Foto: Ronald Gorsic / CROPIX

Mito za avione protresao Hrvatsku: Umjesto da su naplatili penale, Hrvati još i nagradili

Autor: Dnevno.hr

Stigla je i 2024. godina, što znači da je i službeno istekao rok hrvatskim migovima, a u četvrtak u Hrvatsku stiže prvih šest od ukupno 12 višenamjenskih borbenih aviona Rafale iz Francuske.

Iz Ministarstva obrane navode kako je vojska spremna za njihov dolazak u Hrvatsko ratno zrakoplovstvo čime Republika Hrvatska zadržava suverenost u nacionalnom zračnom prostoru, odnosno zadržava i nastavlja razvijati vlastite sposobnosti zaštite i nadzora zračnog prostora. Potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske i ministar obrane Ivan Anušić uoči dolaska prvih šest Rafala u Hrvatsku, poručio je kako taj dan na poseban način podsjeća na sve one hrvatske branitelje, a posebno pilote Hrvatskog ratnog zrakoplovstva koji više nisu s nama.

“Povijesni prelet naše nove borbene letačke flote najveće je izravno ulaganje Vlade Republike Hrvatske i Ministarstva obrane u sigurnost naše Domovine. Baš kao što su to činili hrvatski piloti za vrijeme Domovinskog rata, nastavljamo činiti i mi – beskompromisno štititi naše hrvatsko nebo i našu Hrvatsku. Nastavljamo snažiti borbenu moć i sposobnosti pobjedničke Hrvatske vojske”, bila je poruka ministra obrane.

Foto: Ronald Gorsic / CROPIX

Počelo je prilično skandalozno

No, dok se ne završi kompletna potrebna obuka i dok ne dođu svi Rafale avioni, zaštita hrvatskog zračnog prostora prešla je u ruke Mađara i Talijana. Nekoliko godina nakon cijele priče oko MIG-ova, prisjećamo se svih skandala vezanih za njih.

Kupovina novih vojnih aviona počela je poprilično skandalozno; od same kupovine, remonta istih, korupcije i uplaćivanja mita Ukrajincima do toga tko je kažnjen za sve propuste. Tadašnji ministar obrane Mario Banožić 2021. godine otkrio je kako bi svi MIG-ovi trebali stići do 2024. godine.

U hangaru tvrtke Dassault Aviation u Bordeauxu, piloti i tehničari Hrvatskog ratnog zrakoplovstva pripremaju se za prelet aviona iz Francuske u Hrvatsku. Prije deset godina, točnije 2014., pisalo se o skandalu što se tiče obnove hrvatskih MIG-ova.

Hrvatski vojnici prolaze kroz rigoroznu obuku: Pogledajte kako izgledaju drilovi za ročnike




Remont, mito, a aviona nigdje

U tada najnovijem izdanju Narodnih novina objavljena je vijest o skandaloznom ugovoru vezanom uz popravak MiG-ova u Ukrajini. Ministarstvo obrane Republike Hrvatske (MORH) je bez provedenog natječaja izravno potpisalo ugovor s podizvođačem, češkom tvrtkom “Češka letačka servisni a.s.” (ČLS), koji uključuje popravak i kalibraciju opreme za navigaciju, komunikaciju i identifikaciju na avionima MiG-21.

Ovaj ugovor je naišao na oštru kritiku zbog nekoliko činjenica. Prvo, sklopljen je mjesec i pol nakon roka kada su MiG-ovi trebali biti spremni za letenje prema ranijem ugovoru. Također, ČLS je već bio angažiran kao podizvođač tvrtke “Ukrspeceexport” za modernizaciju MiG-ova, što je uključivalo zamjenu opreme za navigaciju i komunikaciju zapadnog tipa.




Kasnije se dodatno plaćao popravak iste opreme koja je već trebala biti u ispravnom stanju. Umjesto da naplate penale, MORH dodatno nagrađuje ČLS, tvrtku koju je ranije okrivio za kašnjenje u remontu. Osim toga, MORH je ignorirao upozorenja da ČLS nije kompetentan za ovakav posao, jer nema potrebne licence i iskustvo s opremom za vojne avione poput MiG-ova. Ranije su primili i jasno upozorenje iz rumunjske tvrtke “Aerostar” o potrebi ponovnog remonta NATO opreme na MiG-ovima. Ovaj slučaj izazvao je brojne kontroverze u javnosti zbog sumnje u nepravilnosti u postupanju MORH-a i moguće nepotrebne troškove za državni proračun.

Bitka kojom su Tigrovi preokrenuli tijek rata: ‘Dečki, ovo je bio direktan pogodak’

Nakon pet godina razotkrilo se tko je kriv

Pet godina kasnije, 2019. godine, postalo je poznato tko je kriv za taj fijasko, tko je primio mito da obnovu MIG-ova odrade spomenute tvrtke. Josip Čović, bivši načelnik Odjela održavanja i remonta u Zrakoplovno-tehničkom zavodu, optužen je od strane USKOK-a za primanje mita. Također je bio voditelj stručnog tima Ministarstva obrane (MORH) zaduženog za pregled i ocjenu tehničke sposobnosti tvrtki koje su sudjelovale u remontu MiG-ova, te član tehničkog Povjerenstva MORH-a.

Prema optužnici, Čović je navodno primao mito od ukrajinske tvrtke i tvrtke Aerostar iz Rumunjske, obje zainteresirane za posao remonta MiG-ova. USKOK je ustvrdio da su predstavnici Aerostara odbili njegove zahtjeve, dok je Ivica Josipović, predstavnik remontne tvrtke Ukrspecexport, pristao na mito. Dogovorili su isplatu od 50.000 eura, od čega je najmanje 10.000 eura tada bilo isplaćeno.

Sud u Zagrebu presudio je da su Josip Čović i Ivica Josipović krivi. Čoviću je određena kazna od godinu dana i osam mjeseci zatvora, uz obvezu vraćanja nezakonito stečenih 10.000 eura. Josipoviću je izrečena kazna zatvora u trajanju od godinu dana.

Autor:Dnevno.hr
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.