Photo: Dusko Jaramaz/PIXSELL

VAPAJ OČAJNIH UČITELJA: ‘Učitelji razredne nastave potpuno nepravedno i nezakonito diskriminirani!’

Autor: Dnevno.hr

Povodom izmjena Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama, javnosti se u ime učitelja razredne nastave s pojačanim programima nastavnih predmeta osnovnih škola i modulima obratila Bernarda Jug, diplomirani učitelj s pojačanim programom iz nastavnog predmeta Engleski jezik.

Ministrica Blaženka Divjak na 105. sjednici Vlade Republike Hrvatske predložila je izmjene postojećeg Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi i predložila Članak 29. te uvrstila izmjene u postojeći Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i sradnjoj školi (Članak 105., stavak 6.) kojim direktno diskriminira smjerove na učiteljskim fakultetima i dovodi ih u nepovoljan položaj rangirajući kadar učiteljskih fakulteta s dvopredmetnim studijima, odnosno, pojačanim programima iz nastavnih predmeta i modulima, kao tek treće na listi prednosti i stručnosti pri zapošljavanju i javljanju na natječaje za posao učitelja predmetne nastave osnovne škole, a ispred njih stavlja sve nastavničke, ali i nenastavničke smjerove drugih fakulteta sa stečenim pedagoškim kompetencijama.

Sam prijedlog zakona podignuo je veliku prašinu. Protiv njega su se pobunili učitelji, kao i Milan Bandić koji je ustvrdio kako ne zna zašto se degradiraju hrvatski učitelji te uputio javni apel ministrici.

Bernarda Jug, diplomirani učitelj s pojačanim programom iz nastavnog predmeta Engleski jezik u ime učitelja razredne nastave s pojačanim programima nastavnih predmeta osnovnih škola i modulima ustvrdila je u dopisu kojeg prenosimo u cijelosti kako je ministrica tako prave stručnjake za rad u osnovnim školama zapravo proglasila trećerazrednima te dodaje:

“Dakle, netko s tečajem metodike i ostalih pedagoških kompetencija je, prema mišljenju naše ministrice, stručniji za poučavanje u osnovnim školama, od učitelja koji su se od početka posvetili metodici, a tu učiteljskim fakultetima nema ravnih, tu su učitelji razredne nastave najbolji i zato su takvi dvopredmetni studiji potpuno nepravedno i nezakonito diskriminirani. Jasno je da ministrica nije stručna za odlučivanje o tim kompetencijama, ali si je dala za pravo o tome proizvoljno i ishitreno odlučivati pa tako preko noći i u vrlo kratkom roku želi ispod stola progurati zakon koji je protuustavan i direktno diskriminira i same učiteljske fakultete, ali i sve nas, već diplomirane stručnjake koji smo i u praksi već dokazani kao itekako kompetentni i kvalitetni.’

Revoltirani učitelji dodaju:

“Također treba obratiti pozornost zbog čega je ministrica tako ishitreno donijela tu odluku, na čemu je temelji i što stoji u pozadini te odluke, odnosno, o kakvim interesima se radi. Uvođenje obvezne nastave informatike u pete i šeste razrede osnovnih škola, zbog čega će biti nužna nova zapošljavanja, itekako ima veze s ovime, no, kako je sa stručnog stajališta, i pravnog (ova odluka je pretuustavna) i učiteljskog, nepromišljeno nametnuta ova odluka, tako se nije predvidjelo da se time neće oštetiti samo učitelje razredne nastave s pojačanim programom iz nastavnog predmeta Informatika, nego i sve ostale. Cilj ovog zakona svakako je progurati nečije osobne interese i to je razvidno iz ovako loše napisanog članka 29. i nove točke “c” gdje se tako brzo to ubacilo da je to očito čak i po pravopisnim pogreškama.

Ukratko, prema ovom prijedlogu, bolje je prvo studirati nenastavnički smjer jer – zašto se mučiti silnom pedagogijom, specijalnom pedagogijom, psihologijom, razvojnom psihologijom, obrazovnom psihologijom, didaktikom, svim mogućim metodikama, zašto gubiti toliko vremena i godina na sve te silne kolegije, na vježbe i seminare i praksu i javne i individualne satove po školama, kad se sve to može za sitne novce ubrzano položiti na nekom vikend-tečaju nakon kojeg se onda dobiju silne pedagoške kompetencije koje će sada imati veću težinu, nego što to ima četverogodišnje i petogodišnje studiranje?!

Studijski programi učiteljskih fakulteta koje ministrica ovime degradira odobreni su i od Ministarstva i od Nacionalnog vijeća za znanost, visoko obrazovanje i tehnološki razvoj (NVZVOTR) i to ne od jučer, nego već 20 godina! Učitelji koji su diplomirali na tim programima učiteljskih fakulteta imali su zakonsko pravo raditi na poslovima predmetnih učitelja u osnovnim školama. No, neprestano im se to pravo pokušava osporiti ili čak u potpunosti oduzeti.

Ovom odlukom te iste učitelje koji već 20 godina vrlo uspješno obavljaju poslove koje im se sada pokušava oduzeti, direktno se diskriminira u odnosu na diplomante drugih (ne)nastavničkih fakulteta i oduzima im se pravo na buduća zapošljavanja u vlastitoj struci za koju su se od prvoga dana školovali. Ogromna je razlika kada se netko odmah opredijeli za ovaj zahtjevan poziv, biti metodičar, biti učitelj, i kada se u tome četiri (po starom programu) ili pet godina svakodnevno usavršava radeći istovremeno i na teoriji i u praksi (sve što nauči u teoriji, odmah provjerava i na terenu, u praksi, u živim učionicama), nego kada netko prvo želi biti inžinjer pa se predomisli i onda na nekim brzinskim tečajevima želi naučiti kako poučavati tako osjetljivu skupinu kao što su učenici osnovnih škola. Naši učenici zaslužuju najbolje metodičare, one kojima su oni prvi izbor, koji su se posvetili proučavanju toga kako se uči i kako se uči učiti, a ne one kojima je to drugi izbor koji misle olako svladati preko noći pa se zaposliti kao učitelji jer im je netko to površnim i lakomislenim zakonom omogućio!

