Slavko Midzor/PIXSELL

‘Sada je zbilja dosta! Osnujmo Agenciju za sigurnost cestovnog prometa’

Autor: ZG/dnevno.hr

Ovo je konačna potvrda da se prolazak kroz crveno svjetlo/signal, izvan početnog sigurnosnog vremena, treba kažnjavati s 12 negativnih bodova, dakle izravnim poništenjem vozačke dozvole i bezuvjetnom zatvorskom kaznom

Prenosimo komentar stručnjaka za promet, prof. dr. sc. Željka Marušića na Autoportalu:

Kad se na istom mjestu ponavljaju tragične prometne nesreće, to je znak da nešto opako ne štima. Strašna nesreća u kojoj je danas, na cestovno-pružnom prijelazu u Donjem Zvečaju kod Duge Rese, naletom teretnog vlaka u automobilu smrtno stradao mladi bračni par, još jednom je pokazao da mnogo toga ne štima u našem cestovnom prometu. Nastavlja se negativan trend sa 60 posto većom razmjernom smrtnošću na našim cestama od EU prosjeka.

Na sigurnost prometa utječu tri bitna čimbenika: vozač, prometnica i vozilo. Premda neki iz branše zagovaraju da je riječ o tri trećine (3×33%), daleko je to od točnoga. Vozač, kao u konkretnom slučaju, krivac je s 85 posto udjela, ceste s 10 posto i vozila s 5 posto. Naime, dobar vozač, i u najnesigurnijem autu, na najnesigurnijoj prometnici ili cestovno-pružnom prijelazu, odgovornom vožnjom može nadvladati ostale negativnosti prometnog sustava.

Obrat ne vrijedi, jer ako u najsigurniji auto sjedne krajnje neodgovorni, pijani, drogirani… vozač, budala, i obijesno kršeći propise sjuri se najsigurnijom prometnicom, ni najsigurniji automobil, na najsigurnijoj prometnici, ne može spriječiti tragediju. I tu treba jasno kazati, u pravilu nije riječ o vještini vožnje, nego obrascu ponašanja povezanim sa psihofizičkim stanjem.

To se vjerojatno desilo i u konkretnom slučaju, krajnje neodgovorni vozač ignorirao je znakove obveznog zaustavljanja na cestovno-pružnom prijelazu (Andrijin križ), usto i svjetlosno-zvučni signal te kroz crveno suprugu i sebe odveo u smrt.

Činjenica da je strojovođa, koji je također žrtva ove nesreće, jer će se s traumom morati nositi do kraja života, aktivirao prodornu sirenu i kočne sustave, koji također stvaraju upozoravajući zvuk, ukazuje da je zlosretni vozač bio u stanju smanjene percepcije informacija iz okoline. Usto spreman na najteže kršenje prometnih propisa.

Takve se situacije događaju zbog teškog medicinskog problema ili vožnje pod utjecajem alkohola, odnosno ostalih nedozvoljenih supstanci ili je, što bi trebala pokazati informacijsko-elektronička forenzika, bio zaokupljen korištenjem ‘pametnog telefona’. To je sve veći problem u prometu, kojem se može doskočiti jedino sustavnijim policijskim kontrolama i mrežom kamera visoke rezolucije, certificiranih u prometnom sustavu.




Postoji i mogućnost neispravnosti svjetlosno-zvučne signalizacije, što bi teško kompromitiralo zadužene za njeno upravljanje i funkcioniranje, ali ne bi amnestiralo vozača primarne odgovornosti – ignoriranja obveze zaustavljanja na Andrijinom križu. No činjenica da je riječ o iznimno opasnoj lokaciji, što potvrđuje niz nesreća posljednjih desetljeća, jer vlak nalijeće iza nepreglednog zavoja, ukazuje da tu treba postaviti polubranike.

Na hrvatskim je cestama oko 1500 cestovno-pružnih prijelaza i svi su s barem minimalnom zaštitom. No, ne zvuči lijepo činjenica da gotovo dvije trećine imaju samo Andrijin križ i znak Stop. Tek ih je 80-ak osigurano je mehaničkim branikom (brkljom) preko obje trake, oko 300 svjetlosno-zvučnom signalizacijom i polubranicima, kod kojih se nažalost dešavaju vratolomije cik-cak prolaska kroz prijelaz sa spuštenim polubranicima. i upaljenu svjetlosnu signalizaciju.

Za takvo, dvostruko brutalno kršenje prometnih propisa trebalo bi odrezati 24 negativna boda, što ću uključiti u prijedlog za povećanje sigurnosti na našim cestama, koji ću uskoro prezentirati javnosti. Koliko god izgledalo nelogično, jer 12, po novome, znači poništenje dozvole, bilo bi to po dobroj američkoj praksi višestrukih doživotnih kazni za najteža zlodjela.




Što god da se danas desilo, loše je i dodatan je razlog, javni apel, da se hitno ustroji Agencija za sigurnost cestovnog prometa, čiji bi prvi zadatak bio popisivanje svih opasnih mjesta na cestovnim prometnicama, AC za autoceste, DC za državne ceste, ŽC za županijske ceste i PP za pružne prijelaze. Konkretno opasno mjesto, gdje su 2011., naletom vlaka na Škodu Roomster, poginula dva mladića dobilo bi, primjerice, oznaku PP114. Bila bi to i oznaka konkretnog prometno-projektnog zadatka, koji bi dobio odgovornu osobu i rok rješavanja.

No, prije svega treba pooštriti kazne za najteže, izravno pogibeljne prekršaje, koji ‘zovu smrt’. Ovo je konačna potvrda da se prolazak kroz crveno svjetlo/signal, izvan početnog sigurnosnog vremena, treba kažnjavati s 12 negativnih bodova, dakle izravnim poništavanjem vozačke dozvole i bezuvjetnom zatvorskom kaznom!

I budimo odgovorni, korištenje mobilnih uređaja tek sada postaje opaka prijetnja sigurnosti, a vremena prvih mobitela kojima se moglo samo razgovarati su ‘kamilica’ u usporedbi s pogibeljnošću odgovaranja na poruke i mailove, surfanje tijekom vožnje… To bi ubuduće trebalo kažnjavati s minimalno 3000 kn i minimalno tri mjeseca bez dozvole.

A sve je to moguće jedino ako bismo sva opasna raskrižja i dionice premrežili radarskim-kamerama visoke rezolucije, čije bi snimke bile dokaz na sudu, i usto bitno poboljšali stanje u pravosuđu.  A na mjestu današnje tragedije, uz poželjnu odredbu o 12 negativnih bodova za prolazak kroz crveno svjetlo/signal, pomoglo bi nekoliko ciljanih policijskih zasjeda. Glas o onima koji su trajno ostali bez dozvole brzo bi se pronio i disciplinirao ostale.

Autor:ZG/dnevno.hr
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.