fbpx

Je li Centar za vozila Hrvatske bila Sanaderova, a danas Karamarkova Fimi media!?

Autor: 7Dnevno/31.listopad

Prije dva desetljeća HDZ-ova vlast je dodijelila javne ovlasti za kreiranje standarda tehničkih pregleda vozila, dakle, regulatornu funkciju, privatnoj kompaniji Centar za vozila Hrvatska (CVH), koja istodobno i sama obavlja unosne poslove tehničkih pregleda i registracije na kojima godišnje zaradi više od 400 milijuna kuna. Iako se od tada vlast više puta mijenjala, zanimljivo je, ali i znakovito da su ovlasti zadržane kod iste tvrtke, čiji je predsjednik Uprave Davorin Pavlović, nekadašnji šef MUP-ove tehnike, koji je na tom mjestu naslijedio bivšeg ministra policije Ivana Penića. Inače, Pavlovića mediji tretiraju kao bliskog prijatelja Tomislava Karamarka jer su obojica u svojoj karijeri upisali direktorski staž u tvrtki Soboli, koja je u međuvremenu promijenila ime u Centar za informatiku i poslovno savjetovanje, te je u vlasništvu Centra za prometna i tehnička vještačenja i ekspertize, koju pak drži CVH

U moru loših vijesti koje svakodnevno zasipaju hrvatske građane jedna je, posebno bučno, zazvonila u njihovim ušima. Naime, vijest da je poskupio tehnički pregled vozila za 10 posto, u bed je bacio najveći broj vozača u Hrvatskoj. Tom odlukom Ministarstva unutarnjih poslova vozači osobnih automobila za redovne ili izvanredne tehničke preglede svojih vozila odsad će plaćati 152,57 kuna, dok su do sada tu uslugu, prema staroj odluci iz 2009. godine, plaćali 138,91 kunu. Novi iznos naknade za tehnički pregled autobusa ili teretnog vozila je 245,23 kune, a dosad je ta naknada iznosila 223,27 kuna.

Nakon tog (ne)očekivanog poskupljenja tehničkog pregleda vozila, ogorčenje među hrvatskim građanima doseglo je velike razmjere, tim prije što danas automobil ne predstavlja nikakav lukusuz, već nasušnu potrebu. Iz tog ogorčenja počele su se rađati i svakojake kuloarske priče i špekulacije koje se, uglavnom, svode na to da je ovo poskupljenje u funkciji predstojećih izbora – predsjedničkih i parlamentarnih. U tim se pričama podsjeća na činjenicu, kako je prije dva desetljeća HDZ-ova vlast dodijelila javne ovlasti za kreiranje standarda tehničkih pregleda vozila, dakle, regulatornu funkciju, privatnoj kompaniji Centar za vozila Hrvatska (CVH), koja istodobno i sama obavlja unosne poslove tehničkih pregleda i registracije, na kojima godišnje zaradi 400 milijuna kuna.

Iako se od tada vlast više puta mijenjala, zanimljivo je, ali i znakovito da su ovlasti zadržane kod iste tvrtke, kod koje je posao iz godine u godinu sve više cvjetao, a prihodi rasli, pa su se mnogi pitali zašto je tako unosan biznis u rukama privatne tvrtrke a ne MUP-a, iz čijih bi se prihoda znatno punio državni proračun i krpale brojne financijske rupe.


Biznis procvjetao za vrijeme HDZ-a

Mnogi su za takvu anomaliju, zbog koje već više od 20 godina ispašta državni proračun, upirali prstom u HDZ jer se godinama ekipa oko Centra za vozila povezivala upravo s tom strankom. Dobro upućeni će reći, posve opravdano, jer se u vrijeme vladavine HDZ-ovca Ivana Jarnjaka, zagorskog jude i glavnog cinkaroša u aferi Fimi medija, MUP 1993. odrekao ovlasti za organiziranje i obavljanje tehničkih pregleda, registraciju vozila i izdavanje probnih pločica te ih prepustio u privatne ruke, svojim bivšim visokopozicioniranim djelatnicima. Oni su se tamo udomljavali kao direktori.

