fbpx
Foto: Pixsell

OD HTV-a ZARADIO MINIMALNO 100.000 EURA! Šveb se vraća na Prisavlje! Protukandidat: Ovo je ogledalo bizarnog i nebitnog statusa Sabora

Autor: Iva Međugorac

“Očekivano”, tako po kuloarima i među kandidatima za glavnog ravnatelja HRT-a komentiraju činjenicu da je Robert Šveb predložen kao kandidat saborskog Odbora za informiranje, informatizaciju i medije na tu funkciju. Za njega je glaslo svih sedam članova odbora vladajuće većine.

Kao što je poznato oporba je u utorak napustila sjednicu prigovarajući na povredu Poslovnika pa su od predsjednika sabora Gordana Jandrokovića i predsjednice Odora Natalije Martnčević zatražili sazivanje nove sjednice na kojoj bi se o kandidaturi za glavnog ravnatelja odlučivalo uz poštovanje Poslovnika.  Naime, prema Poslovniku radna tijela Sabora odluke donose većinom glasova, ako je na sjednici prisutna većina članova odbora, što prošli puta nije bio slučaj.

Kandidaturu Roberta Šveba, za naš je portal prokomentirao jedan od kandidata, ugledni novinar Dražen Rajković koji kaže da rasplet događaja nije niti pratio. ”Taj je dio, zapravo, samo ogledalo bizarnog i nebitnog statusa Sabora u političkom ustroju zemlje, a čime se trenutačno ne želim baviti (inače, put reforme u tom segmentu opisao sam u epilogu knjige o Sanaderu). Žalosti me što HRT nepovratno nastavlja tonuti i kako će ta nekoć ugledna institucija samo nastaviti gubiti povjerenje i ugled kod građana, što će joj u srednjem roku potkopati opstanak”, kaže naš sugovornik kojega smo upitali kako je moguće da saborski odbor, odnosno Sabor kao zakonodavac protukazonito predloži izbor novog ravnatelja HTV-a.

Favorit ministrice kulture

”U političkom životu ove zemlje odstupanja u demokratskim procedurama obrnuto su razmjerna balansu političke moći, koja je već duže vrijeme u izrazitoj neravnoteži, što određeni akteri mogu tumačiti kao carte blanche izrazito jednostranim i neusuglašenim odlukama. U određenom roku takvo je ponašanje, samo po sebi, uvijek dovodilo do povratka ranije izgubljene političke ravnoteže”, smatra Rajković kojega žalosti što smo se kao društvo pomirili s takvim pojavama. ”Ne namjeravam osporavati odluku Sabora, moja kandidatura je ionako bila test stupnja dostignutog razvoja demokracije. Sada vidimo koliki je”, zaključuje Rajković.

Inače je Šveb ravnatelj HTV-a bio i u periodu od 2007. do 2008. godine, a po kuloarima ga se opisivalo kao favorita ministrice kulture Nine Obuljen Koržinek. U posljednja dva desetljeća Šveb je u nekoliko navrata prozivan za navodne sukobe interesa vezano za poslove koje su tvrtke u njegovom vlasništvu sklapale s HRT-om. Priupitalo ga se ponešto o tome i na saborskom odboru tijekom izlaganja na plenarnoj sjednici na kojoj je objasnio kako je od 1993. do 2000.godine radio na HRT-u, kao i da je na incijjativu samog HRT-a osnovao privatnu tvrtku RO.BA.GO za skupljanje statističkih podataka i njihovu grafičku prezentaciju. To je prema Švebovim tvrdnjama u to doba bilo zakonito.

Inače je Švebova tvrtka Mediahub dobila 2013.i 2014. godine na javnom natječaju HRT-a dva istovjetna ugovora u ukupnoj vrijednosti od 100 tisuća eura za usluge savjetovanja iz područja medijske tehnologije i organizacije. Šveba su i prije sedam godina prozivali radi druge tvrtke koju je suosnovao, a HRT-ovi zaposlenici optuživali su ga 2014. godine da je na njih kao privatnik vršio pritiske po pitanju javne nabave. Naime, njegova tvrtka koja je na javnom natječaju u već spomenutom razdoblju dobila dva istovjetna ugovora vrijedna 100.000 eura za usluge savjetovaanja iz područja medijske tehnologije i organizacije trebala je HTV-u ponuditi plan restrukturiranja, što se smatralo iznimno važnim dokumentom koji je za cilj imao modernizaciju javne televizije.

