Foto: Zeljko Hajdinjak / CROPIX

Smijali su mu se kad je najavio autocestu do Splita za 3 godine, ali onda je gadno pogriješio

Autor: Bruno De Zan

Na današnji dan (11. svibnja) 1949. godine rođen je jedan od najuspješnijih hrvatskih ministara, Radimir Čačić. Čačić je nažalost najbolje ostao zapamćen po tragediji koju je izazvao u prometnoj nesreći, ali u stvari je bio jedan od naših najproduktivnijih političara.

Bio je prvi potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske, a obnašao je ministarsku dužnost u dva resora, kao ministar gospodarstva i ministar za javne radove, obnovu i graditeljstvo.

U Hrvatski sabor izglasan je čak osam puta. Bio je predsjednik Hrvatske narodne stranke (HNS-a), a sad je predsjednik Narodne stranke – Reformista.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Usprkos političkom pedigru radio u privatnom sektoru

Čačićev otac bio je sekretar SKOJ-a, a tijekom Drugog svjetskog rata bio je i vijećnik ZAVNOH-a. Kasnije je bio član vlade te radio kao javni tužitelj. Očeva uspješna politička karijera Radimiru je dodijelila politički pedigre i njegov angažman u politici učinila logičnim izborom. Usprkos tome Čačić se prvo odlučio za visoko obrazovanje i karijeru u privatnom sektoru.

Čačić je diplomirao na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, a poslijediplomski studij je završio na J. F. Kennedy School of Government, na Harvardu. Nakon završetka obrazovanja radio je u Interpublicu gdje je za američko Ministarstvo trgovine organizirao međunarodne izložbe. Čačić 1978. godine u Varaždinu osniva svoju firmu Coning. Tvrtka se bavila inženjerstvom i tehničkim savjetovanjem, a Čačić joj je ostao pretežni vlasnik do 2000. godine. Nakon toga Čačićeva tvrtka je počela propadati i na kraju je završila u stečaju.

Do 1985. godine predavao je na Građevinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i na poslovnoj školi koja je osnovana s Harvard business school. Bio je i jedan od osnivača i najveći dioničar tvrtke ZAGAL, današnjeg Croatia Airlinesa. Bio je i suosnivač Hrvatskih autocesta.

Foto: Bruno Konjevic / CROPIX

Angažman u vojsci

Početkom rata osniva vojnu jedinicu Odred dragovoljaca Coninga koja je sudjelovala u vojnim operacijama u Varaždinu. U tim operacijama poražen je varaždinski tenkovski korpus JNA čime je nastajuća Hrvatska vojska dobila sredstva za rat, 88 oklopnih vozila, desetine topova i teških haubica te hrpu druge vojne opreme. To je bila jedna od prvih prekretnica Domovinskog rata koja je Hrvatima dala šansu za odupiranje neprijatelju.




Milanovića pitali hoće li se kandidirati na predsjedničkim izborima: Spomenuo je Plenkovića

Tu ne staje Čačićev angažman u ratu. Vodio je vojne pregovore i Srbi su ga držali kao taoca kako bi se ispoštivali uvjeti predaje i sigurnost prebacivanja razoružanih pripadnika JNA u Srbiju.




Bio je dragovoljac domovinskog rata, stekao je titulu brigadira Hrvatske vojske i odlikovan je spomenicom Domovinskog rata i Redom kneza Domagoja.

Foto: A. Baranić

Projekt autocesta Zagreb-Split

Čačić je za vrijeme Jugoslavije htio srušiti samoupravni sistem zbog čega je 1985. godine i osuđen, no oslobođen je odlukom Vrhovnog suda Hrvatske. Natjecao se na prvim demokratskim izborima u Hrvatskoj kao nezavisni kandidat, a među oporbenim kandidatima ostvario je najveći broj glasova.