Primjerice, jedan od direktora bio je i Ivan Penić, nekadašnji HDZ-ov ministar unutarnjih poslova, dok aktualnog predsjednika Uprave CVH-a, Davorina Pavlovića, nekadašnjeg šefa MUP-ove tehnike koji je naslijedio Penića, mediji redom opisuju kao bliskog prijatelja Tomislava Karamarka, jer su obojica u svojoj karijeri upisali direktorski staž u tvrtki Soboli koja je u međuvremenu promijenila ime u Centar za informatiku i poslovno savjetovanje, te je u vlasništvu Centra za prometna i tehnička vještačenja i ekspertize, koju pak drži CVH.

Inače, Centar za vozila Hrvatske je poduzeće koje je bilo osnivač tvrtke IM Metal, koja se danas zove Flammifer, i koja je osumnjičena za isplaćivanje tri milijuna eura mita neimenovanim hrvatskim državnim dužnosnicima povezanih s poslom nabave vatrogasnih vozila njemačke kompanije Daimler Chrysler, čija istraga ni do danas nije završena. Inače, afera Daimler otvorena je, podsjetimo, 2010. godine nakon što su čelnici tvrtke, tijekom ispitivanja u Washingtonu, priznali da su posljednje desetljeće podmićivali vlade u 22 zemlje, među njima i u Hrvatskoj. Zbog toga se pod povećalom istražitelja našla isporuka 210 vatrogasnih vozila za potrebe MUP-a jer je Vlada 2003. godine izravnom pogodbom s Daimlerom sklopila 85 milijuna eura vrijedan posao isporuke tih vozila koja su se sklapala u IM Metalu u Ozlju.

Glavnoosumnjičeni u aferi Daimler preuzeli Karlovačku banku nakon afere “Mama Mia”

Nekoliko mjeseci nakon izbijanja afere uhićeni su suvlasnici IM Metala Marko Vuković, Ivan Žabčić i Tomica Godec zbog, kako je navedeno u optužnici, zloporabe svog položaja, kada su, umjesto na račun firme, od Daimlera na svoje privatne račune primili svaki po 125.000 eura, opravši potom taj novac kupnjom nekretnina.




Podsjetimo, osumnjičenici iz afere Daimler, Ivan Žabčić i Marko Vuković, vlasnici su karlovačke tvornice oružja HS Produkt koja je u veljači ove godine preuzela Karlovačku banku koju je do tada kontrolirala obitelj Šola, čiji su članovi pak osumnjičeni za prelijevanje novca iz banke u privatne tvrtke. Većinski vlasnici banke postali su tako proizvođači oružja, izuzetno uspješni hrvatski izvoznici. O HS Produktu mediji su do sada izvještavali u superlativima, jer je riječ o velikom hrvatskom izvozniku s godišnjim prihodom od čak pola milijarde kuna, koji zapošljava 1600 ljudi u jednoj od siromašnijih županija. Uz vijesti o njihovim poslovnim uspjesima – hrvatskom pištolju i jurišnoj pušci koji osvajaju svijet – dvojica poduzetnika istodobno se već godinama pojavljuju u rubrikama crne kronike, kao osumnjičenici u aferi Daimler. Nakratko su bili u pritvoru, a sada se brane sa slobode.

Istrazi, koja je pokrenuta 2011. godine zbog sumnje na zloporabu ovlasti i pranje novca još se ne nazire kraj, premda je tadašnji ministar unutrarnjih poslova Tomislav Kareamarko, kada je američki sud u Hrvatsku poslao oko 30 tisuća stranica novih dokumenata vezanih za aferu, najavio kako očekuje da će u tim dokumentima biti sadržane informacije važne za razrješenje cijelog slučaja.

Bliska veza Karamarka i Davorina Pavlovića, šefa CVH-a




Mnogi su tada pretpostavljali da će u sklopu te istrage biti obuhvaćeno i poslovanje tvrtke Centar za vozila Hrvatske, iako je bilo i onih koji su smatrali da od istrage neće biti ništa, jer su Karamarko i predsjednik Uprave tvrtke Centar za vozila Hrvatske, Davorin Pavlović, surađivali još krajem 90-ih dok su obojica bili zaposleni u MUP-u, a potom i u tvrtki Soboli u kojoj je Karamarko bio jedan od osnivača i obnašao dužnost predsjednika Uprave od 2003. do 2005. godine, kad je, navodno, svoj udjel prodao.

