Svinjske glave, plinske boce, ustaški barjak, nogomet s dječjom lubanjom – donosimo detalje iz Frljićeve nove predstave | Dnevno.hr

Svinjske glave, plinske boce, ustaški barjak, nogomet s dječjom lubanjom – donosimo detalje iz Frljićeve nove predstave

Autor: MiMi

Premijera nove predstave Olivera Frljića, ‘Šest likova traži autora’ prema komadu talijanskog dramskog pisca i potpisnika ‘Manifesta fašističkih intelektualaca’, Nobelovca Luigija Pirandella, u Kerempuh je privukla brojne gradske face. Uz standardne kulturnjake, u Kerempuh je ovoga puta došao velik broj političara, uključujući šefa oporbe Davora Bernardića, Milorada Pupovca, Predraga Freda Matića… Na predstavu je u Satiričko kazalište Kerempuh došao i bivši ministar kulture Zlatko Hasanbegović što je hrabro jer mu se Frljić u predstavi besramno izruguje. Među publikom bio je i slavni odvjetnički par Jadranka Sloković i Čedo Prodanović. Neki smatraju kako je odvjetnički par došao da procjeni utuživost sadržaja Frljićeve predstave, no Prodanović i Sloković česti su gosti na premijerama u svim zagrebačkim kazalištima pa tako i u Kerempuhu.

Predstavu otvara glumac Borko Perić koji stoji ispred zastora, s bećarskim šeširom i u narodnoj nošnji te izvrsnom imitacijom Branka Uvodića najavljuje pir Velimira Bujanca:

-Braće i sestro, Hrvatice i Hrvati, ćevapčići i ćevapi! Dobrodošli na svadbu jednog i jedinog, Velimira Bujanca!- viče Uvodić podignutih ruku, na što počinje svirati turbofolk, a zastor se razmiče.

Na sceni narodnjačko kolo plešu mladenci i njihovi svatovi sa svinjskim glavama. Uz Velimira Bujanca i ženu mu Karolinu (koja izgleda kao Miss Piggy), u kolu su i Željka Markić, Thompson, Zdravko Mamić, Josip Klemm i Zlatko Hasanbegović, svi sa svinjskim glavama.

Na scenu potom dolazi svinjoglavi biskup gospićko-senjski, Mile Bogović, rolajući se na plinskoj boci poput vještog akrobata. Svatovi se okupljaju oko biskupa na plinskoj boci, a on vadi pladanj s kokainom i počinje s euharistijom. Kokainom se prvi pričešćuju mladenci i rokću svinjskim njuškama dok ga ušmrkavaju, a onda i svi ostali. Nakon toga, Željka Markić počinje pjevati narodnjake, a Velimir Bujanec se vraća do biskupa po još jednu kokainsku pričest.

Slijedi još red narodnjaka, a potom mladenci Željki Markić poklanjaju kolijevku s kosturom mrtvog djeteta, žrtve pokolja u Ahmićima. Razuzdani svatovi uzimaju lubanju djeteta iz kolijevke i kreću s njom igrati nogomet, a sve je praćeno ‘vatrenim ludilom’ i navijačkom pjesmom. Ubrzo Bujančeva žena zatrudni i rađa dijete. Dijete umataju u ustaški barjak koji cijelo vrijeme vijori scenom i na glavu mu stavljaju malenu ustašku kapicu.

Tada na scenu stupa Redatelj (Jerko Marčić) i shvaćamo da smo zapravo prisustvovali probi predstave koju prekida šest likova koji dolaze na scenu i traže od ansambla da im budu autori, kao i u Pirandellovoj drami koja se između ostalog bavi razotkrivanjem laži, licemjerja, mržnje i nemorala unutar jedne obitelji. Frljić Pirandellov komad dovodi u kontekst konzervativne revolucije koju predvodi Željka Markić stoga likovi u predstavi više puta izgovaraju frazu U ime obitelji.

Frljić se na još nekoliko mjesta izrugao akterima hrvatske kulturno – političke stvarnosti. U jednoj sceni tako, Hasanbegović diže ploču s natpisom Trg maršala Tita, okreće ju na suprotnu stranu i tako otkriva natpis Trg Ante Pavelića. Na tapetu su došli i jedan hrvatski dramatičar i jedan kazališni redatelj kojega je Frljić poistovjetio s holivudskim zlostavljačem Harveyem Weinsteinom. Glumci međusobno vrijeđaju jedni druge zbog fizičkih mana i na nacionalnoj osnovi.

Po prvi puta u Kerempuhu se mogla vidjeti i gola ženska bradavica, Frljićeve djevojke Linde Begonje koja igra Pastorku, koja kako bi prehranila obitelj postaje prostitutka. Glumci ju na sceni kolektivno zlostavljaju, a pokuša ju silovati i Redatelj. Kraj je malo promijenjen u odnosu na Pirandellov, pa tako likovi Pastorke i Dječaka hicima iz pištolja ubijaju Redatelja, a potom i Željku Markić te ostale aktere hrvatske zbilje ostavljajući publici da razmišlja što je stvarnost, a što fikcija.

Predstava je nagrađena burnim pljeskom i ovacijama.

Frljiću ovo nije prvi puta da grubom satirom raskrinkava mnoge društvene probleme, što mu je donijelo brojne poklonike, ali i još brojnije kritičare iz svih slojeva društva. Predstava ‘Naše i vaše nasilje’ u kojoj se eksplicitno ruga Katoličkoj crkvi i odnosu Europe prema islamu i emigrantima zabranjena je u Poljskoj.

Autor:MiMi
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.