Procurila interna prepiska

Međutim, ovih se dana Večernjak domogao interne e-mail prepiske prema kojoj se Šveb bavio operativnim poslovima na HTV-u koji po svemu sudeći nisu spadali u domenu poslova dobivenih putem natječaja, tako je primjera radi Šveb 2014-te godine poslao mail odjelu HRT-ove nabave u kojem navodi da su tadašnji ravnatelj Goran Radman i on zaključili da se nabava reportažnih kola vrijedna 34 milijuna kuna uvrsti u rebalans pororačuna.

Odjel se na to požalio voditelju poslovanja tražeći Švebovo izuzimanje iz buduće korespondencije, napominjući da je on ugovorni dobavljač te da drže kako je neprofesionalno da on prenosi zahtjeve ravnatelju, a posebice da ih upućuje na predmete koji su u postupku javnog nadmetanja. U mailu se također navodi da bi po njima Mediahub trebao ovjeriti izjavu kojom će se obvezati da neće pogodovati niti jednom dobavljaču savjetovanjem i izvršenjem ugovora o javnoj nabavi, nabava je zato poručila da ne može ispuniti zadatak kojega je Šveb dao.




Iste godine kada se odvijala ta sporna prepiska Švebova druga tvrtka RO.BA.GO od HRT_a dobiva dva druga posla vrijedna oko tri milijuna kuna, također preko javne nabave. U svibnju 2014.godine s navedenom tvrtkom potpisan je ugovor za informatičko grafičku potporu programa vrijedan 2,4 milijuna kuna, a već idućeg mjeseca ugovoren je sustav za podnaslove, odnosno posao vrijedan 600.000 kuna,. Posao nalik tome od HRT-a je ista tvrtka dobila i 2012. godine. Nakon što je Mediahub kroz dva ugovora osmislio plan restrukturiranja, druga Švebova firma je od 2014.godine pa se do lani s izuzećem 2016. i 2017.godine redovito dobivala višemilijunske poslove informatičko-grafičke potpore programa i interaktivne analize sadržaja, u pravilu je ova tvrtka uglavnom bila jedini sudionik na natječajima.

Prijetio novinarima tužbom

Svojedobno se posao s Mediahubom našao na propitkivanju Nadzornog odbora, a sporna je bila činjenica da je par dana prije no što je ta firma potpisala prvi posao s HRT-om 2013.godine za usluge savjetovanja i izradu plana restrukturiranja zaposlenik Švebove tvrtke Duško Zimonja imenovan ravnateljem tehnologije na HRT-u. Šveb i danas tvrdi da nije bio u sukobu interesa tvrdeći da je RO.BA.GO osnovan na inicijativu HTV-a. No, njega priče o sukobu interesa prate još od 2007.godine, Večernjak je u to vrijeme tvrdio da je upravo RO.BA.LGO  HTVG-u prodao višemilijunske licence za emisiju Uzmi ili ostavi i kviz Jedan protiv svih, no on te optužbe odbacuje prijeteći novinarima tužbom uz opasku da je iz tvrtke vlasnički izašao 2005.godine i da je HRT potpisao ugovore prije nego što je on postao ravnatelj. Šveb se međutim na poziciju suvlasništva u tu tvrtku vraća 2010.godine, nakon čega RO.BA.GO nastavlja surađivati s HRT-om putem javnog natječaja.

Spomenimo kako je Šveb zapravo diplomirani inženjer elektrotehnike rođen u Zagrebu, odmah po završetku fakulteta zaposlio se na HRT-u kao sistemski inženjer, 2000-ih odlazi s Prisavlja i pokreće međunarodnu tvrtku ON-AIR Systems LTD sa sjedištem u Londonu i podružnicama u Zagrebu i Miamiju. Sudjelovao je u pokretanju stotinjak televizija širom svijeta, a onda je pored tako uspješno razgranatog biznisa našao prostora i vremena da dijeli konzultantske savjete televizijskoj kući na kojoj je sam radio, a kasnije i šefovao.




Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.