Foto: Pixabay

PAZITE! OVO SU TRIKOVI KAKO VAS ŽELE NAMAMITI NA KUPNJU NA LAŽNIM AKCIJAMA: ‘Trgovci uvijek nađu način kako da razočaraju svoje potrošače!’

Autor: Ana Lonjak

Black Friday ili Crni petak održava se svake godine zadnji petak u mjesecu studenom s čime su dobro upoznati ljubitelji šopinga, ali i oni koji nisu toliko zaluđeni kupovinom. Histeriju koja vlada već danima na društvenim mrežama, kao i bombardiranje reklamama na kojima se obećavaju opaka sniženja nemoguće je izbjeći.

Šoping “praznik” danas je službeno počeo, a lovci na popuste već danima šetaju šoping centrima ili pregledavaju web shopove u potrazi za najboljim ponudama. Na prvi pogled nema čega nema – svaki brend nudi senzacionalne popuste i prilike za uštedu koje se ne smiju propustiti. No, kada se malo bolje zagrebe ispod površine slika je bitno drugačija i često je riječ o popustima koji ustvari to i nisu.  Nema sumnje da za Crni petak, ako smo oprezni, možemo nešto povoljnije kupiti, ali neki trgovci i dalje koriste ovaj potrošački praznik kako bi nas lažnim rasprodajama pokušali namamili na kupnju.

O svemu tome razgovarali smo s Igorom Vujovićem, predsjednikom društva i udruge Potrošač te psihologom Zvonimirom Galićem.

Proizvodi ne postoje ili su već ‘kao’ prodani

“Najčešće pritužbe od strane potrošača po pitanju Black Fridaya jesu da popusti nisu kao što je najavljivano u reklamama. Moramo naglasiti da su na zapadu EU prosječna sniženja  za vrijeme BF-a od 75 do 90 posto, kod nas se to ipak kreće od 30 do 45 posto. Proizvodi sa većim popustima od 75 posto ne postoje ili su već ‘kao’ prodani. Tako da su potrošači došli do zaključka da nema ništa posebno u BF-u ili razlika od redovnih sezonskih sniženja ili  akcijskih prodaja. Jedan primjer u zadnjim godinama iskače kao redovan primjer prijevare od strane trgovca u vrijeme BF-a, određeni proizvod je snižen za 30 posto, ali kada se pogleda u prošlost dva mjeseca isti taj proizvod je imao istu cijenu kao i danas sa popustom/sniženjem od 30 posto”, ističe Vujović.

Foto: Goran Mehkek / CROPIX

Na naše pitanje kako se moguće, kako se neki kupci žale, da trgovci najavljuju popuste do primjerice 70 posto, a na takvim sniženjima je možda nekoliko proizvoda, dok su ostali sniženi za primjerice 15 posto Vujović ističe: “Trgovci su jako snalažljivi te moraju imati određeni proizvod u određenom postotku sniženja u ponudi. Zakon je vrlo jasan, ali trgovci uvijek nađu način kako da razočaraju svoje potrošače!”

“Važno je za naglasiti da ista zakonska pravila vrijede za potrošače u slučaju kupnje putem web shopa i kada se kupnja obavi fizički u trgovini, ali postoji razlika od 14 dana prilikom obavljene kupnje putem web shopa –  kada potrošači ima pravo povrata proizvoda ne navodeći razloge(jer nije mogao pregledati proizvod prilikom kupnje) Potrošač uvijek ima pravo pisanim putem podnijeti prijavu Državnom inspektoratu(nadležna institucija),naravno u slučaju direktnog kršenja Zakona o zaštitu potrošača”,  naglašava Vujović.

Potrošači su slabo informirani

“Hrvatski potrošači su slabo informirani o svojim potrošačkim pravima! Najčešće nam se potrošači obraćaju za informaciju i savjet kako rještiti problem u područjima: trgovina, telekomi, javne usluge (otpad, energetika, itd.), financijske usluge, ovrhe, itd…Već smo 4 godina zaredom na zadnjem mjestu u EU po pitanju potrošačkim pravima (građani, institucije, itd.)” zaključuje naš sugovornik.




No sve bi se uskoro moglo promijeniti. Naime, u siječnju 2022. godine stupaju na snagu nove izmjene propisa koje se odnose na poduzetnike koji prodaju robu i usluge potrošačima. Neke od najvažnijih promjena su – način isticanja akcijske cijene proizvoda i kažnjavanje prema kriteriju 4 posto prihoda poduzetnika. Poduzetnik će  morati navesti najnižu cijenu koju je primjenjivao za određeni proizvod u zadnjih 30 dana prije provođenja posebnog oblika prodaje.

A zašto tako lako pokleknemo nad popustima bili oni realni ili ne razgovarali smo i s dr. sc. Zvonimirom Galićem, doktorom znanosti i predstojnikom Katedre za psihologiju rada na Odsjeku za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu.

Iskorištavaju naše slabosti

“Ne bih rekao da nas trgovci varaju već da iskorištavaju naše slabosti koji često bolje znaju od nas samih”, rekao je Galić, dodajući da ljudi vole kupovati na sniženjima jer vole taj osjećaj da su dobro prošli. No, ustvari bi trebali gledati koliko nešto u apsolutnom smislu košta.




Foto: Profimedia

“Poznato je da popusti često nisu realni i prije kupnje bi trebalo provjeriti koliko taj proizvod koji je na sniženju košta kod drugog trgovca te je uistinu riječ o sniženju. No taj osjećaj da smo  super prošli jer smo nešto  kupili na akciji često je jači. Trgovci znaju da je ljudima u prirodi da vole dobro prolaziti, a taj osjećaj se javlja kad kupimo nešto na sniženju. No, treba pogledati koliki je popust, koja je cijena kod drugih ali se i zapitati koliko nam zbija treba to što želimo kupiti”, objašnjava Galić.

A što se tiče Black Fridaya tu je još jedna situacija, kako ističe naš sugovornik.  Javlja se osjećaj  hitnosti zbog ograničenosti broja proizvoda kao i vremena koliko traje Crni petak i ljudi smatraju da treba brzo reagirati tako da se pojačava želja za kupnjom.

Osjećaj da moraju brzo reagirati

To su se cake trgovaca primjerice kada u nekoj web trgovini gledate neki proizvod,  a piše vam da  ga istovremeno gleda još 200 kupaca. To ljudima stvara osjećaj da moraju brzi reagirati i da je situacija hitna.

“U ovo pandemiji kada su nam uskraćena putovanja, izleti, druženja ljudi to kompenziraju kupnjom. Istraživanja su pokazala kako su Hrvati počeli učestalo online kupovati, što prije pandemije i nije bio slučaj za Hrvatsku.  Trgovci znaju naše slabosti bolje od nas samih i tu je ta manipulacija osjećajem da smo dobro prošli, manipulacija hitnosti da nešto što prije moramo kupiti te manipulacija – konzumiraj odmah a plati kasnije. To u psihologiji zovemo bol plaćanja”, rekao je psiholog.

To se odnosi na neugodan osjećaj koji imamo kad smo usredotočeni na cijenu nečeg što kupujemo. Veću bol plaćanja osjećamo kad plaćamo gotovinom nego karticama. Budući da prilikom plaćanja karticom osjećamo manju bol, skloniji smo stvari platiti više nego kad ih plaćamo gotovinom.

Autor:Ana Lonjak
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.