fbpx

‘U Jugi smo gradili najveće tankere, a za pet godina uništit ćemo kompletnu brodogradnju’

Autor: Martina Galjan

Potencijalno uništenje brodogradnje znači još više tisuća novih radnika na ulici, što će svakako štetiti Dalmaciji, i Hrvatskoj. Osim što će uskoro dvije i pol tisuće škverana iz 3. Maja, Brodotrogira i Brodosplita ostati bez posla samo temeljem restrukturiranja, pred domaćom je brodogradnjom težak period. U vrijeme kada brodogradnja trpi u cijelom svijetu, novi vlasnici moraju privući što više poslova. I sindikalac Vedran Dragičević i ekonomski analitičar Karino Hromin Sturm sumnjaju u uspjeh tog plana.

'Vjerojatno već sljedećeg tjedna kreću otkazi u Brodosplitu!' Objavio je to Tomislav Debeljak, novi vlasnik i predsjednik Uprave splitskog škvera, na svojoj Facebook stranici, a prenijela Slobodna Dalmacija.

Radnicima je savjetovao da novac od otpremnina ne troše na luksuz, nego da ga usmjere u svoj posao jer su vremena teška.

1400 radnika na cesti


Slobodna podsjeća da to znači realizaciju dogovora sindikalista 'Brodosplita' i novog vlasnika postignutog krajem ožujka, da će svih 3400 škverana dobiti otkaz i otpremnine od 4000 kuna po godini staža plus 1500 kuna na svaku godinu preko 20. godine staža. Za vrijeme otkaznog roka, 2000 radnika vratit će se u škver kao zaposlenici drugih tvrtki, a za ostalih 1400 radnika nema povratka na posao.

– Ovog tjedna je situacija takva da uz kadrovsko restrukturiranje, završetak testiranja, organizacije, izbora i ostatka direktora u društvima unutar Brodosplita, čekamo da se program odobri i vjerujem da će biti u sljedećem tjednu, kako bismo mogli konačno krenuti s otkazima. Nova poduzeća bi isto u tjedan-dva trebala biti otvorena kako bismo konačno mogli krenuti s najavljenim. Osobno bih želio da je sve to odrađeno ranije, ne želim nikoga kriviti za to, no, eto, malo se odužilo i da nisam rekao da će trajati tako kratko, trajalo bi još i duže. Praksa kod najboljih konzultantskih kuća je 18-36 mjeseci, tako da smo i dalje nekoliko puta brži i efikasniji od bilo koga. U svakom slučaju, znam da Vam je ovaj period jedan od najtežih – napisao je radnicima Tomislav Debeljak.

Od 2000 radnika koji će se vratiti samo 500 će raditi na neodređeno

Predsjednik sindikata metalaca Vedran Dragićević potvrdio je za Dnevno da se dvije tisuće radnika vraća na škver, no kako će njih 1500 dobiti ugovore na određeno vrijeme.

– Sve se po dogovoru o restrukturiranju, no ostaje pitanje koji će se radnici vratiti, a koji ne. Naravno da će sindikat imati djelomično utjecaja na te liste. U tom smislu će pokušati aktivno utjecati na poslodavca i vlasnika da vodi računa o socijalnim slučajevima, ukoliko je moguće. No, dugoročno je svašta moguće, radi se u poduzeću koje je 11 i pol milijardi u gubitku, i u kratkom se roku tri i pol treba uložiti u brodogradnju. Ako taj projekt ne uspije to će biti velika tragedija za Split. Vlasniku poručujem da što prije sklopi nove poslove, jer će to pokazatelj da vidimo koliko je dobar. Jer ako ne bude poslova slijede veliki problemi – poručio je Dragičević, te podsjetio da će se ukupno iz Brodosplita, 3.maja i Brodotrgorira na 'cesti' naći 2 i pol tisuće radnika jer je tako definirano ugovorima o restrukturiranju.

– No, optimist sam, te ako novi vlasnici sklope poslove, u idućih pet godina brodogradilišta bi mogla poslovati kako treba – istaknuo je.




Sturm: 'Uništit će i ovo malo što imamo'

Za razliku od Dragičevića, ekonomski analitičar Karino Hromin Sturm drži da se domaćim škverovima u slijedećih pet godina ne piše baš najbolje.

– Kako trenutno provode politiku, za 5 godina uništit ćemo svu našu brodogradnju, a vlasnici će vjerojatno izvršiti prenamjenu u hotele i marine. Igra se vodi u tom pravcu, a krupnom kapitalu nije u interesu da se brodogradnja očuva. Općenito, kako sam već govorio, sustavno se radi na deindustrijalizaciji zemlje, i sad je na red došlo još 10 preostalih posto tvornica. Jer praktički osim brodogradilišta više nemamo ništa. Imamo samo još cigarete, Đuro Đaković, nešto malo Končar, Belišće… Sve je uništeno, svi veliki sustavi.




'Sindikati rade krivo'

Lijepe riječi nije imao ni za Dragičevićev optimizam, te se kad smo mu prenijeli što je rekao samo nasmijao.

– Moram dati kritiku sindikatima! Kad pogledamo bilo koji proces deindustrijalizacije vidimo kako se sindikalni čelnici postavljaju. Oni se, naime, bore za otpremnine radnika, a time nisu učinili ništa. Morali bi se boriti da se zadrže radna mjesta, i zaštite se radnička prava. Država je s brodogradilištima mogla drugačije, umjesto da ih proda privatniku za 1 kunu, mogla je to isto učiniti radnicima, da oni postanu vlasnici, te da njih financiraju, kao što sad financiraju novog vlasnika. A ovako će država dati milijardu novim vlasnicima da bi pokrenuli proizvodnju, a pitanje hoće li se to uopće dogoditi – drži Sturm.

Uvjeren je kako je Europskoj uniji u interesu zatrti hrvatsku brodogradnju, i to upravo zato što je nekoć bila moćna.

– Bili smo treća sila u svijetu, još dok smo bili u Jugi, gradili smo najveće tankere. Sada se svašta događa, pa pogledajte sumnjive krađe unutar samih škverova. Ubili smo veliku proizvodnju, a bez nje nema ni malog ni srednjeg poduzetništva, koje Vlada silom gura, dok istovremeno ubija industriju. A sve po nalogu Bruxellesa, koji nam naređuje što da činimo, po logici 'velika riba jede malu'. A sve s ciljem kako bi neki drugi bili monopolisti i kako bi Hrvatskoj uzeli dio brodograditeljskog kolača – naglasio je naš sugovornik.

Autor:Martina Galjan
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.