


Novi Pravilnik, ističu u Ministarstvu znanosti i obrazovanja (MZO), ne uvodi velike promjene kad je riječ o odbacivanju aritmetičke sredine upisanih ocjena kao isključivog kriterija za zaključnu ocjenu iz nekog predmeta. Isto je omogućavao dosadašnji Pravilnik, koji je na snazi desetak godina. Ilustrirajmo to primjerom! Učeniku koji je iz predmeta imao prosjek ocjena 4,3 nastavnik može zaključiti i peticu – ako je taj učenik napredovao tijekom godine. Promjena se sastoji samo u izbacivanju prosjeka iz e-dnevnika, upravo zbog toga što su sami učitelji smatrali kako on unosi zabunu.

Premda su, tijekom javne rasprave o ovom dokumentu, učitelji predlagali da se taj članak proširi formulacijom kako zaključna ocjena iz nekog predmeta na kraju nastavne godine ne mora proizlaziti iz aritmetičke sredine upisanih ocjena ni ako je učenik nazadovao u pojedinom predmetu, to nije prihvaćeno. U novom Pravilniku zadržano je samo “napredovanje u drugom polugodištu” što, prema mišljenju učitelja, implicira kako u graničnim situacijama učeniku možete zaključiti samo višu, ali ne i nižu ocjenu od aritmetičke sredine.

Međutim, čini se da će učitelji imati malo veću autonomiju u takvim situacijama – ubuduće bi učenici iz nekog predmeta mogli imati i nižu zaključnu ocjenu od one na koju upućuju njihove ocjene tijekom godine.

“Pravilnik kaže kako zaključna ocjena ne mora biti aritmetička sredina upisanih ocjena. Naime, osim brojčanih ocjena, prilikom zaključivanja ocjene treba uzeti u obzir sve kvalitativne informacije zabilježene o radu učenika tijekom školske godine, kao i to da ne moraju svi elementi vrednovanja imati jednaku težinsku vrijednost (različito ponderiranje). Aritmetička sredina pretpostavlja jednaku težinu svih elemenata, odnosno ocjena, i ne može se računati  tekstualnim bilješkama. Zaključna ocjena može biti i veća i manja od aritmetičke sredine”, objašnjavaju iz Ministarstva znanosti i obrazovanja, piše Slobodna Dalmacija.

Autor:Dnevno
loading...
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.