A početkom prošle godine u medijima je objavljeno priča o mutnim poslovima prilikom odabira lokacija, kupnje zemljišta i izgradnje stanica za tehničke preglede koja datira još od 2005. godine, za vrijeme dok je ministar unutarnjih poslova bio HDZ-ovac Ivica Kirin, a pod sumnjom su bili ugovori sklopljeni s Croatia osiguranjem.

Znakovito je da je taj posao nastavljen i u vrijeme Kirinovih nasljednika na mjestu ministra policije, Berislava Rončevića i Tomislava Karamarka, baš dok je u Croatia osiguranju, uz predsjednika Uprave Hrvoja Vojkovića, vedrio i oblačio i moćni član Uprave Damir Mihanović, koji je razotkrio aferu Fimi media.

Kako su tada mediji neslužbeno saznali, cijela ta priča, kako je 45 stanica za tehnički pregled vozila koje su u mreži stanica Croatia osiguranja, dobilo dozvole za otvaranje i rad na području Hrvatske, počela je zanimati Županijsko državno odvjetništvo u Zagrebu. Također, ni uloga MUP-a, po pisanju medija, u cijeloj toj priči nije nimalo bezazlena. Naime, MUP daje dopuštenje za otvaranje stanica jer, prema Pravilniku o utvrđivanju mreže i kriterija o dovoljnom broju stanica za tehničke preglede vozila, tijekom javnog prikupljanja ponuda i odabira graditelja formira povjerenstvo od pet članova koje imenuje ministar unutarnjih poslova. Tri člana dolaze iz MUP-a, a dva iz ovlaštene stručne organizacije.

Sumnjivi ugovori CVH-a s Croatia osiguranjem

Mediji su 30. siječnja prošle godine otkrili da su u fokusu malverzacije koje su se, po sumnji istražitelja, odvijale tijekom tog postupka a odnose se na odabir lokacija, ponuđača, kupnje zemljišta, izgradnje, te u konačnici davanja dopuštenja da stanica za tehnički pregled vozila počne raditi. Ugovor o tom poslu s Croatia osiguranjem jedan je od najosebujnijih bivših ministara iz mandata Ive Sanadera sklopio 2005. godine, u vrijeme kada je na tržištu vladala velika borba među osiguravajućim kućama jer je svaka od njih željela izboriti svoj dio kolača. Sumnja se da je posao sklopljen s državnom tvrtkom kako bi se ostale izgurale iz biznisa.

“Međutim, postoje ozbiljne sumnje da je priča o otvaranju spornih stanica zapravo krak kompleksnije priče – Fimi medije – odnosno izvlačenja novca iz državnih tvrtki i ministarstava za račun HDZ-a i njegovih pojedinaca u vrijeme dok ga je vodio Sanader, zbog čega je u tijeku i sudski postupak”, pisali su početkom prošle godine neki hrvatski mediji. Zanimljivo je da ugovor o tom poslu nije raskinut ni nakon što je Kirin napustio mjesto ministra unutarnjih poslova, već je posao nastavljen i za mandata njegovih nasljednika, Rončevića i Karamarka. Tako mediji izvještavaju da, prema neslužbenim informacijama kojima raspolažu, istražitelji zapravo sumnjaju da Kirin nije mogao samostalno odlučivati prilikom davanja dozvola za rad stanicama, već mu je bivši premijer Ivo Sanader u prvo vrijeme naredio da MUP donese uredbu na temelju koje je 15 stanica dobilo dozvole za rad. Kasnije je Ustavni sud taj podzakonski akt ukinuo. No, prema ozbiljnim sumnjama istražitelja, iza takvih poslova, navodno se kriju izvlačenje novca i mito, no za procjenu razmjera štete koja je nastala, još uvijek je rano govoriti.