Suosnivač je HNS-a i u više navrata je bio predsjednik te stranke. Za zastupnika u Hrvatskom Saboru izglasan je osam puta, 1995. 1997., 2000., 2003., 2007., 2011., 2015. i 2020 godine. Funkciju ministra za javne radove, obnovu i graditeljstvo obnaša od 2000. godine, a na toj funkciji je ostao dobro zapamćen zbog izgradnje autoceste Zagreb-Split i programa poticanja društvenog poticanja stanogradnje.

Za projekt izgradnje autoputa Zagreb-Split angažirao je Stanka Kovača, koji je projektirao i prvu autocestu u Hrvatskoj. U vrijeme pred realizaciju tog projekta isplivali su dugovi za koje je Čačić vjerovao da trebaju postati javni dug. Vlada je tad prema njegovim riječima htjela to zataškati, zbog čega su ga umalo smijenili. Nakon njegovog mandata cijena kilometra autocesta je najednom udvostručena.

Foto: Zeljko Hajdinjak / CROPIX

Uveo besplatni prijevoz srednjoškolaca

Izabran je za župana Varaždinske županije 2005. godine. Na toj poziciji je osmislio implementaciju javno-privatnog partnerstva te je uveo besplatan prijevoz srednjoškolaca. Uvodi jednosmjensku nastavu u gotovo svim osnovnim i srednjim školama u županiji. Župan je bio do 2008. godine, nakon čega se vraća u Sabor.

Na izborima 2011. godine HNS u koaliciji sa SDP-om osvaja vlast te on postaje potpredsjednik Vlade. Međutim dati će ostavku zbog prometne nesreće koju je skrivio u Mađarskoj. Nakon toga su ga izbacili iz stranke, navodno jer je iz zatvora bez privole stranke kontaktirao s drugim političarima.

Neki HNS-ovci protestirali su zbog Čačićeva izbacivanja iz stranke te su demonstrativno napustili stranku. Čačić je nakon izlaska iz zatvora osnovao Narodnu stranku – Reformisti čiji je i dalje predsjednik. Nakon toga 2017. godine bit će ponovno izabran za župana Varaždinske županije, koja je najuspješnija u povlačenju bespovratnih sredstava iz Europskih fondova za županijske projekte.

Foto: Damjan Tadic / CROPIX

Prometne nesreće

Nesreća koju je Čačić izazvao, a koju smo spomenuli već par puta, dogodila se 11. siječnja 2010. godine. “Dana 8. siječnja na autocesti za Budimpeštu zbog izrazito nepovoljnih uvjeta koji su toga dana vladali na cesti, kiše, skliskog kolnika i iznenadne guste magle prouzročio sam prometnu nesreću. U nesreći su ozlijeđeni putnici automobila koji je vozio ispred mene bez svjetala za maglu. Nažalost, danas sam neslužbeno obaviješten da je jedan od putnika preminuo u bolnici. Vozio sam sporijim trakom, bez ikakva utjecaja alkohola”, medijima je priopćio Čačić. Od posljedica nesreće kasnije je stradalo dvoje putnika, a Čačić je u Mađarskoj pravomoćno osuđen. U zatvoru je odležao 12 mjeseci, nakon čega se vratio u hrvatsku politiku, iako je izbačen iz stranke.

Plenković ostvaruje veliki plan: Milanović će ostati bez riječi, a drugome su dani odbrojani

To nije bio prvi put da je Čačić uzrokovao prometnu nesreću. Prvi put Čačić je nesreću doživio 1974. godine kad je na cesti kod Vinkovaca zaspao za volanom i skrenuo na kosinu. Auto mu je bio smrskan, ali nije bio ozlijeđen. Nakon toga doživio je još dvije prometne nesreće, drugu 1999. godine na cesti Šemovec-Orehovica, a treću 2003. godine kod Vrbovca gdje je zbog pada tlaka izgubio svijest i udario u zadnji kotač šlepera.

Čačića je u prometu pratila loša sreća, ali tragedija koju je uzrokovao nije ga obeshrabrila od sudjelovanja u politici. Iako je možda ostao najviše zapamćen po prometnoj nesreći u Mađarskoj, mora mu se priznati da je bio jedan od najkonstruktivnijih hrvatskih ministara.

 

Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.