Goran Stanzl/Pixsell

Nasjeli? Crni petak je ogromna obmana! Evo kako su vas opasno zavarali

Autor: Iva Međugorac

Onaj tko je tijekom groznice takozvanog crnog petka, imao prilike proći hrvatskim trgovačkim centrima i trgovinama mora da je ne znajući o čemu se radi mogao pomisliti kako su američki filmovi oživjeli, jer Hrvati su po svemu sudeći zaluđeni popustima koji se tim povodom nude. Crni petak za mnoge je građane prilika da obave kupovinu po znatno povoljnijoj cijeni, jer neki proizvodi povoljniji su i do 70 posto, a osim kupnje u trgovini, opcija koja se doima lakšom svakako je kupnja preko interneta, gdje pak vrebaju prevaranti kojima je cilj domoći se brojeva bankovnih kartica. Upravo stoga iz Udruge banaka prije nekoliko dana građane su upoznali s nekolicinom savjeta, kako bi izbjegli potencijalnu prijevaru:

● Službene stranice proizvođača s oznakom protokola https najsigurnije su za kupovanje putem interneta.

● “Ako se bojite kupovati preko interneta, možete imati jednu karticu na koju ćete staviti određeni iznos novca. Ne znam, recimo 500 kuna i onda nemate bojazni da će vam netko kasnije uzeti novac”, savjetovala je Dijana Kladar, pravna savjetnica društva “Potrošač.

● A ako se prevara i dogodi, počinitelja je lakši pronaći ako kupujete s hrvatskih ili stranica država Europske unije, savjetuje MUP.

I zato građanima poručuju – prijavite svaki pokušaj prevare, čak i ako niste na njega nasjeli. Inače, podaci ukazuju na to da se u Hrvatskoj sve više putuje preko interneta, te je zato logično i sve više prevara na što su također upozorili iz HUP-a, a prema njihovom istraživaju sigurnosti internetske trgovine građani se prilikom internet kupovine osjećaju sigurno, a ujedno, kupuju bez razmišljanja o sigurnosti osobnih iz bankarskih podataka, no, ono što je bitno znati, a što savjetuje i šef HOB-ova Odbora za sigurnost Milan Parat jest da se i na internetu valja ponašati kao u stvarnom životu.

”Dobro razmislite s kim dijelite osobne i financijske podatke. Kupovati samo na provjerenim stranicama. Kupovati na sigurnim stranicama, one koje imaju oznaku https. Obavezno sami upisivati adresu web prodajnog mjesta, odnosno ne slijediti poveznice ili poruke iz linkova društvenih mreža i poruka elektroničke pošte” poručio je Parat građanima uoči famoznog Crnog petka.

No, da se prevare ne odvijaju isključivo preko interneta, već da se trgovci koriste perfidnim trikovima pokazuje slučaj iz Srbije od prije dvije godine kada su građani na stranici Zaštite potrošača objavili fotografiju u kojoj se jasno vidi kako je otkrivena prevara upravo za ovaj dan, kada mnogi i ne razmišljaju o potrošnji već samo pomahnitalo love popuste. Naime, građanin je otkrio kako je stara cijena bila istovjetna onoj sniženoj.




A kolika je euforija među građanima kada je o popustima riječ možda ponajbolje oslikavaju brojke. Primjerice, u SAD-u se za Dan zahvalnosti i Crni petak potroši od 10 do 12 milijardi dolara. U internet trgovinama tih dana amerikanci troše i preko tri milijarde dolara, a stručnjaci iz Hrvatske gospodarske komore procjenjuju kako će i Hrvati tijekom predstojećih blagdana zagrebati duboko u svoje novčanike te potrošiti preko 12 milijardi kuna, a u tome značajnu ulogu ima upravo faktor sniženja cijena. Božićni blagdani, smatraju stručnjaci počinju upravo u studenom sa Crnim petkom, koji označava da otpočinje ludilo blagdanske šoping-groznica, od čega očigledno više nije cijepljena niti Hrvatska.

U Americi se zbog velikih popusta stvaraju neviđene prometne gužve, nepregledni redovi u trgovačkim centrima, stvaraju se stampeda, i sve to ne prolazi bez nasilja i ozljeda. A takvo stanje zadržava se sve dok traje euforija oko prosinačkih blagdana. Konzumeristička groznica, kakvu smo donedavno gledali samo na filmovima, postala je po svemu sudeći i dio hrvatske svakodnevnice. Da bi se kupce poticalo na potrošnju trgovci se služe raznim trikovima, pa je tako primjerice u trgovačkim centrima pažljivo osmišljena temperatura.

Pomno se pazi i na rasvjetu, temperaturu, a ujedno, zanimljivo je i da nema prozora kako kupac ne bi vidio danje svjetlo. Povoljne cijene, revolucije, gratis proizvodi vrište na svakom koraku, a time se prema riječima nekolicine psihologa stvara osjećaj panike i dojam da naprosto ne smijete propustiti povoljnu kupnju, jer se radi o jedinstvenoj prilici. Sve je to zapravo dio strategije u kojoj se potrošače uvjerava da ako kupuju na senzacionalnim rasprodajama zapravo troše manje, te se tako na svojevrstan način stvara ovisnost o proizvodima koji nam nerijetko niti nisu neophodni. Kao alternativa Crnom petku pojavio se i pokret Buy Nothing Day koji se odvija istoga dana te poziva da se ne kupuje ništa.




Autor:
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.