Photo: Goran Stanzl/PIXSELL

ZA OBNOVU GALEBA NEDOVOLJNO 58 MILIJUNA KUNA: Obersnel se opet rasipa riječkim novcem

Autor: Iva Međugorac

Titov brod Galeb još se ne nazire na obzoru  riječke luke, gdje je trebao biti postavljen kao ekspozitura riječkog gradskog muzeja, no kako piše ondašnji Novi list obnova baš i ne teče glatko, a takvo što u skladu je s očekivanjima. Potvrdio je to u razgovoru za ovaj medij pročelnik Odjela za kulturu Grada Rijeke Ivan Šarar koji je otkrio da je na brodu za sada izvedena demontaža zidnih i stropnih drvenih obloga, demontaža tikove palube i betonske podloge, odrađen je i odvoz stvari i opreme, izmijenjen je čelični lim, talog iz tankova očišćen, sanirali su azbest te proveli još nekoliko radova, a vrijednost ugovorenih radova na Galebu iznosi 58.572.773,64 kune, a ukupna vrijednost ovih dosad izvedenih radova iznosi 22,5 milijuna kuna (svi su iznosi izraženi s PDV-om).

Drugim riječima, realizirano je manje od 40 posto investicije, a dodatno na ugovorenu cifru troškovi trenutno rastu za 1,8 milijuna kuna zbog problema s azbestom. Inače, o obnovi Galeba mjesecima se polemiziralo u Rijeci, a na tom projektu inzistirao je uskoro bivši gradonačelnik Vojko Obersnel. Brod je inače Grad kupio na dražbi prije desetak godina jer drugih zainteresiranih nije bilo, a dio riječke javnosti drži da se Obersnel u kupnju zaletio i da prije toga nije konzultirao stručnjake.

”Da je taj isluženi brod nešto vrijedio zadržali bi ga Crnogorci za sebe, jer je držan na vezu u Boki Kotorskoj bez održavanja do kraja 90-ih. Brod su prodali grčkom brodovlasniku koji je imao namjeru napraviti luksuznu jahtu za isto takvu klijentelu. Galeb dolazi u remontno brodogradilište Viktor Lenac koje pripada Općini Kostrena, a ne Gradu Rijeci.

Tu se je vidjelo da taj remont košta jako puno, te grčki brodovlasnik odustaje od tog posla. Grad Rijeka sve ove godine nije imao ideju što učiniti s ovim brodom niti kako ga privesti funkciji. Pokušalo se naći novog zakupca ili koncesionara, ali nije bilo zainteresiranih. Kako troškovi održavanja Galeba stvaraju Gradu velike troškove, gradonačelnik se je sjetio spasonosnog rješenja. Obnovu Galeba će platiti europski, i u manjem dijelu, riječki porezni obveznici.

Prijavio je brod zajedno s Palačom šećerane za europske fondove u sklopu projekta “Rijeka- Europska prijestolnica kulture 2020. godine. Brod je ovdje podmetnut kao kukavičje jaje, jer uopće nije simbol riječke industrijske baštine. Na prevaru je taj brod dobio status zaštićenog kulturnog dobra i ništa ga ne veže za Rijeku”, tvrdi naš sugovornik iz Rijeke napominjući da je riječ o brodu koji je sagrađen 1938. godine u Genovi uz Mussolinijeve simbole.

”Nakon pada Italije preuzimaju ga Nijemci i služi kao minopolagač. Krajem 1944. godine saveznička avijacija ga potapa u riječkom akvatoriju. Brodospas iz Splita ga izvlači s dna mora i on se u pulskom brodogradilištu prepravlja u školski brod, a kasnije se luksuzno preuređuje za potrebe Titovih putovanja. Zadnja njegova akcija je bila prijevoz okupatorskih vojnika iz Pule za Dalmaciju u rujnu 1991. godine. Iz tog razloga smatra se da je brod sudjelovao u agresiji na Hrvatsku. Galeb je simbol jugoslavenstva, te nema smisla da Riječani snose troškove njegove obnove i održavanja”, napominje naš sugovornik te podsjeća na troškove koje je Grad Rijeka do sada imao na brodu Galeb.

Naime, 2008. godine plaćeno je više od pola milijuna kuna za pregled broda u suhom doku Viktora Lenca, a godinu kasnije potrošeno je skoro milijun kuna za kupnju broda i usluge zapovjedništva broda Godine 2010. potrošilo se je 2,044.505 kn za troškove dokovanja, čišćenja podvodnog trupa, mjerenje debljine lima i druge troškove. Već  iduće godine troškovi su porasli za 1,355.220 kuna i to za troškove operativnog veza, agenata i špedicije te izrade elaborata, davanje broda u koncesiju i drugo. U 2012. godini utrošeno je 738.804 kn za troškove zapovjedništva, agentura, veza u brodogradilištu i slično, a 2013. godine plaćeno je  1,091.720 kn  za iste poslove kao 2012. Godine. Navedeni troškovi stoje ukupno 6,692.783 kn. Zatim oni i dalje rastu jer se svake godine iz proračuna Grada izdvaja za Galeb određena svota novca. Primjerice, 2016. godine izdvojeno je 805.000 kn, a 2018. godine 301.000 kuna.  Iz izloženog se vidi da je Grad Rijeka za taj brod već utrošio skoro 10 milijuna kuna.




Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.