U Croatia osiguranju su tada, a nakon objavljivanja afere u medijima, tvrdili da nemaju nikakvih saznanja da DORH “češlja” određeni dio sumnjivih poslova unutar te tvrtke. No, to što u Croatia osiguranju nisu htjeli priznati, priznao je bivši ministar policije Ivica Kirin, koji je otvoreno govorio o poslu koji je MUP odrađivao s tom tvrtkom za njegova mandata.

“Prvi mi je glas da nešto rade u vezi s time. Nitko me još nije zvao da o tome govorim, ali ranije je bilo nekakvih prijava o nepravilnostima. Policija je zatražila od Grada Virovitice svu dokumentaciju o tome kada je stanica za tehnički pregled otvorena u Virovitici. Mi smo im sve dali što imamo o tom poslu, a kasnije s nama više nitko nije kontaktirao”, kazao je tada Ivica Kirin za medije. U kakvoj je svezi bivši član Uprave Croatia osiguranja Damir Mihanović s tom aferom koja još nije stigla na red zasjati punim sjajem, za sada se puno ne govori.

U CVH-u na plaće izdvajaju 150 milijuna kuna

Tek toliko da je itekako zanimljiv istražiteljima, barem tako se tvrdi u nekim odvjetničkim krugovima. Špekulira se da bi i aktualni predsjednik HDZ-a Tomislav Karamarko po pitanju te afere imao štošta reći, s obzirom da je u to #inkriminirano” vrijeme obnašao dužnost ministra policije u Sanaderovoj vladi.

Slučajnost ili ne, baš u trenutcima kada je iz odvjetničkih krugova stidljivo procurila vijest o navodnom pokretanju istrage nad Damirom Mihanovićem, šef HDZ-a Karamarko obznanjuje putem medija svoju želju da upravo Mihanović uđe u Predsjedništvo stranke i postane njezin glavni rizničar. U HDZ-u su smatrali da bi Mihanovićev ulazak u Predsjedništvo bila snažna poruka, jer novo vodstvo HDZ-a podržava čovjeka koji je progovorio o kriminalu u toj stranci. Iako Mihanović nije želio komentirati medijske napise ipak je poručio da “pažljivo prati rad Tomislava Karamarka i da ga podržava u procesu demokratizacije stranke.”

Neslužbeno se u krugu njemu bliskih osoba tada doznalo da će Mihanović prihvatiti Karamarkovu ponudu, ali bi volio da to bude nakon nepravomoćne presude za Fimi mediju. Nepravomoćna presuda je izrečena, a od Mihanovićeva imenovanja na mjesto glavnog rizničara HDZ-a za sada nema ništa. Jedino što je pouzdano u ovom trenutku, jeste

poskupljenje tehničkog pregleda vozila, što predstavlja novi udar na standard hrvatskih građana.

Mnogi će se, opravdano, zapitati – za čiji račun se dogodilo to poskupljenje u trenutku najveće gospodarske krize u zemlji, dok u Centru za vozila Hrvatske biznis cvjeta punim sjajem? Da je to tako uvjerit će se i najnevjerniji Tome kada se malo zaviri u financijsko izvješće tvrtke. Primjerice, prihodi CVH-a u 2012. godini su u odnosu na godinu ranije porasli za oko pet posto, konkretno na 409,4 milijuna kuna, a dobit na 21,1 milijun kuna. Od 155 stanica za tehničke preglede, CVH je “nositelj ovlaštenja za obavljanje tehničkih pregleda” u 113 stanica, a 55 ih je u njihovom vlasništvu ili suvlasništvu.

Pravilnik je složen tako da svaka stanica za tehnički, čak i ako nije u vlasništvu CVH-a, njemu uplaćuje 8,9 posto godišnjih prihoda (HAK-u s kojim CVH dijeli dio ovlasti odlazi 5,1 posto, MUP-u 8 posto). U javno objavljenim podacima, prema strukturi prihoda od naknada za tehničke preglede CVH je zaradio 322,3 milijuna kuna, a 53,6 milijuna kuna prikupio je kao naknadu od drugih stanica; od tiskanica su zaradili 7,8 milijuna kuna, od ispitivanja vozila sedam milijuna, a 6,8 milijuna od naknada ŽUC-eva (županijske uprave za ceste).

