‘Sotonski’ plakat Splitskog ljeta izazvao burne reakcije u Dalmaciji

Autor: Damir Kramarić

Simbol na plakatu nije igrarija, već đavolska poruka, tvrdi profesor Gordan Sladoljev, dok dr. Slavko Kulić primjećuje da plakat Splitskog ljeta simbolizira duhovno urušavanje hrvatske stvarnosti, te da kao takav nije nimalo bezazlen.

Za tradicionalno mediteransko podneblje izuzetno neuobičajeni plakati ovogodišnjeg Splitskog ljeta, osvanuli na ulicama baš nekako u vrijeme splitske gay parade, izazvali su nemalu pozornost Splićana i turista, ali i zgražanje i negodovanje mnogih splitskih intelektualaca, koji smatraju da je uradak akademskog slikara Tomislava Ćurkovića umjetnički promašen, a porukom bolesno monstruozan. Čitatelji koji su nam se javili tvrde, naime, da je plakat samo još jedna u nizu sve brojnijih bolesno-mračnih poruka koje su, kako tvrde, u zadnje vrijeme preplavile Split, kao i cijelu Hrvatsku.

Velika sličnost s vizijama pakla Hieronymusa Boscha

– Kao dijete često sam prelistavao brojne monografije velikih slikara. Pogled na plakat me podsjetio na davne dječje tjeskobe izazvane gledanjem reprodukcija slika Hieronymusa Boscha (nizozemski umjetnik poznat po slikama smaka svijeta i brojnih vizija pakla). Plakat prikazuje neobično tijelo u ponosnome stavu. Ima ptičju glavu, baš kao kod Boscha. Ptica nije bilo koja, već galeb – lešinar i grabežljivac, s glavom u profilu i jednim uvijek pozorno otvorenim okom. Goli muški torzo odjeven je tek prozirnom raskopčanom svilenkastom košuljom koja leluja u pokretu. Da ne bi bilo zabune oko spola, autor plakata vrlo je brižno ucrtao rutava prsa i dlakave ruke. Donji dio tijela zaogrnut je haljinom balerine, a cijelo se tijelo oslanja na nozi u baletnoj papuči. U središtu tijela je violina što je u naručju nježno drži dlakava muška ruka. Autori plakata su izostavili gudalo, a bez njega violina nije instrument. Kao violinist to jako dobro znam, kao i to da violinisti nikada svoj instrument ne drže kao spodoba sa plakata. Tako se drži vlastito dijete. Iz djeteta, odnosno violine bez gudala, izlazi poput pupkovine nekakva žica, valjda električni kabel koji nestaje u crnoj pozadini odakle se napaja. Tko su autori ovakvog plakata i zašto nam ovako jezivu poruku šalju preko Splitskog ljeta. Ne vjerujem da će sadržaji ove kulturne manifestacije sadržavati smisao poruke plakata. Jer plakat Splitskog ljeta nije tek smiješna igrarija, već dijabolična, odnosno đavolska poruka – smatra Gordan Sladoljev, bivši ravnatelj splitske Glazbene škole Josipa Hatzea, te osnivač i predsjednik Splitskog filharmonijskog društva.

‘Autor pljuca po životu, obitelji i braku’

Slično razmišlja i Mihovil Popovac, profesor filozofije, te direktor Centra za kulturu u Omišu. On primjećuje da je Ćurkovićev plakat samo logičan rezultat drugačijeg gledanja na svijet ljudi koji vode Splitsko ljeto.

– Plakat na kojem violina simbolizira dijete u naručju ljudske nakaze, s pupkovinom koja dolazi odnekud iz mraka, vrlo otvoreno ‘pljuca’ po svim vrijednostima tipičnim za Mediteran. Pljuca po životu, po obitelji, po braku, dakle po svim vrijednostima tradicionalnog društva, istim onim vrijednostima koje je nedavno u Hrvatskoj zagovarao i Sveti otac. Prije deset do petnaest godina takav je plakat bio nezamisliv u Splitu, no zagovaratelji drugačijeg pogleda na svijet sada su se ohrabrili i ovim plakatom nam šalju svoju poruku. Ne iznosim ovdje nikakve vrijednosne sudove, niti sudim bilo koga, već samo opisujem činjenično stanje – ističe Popovac, te dodaje da je sasvim siguran da autor plakata Tomislav Ćurković, kao i direktor Splitskog ljeta Nikša Bareza, zastupaju sasvim drugačije svjetonazore od tradicionalnog mediteranskog, te da je odabir baš takvog plakata samo dokaz da takav svjetonazor i u tradicionalnom Splitu dobiva sve više prostora.

Dr. Kulić: Dokaz da netko sustavno radi na urušavanju hrvatskog društva




– Taj plakat vjerno simbolizira duhovno urušavanje Hrvatske stvarnosti. Strane centripetalne sile, uz pomoć domaćih poslušnika, sustavno rade na urušavanju hrvatskog društva: To društvo se urušava unutar sebe ne samo na materijalnoj razini, već i na duhovnoj i moralnoj razini, što se da primijetiti i na ovom plakatu. Plakat stoga nije bezazlen. Tko to razumije – razumije, a tko ne razumije, vjerojatno ni neće – poentirao je u svom stilu dr. Slavko Kulić, svestrani ekonomist (ali i filozof, sociolog…) s humanističkim predznakom.

Dr. Miliša: Vidio sam i puno gorih slika

Posve drugačije mišljenje o plakatu ponudio nam je zadarski sociolog i pedagog dr. Zlatko Miliša, čija je jedna od specijalnosti analiza sublimiranih reklamnih poruka.




– Cilj svake reklame je da izazove šok, a mislim da je i ovaj plakat u tome uspio. Uspio je, dakle, zadržati pozornost građana i privući ih da pogledaju program festivala, što je i bio cilj plakata. Oni koji misle da je to šokantno, nek’ odu u zagrebačku Galeriju suvremene umjetnosti, pa će se tek tada istinski šokirati. Osobno sam vidio i mnoge za djecu štetnije plakate, poput jednog UNICFEF-ovog na kojem dijete na sljepoočnici drži pištolj, zatim plakate sa slikom djevojke koja liže sirovo meso na reklami za Playstation 2, te koja promiče nasilje i kanibalizam – napominje dr. Miliša, koji nam je elektronskom poštom poslao nekoliko šokantnih reklamnih poruka na plakatima, a koje u prilogu i objavljujemo.

Autora plakata kritike ne diraju, Bareza ostao suzdržan

Autora spornog plakata, akademskog slikara Tomislav Ćurkovića, brojne kritike nisu, čini se, previše uznemirile.

– Tim plakatom želio sam simbolično prikazati sve što će se događati na Splitskom ljetu. Dakle: dramu, solističke koncerte, balet i izložbe, dok glava galeba simbolizira Mediteran. Svaka drugačija interpretacija je dozvoljena – istaknuo je Ćurković te dodao da on na plakatu ne vidi ništa morbidno ni bolesno.

Slično je reagirao i Nikša Bareza, ravnatelj 57. Splitskog ljeta.

– Niti se slažem, niti se ne slažem s kritikama na račun plakata. Ljudi imaju pravo reći svoje mišljenje i mi ćemo to njihovo mišljenje primiti na znanje. Ništa drugo ne bih o toj temi želio reći – suzdržan je bio poznati dirigent.

Autor:Damir Kramarić
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.