Taj dvadesetogodišnji uspjeh i kvalitetu neprestano potvrđuje i Ministarstvo znanosti i obrazovanja promovirajući učitelje s pojačanim predmetom u učitelje mentore i učitelje savjetnike, a to također priznaje i AZOO (Agencija za odgoj i obrazovanje) imenujući te iste učitelje za voditelje županijskih stručnih vijeća.

Nadalje, kada se donosi novi zakon, teorija prava i zdrava logika nalažu da se vodi računa i o prošlosti, sadašnjosti i o budućnosti te o posljedicama određenih zakona u praksi, čime će se, ako ovo bude izglasano, stvoriti novi problem jer kada učitelji-stručnjaci koji trenutno rade u školskom sustavu na poslovima predmetnih učitelja u osnovnim školama, s obzirom na stanje u zemlji (iseljavanja zbog kojih se gubi znatan broj učenika, ali i loša demografska slika), postanu tehnološki višak, tim istim ljudima onemogućit će se daljnje zapošljavanje na istim poslovima u osnovnim školama!

Ovakvim zakonom Sabor bi, ako ga podrži, doslovno poručio učiteljima-stručnjacima razredne i predmetne nastave da nisu poželjni i da su ih i MZO i NVZVOTR prevarili jer su odobrili studij koji su studenti platili i u koji su investirali svoje vrijeme i novac, a koji im se preko noći, jednim potezom pera ministrice Divjak i dizanjem ruku saborskih zastupnika, baca u smeće zauvijek i oduzima pet godina rada, studiranja, ubija im se san i uskraćuje da žive poziv koji su odabrali jer ovo nije običan hladni posao – ovo je poziv koji se živi čitavim bićem, čitav svoj život.

Ovim zakonom prevarili bi se i svi učiteljski fakulteti koji su dobili odobrenja za izvođenje studijskih programa predmetne nastave koji su sada, po odluci ministrice Divjak koja si je dala za pravo zgaziti 20 godina ove priznate struke, potpuno diskriminirani i degradirani kao trećerazredni, kao manje vrijedni, kao manje stručni, što je apsurd i čisti zločin koji si jedan stručnjak nikada ne bi smio dozvoliti, inače nije dostojan biti ministrom! Ministar znanosti i obrazovanja bi trebao biti najveći od svih stručnjaka u tom području, upoznat podrobno sa strukom, detaljno upućen i zainteresiran za mišljenje struke tamo gdje ne zna dovoljno, izaći na teren i istraživati ono što misli promijeniti, otvoren za javne rasprave, a ne gurati stvari ispod stola i preko noći u najgorem mogućem terminu, uništavajući tako živote i investicije tih učitelja, ali i čitave učiteljske fakultete.

Učitelji-stručnjaci s diplomama učiteljskih fakulteta sustavno se zakidaju i diskriminiraju već godinama i ovo nije prvi puta da se zakonom stečena prava moraju ponovno braniti.

I tijekom sjednice Odbora za obrazovanje 6. srpnja bilo je razvidno da je ministrica Divjak posebno osjetljiva na izjednačavanje učitelja razredne nastave s pojačanim programom iz nastavnog predmeta Informatika i da je samo zbog toga neopravdano udarila po njima javno ih proglašavajući nestručnima i manje vrijednima. Prema njoj, osobe koje su završile, primjerice, FER i imaju PPD, trebaju imati prednost pred, primjerice, razrednom nastavom s pojačanim predmetom jer ionako osobe koje su završile razrednu nastavu nisu dovoljno kompetentne za predmetnu.

Dakle, FER-ovac je stručniji za rad s učenicima prvoga ili petoga razreda osnovne škole u poučavanju informatike, od učitelja koji daleko kvalitetnije poznaje razvojnu i obrazovnu psihologiju i sve metodike, a ne samo krnju metodiku jednog predmeta i time se bavio čitavo vrijeme svog studiranja?! Učitelji s pojačanim programom iz određenog nastavnog predmeta školovani su za rad u cijeloj osnovnoj školi i za to su vrhunski stručnjaci jer oni poznaju i supstratnu znanost predmeta koji poučavaju, ali i samu metodiku poučavanja tog predmeta! Zašto ministrica Divjak to ne zna? Ili svjesno iskrivljuje i degradira zbog nekih drugih interesa ili ciljeva koje svakako treba provjeriti. Uostalom, što bi jedan kvalitetan FER-ovac uopće radio u osnovnoj školi kad sa svojom diplomom ima široki spektar puno bolje plaćenih poslova?! Nije mu škola prvi izbor. A mnogi ju ne bi niti preživjeli i upravo zato su i birali taj studij, a ne Učiteljski fakultet, ako ćemo iskreno do kraja. Valjda je konačno došlo vrijeme da se uvede red i da struka, a u školstvu struka jesu učitelji učiteljskih fakulteta, a ne inžinjerskih, ima glavnu riječ.
Ili ministrica možda misli plaće učiteljima informatike toliko povećati da će odjednom nastati navala inžinjerskih smjerova na poslove učitelja u osnovnim školama?! Naglašavam, osnovnim. Učitelji su osnovni poučavatelji. Učitelji. Ne inžinjeri.’

 

Autor:Dnevno.hr
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.