U tako skrojenom monopolističkom okruženju, pisali su neki mediji, ne čudi što se posao razvija pa se i broj zaposlenih u CVH-u u desetak godina udvostručio, a prosječna neto plaća iznosila im je 8052 kuna. U strukturi poslovnih rashoda upadaju pak u oči ogromni ostali troškovi: za plaće se izdvaja oko 150 milijuna kuna, a na ostale troškove odlazi tek nešto manje – 135 milijuna kuna. Značajan dio “ostalih troškova”, 44 milijuna kuna, odnosi se na članarine i doprinose HAK-u i MUP-u, dva milijuna se isplaćuju kao naknade za članove Uprave i NO-a, dva milijuna za službena putovanja, 1,3 za reprezentaciju i, zanimljivo, čak 10,1 milijuna kuna na – darove i potpore.

Imajući sve to u vidu, najnovije poskupljenje tehničkog pregleda vozila izaziva još veće sumnje i nedoumice i otvara bezbroj pitanja. A jedno od njih je svakako i pitanje, koje ovih dana cirkulira političkim kuloarima – je li se to poskupljenje dogodilo kako bi se mogle zakrpati rupe predstojećih izbornih kampanja najjače oporbene stranke?

Od 227 najvećih hrvatskih dioničara čak njih 7 je iz CVH-a

Uz mnoge poznate poduzetnike, na listi 227 najvećih hrvatskih dioničara koju je svojedobno za Večernji list izradila tvrtka Bisnode, našlo se čak sedam od ukupno jedanaest dioničara Centra za vozila Hrvatska (CVH). Njihove dionice ne kotiraju na burzi, niti se njima trguje. Zapravo, većina građana koji obavljaju tehničke preglede i registracije automobila, na što ih tjera zakon, niti ne znaju da je postavljanje standarda tehničkih pregleda pod kontrolom privatne tvrtke, koja je dva desetljeća javnih ovlasti osigurala snažnim političkim vezama i donijela bogatstvo svojim javnosti nepoznatim vlasnicama.

Tako se na 47. mjestu te liste smjestila Jadranka Lozić, najveća dioničarka Centra za vozila Hrvatska (CVH), čiji je paket dionica procijenjen na 60,9 milijuna kuna. No, to je tek dio imovine te obitelji, jer Lozići drže najveći vlasnički udjel u CVH-u. Riječ je o obitelji pokojnog, dugogodišnjeg direktora te tvrtke, Stipe Lozića Baškarada, koji je još u vrijeme dok se MUP zvao SUP, bio šef tehničkih pregleda za Hrvatsku. Uz Jadranku Lozić, druga po veličini dioničarka i 56. na Bisnodeovoj listi je Sanja Lozić, članica NO-a tvrtke, čije su dionice procijenjene na 48,2 milijuna kuna, te Filip Lozić, koji je s paketom od 11,2 milijuna kuna na začelju ljestvice.

I ostali suvlasnici Centra za vozila uvršteni su na listu najbogatijih: Gojana Babovac, koja ima isto prezime kao i šef NO-a tvrtke Ivan Babovac, na 66. je mjestu i njezin paket težak je 42,6 milijuna kuna. Vlasnički udio Mira Crnkovića vrijedi 23,1 milijuna kuna, Mladena Ajduka 11,7 milijuna kuna, a Ide Laić 11,2 milijuna kuna. Taj posljednji paket dionica članice Uprave Ide Laić donedavno je držao aktualni predsjednik Uprave CVH-a, Davorin Pavlović.

Karamarko, kao ministar policije, tolerirao CVH-u silne dugove

Centar za vozila Hrvatske d.d., ili skraćeno CVH, ima monopol na tehničke preglede vozila u Hrvatskoj. Zakon im je dao te ovlasti, a zakon su kreirali HDZ-ovi tehnomenadžeri koji su uvijek zaštićeni od svih kaznenih progona (slučaj Jarnjak iz afere Fimi-media). Godišnji prihodi CHV-a su, zahvaljujući monopolu, veći od 400 milijuna kuna. Samo dio tih sredstava trebao bi ići u proračun RH, odnosno MUP-u.

Kada je Tomislav Karamarko bio ministar unutarnjih poslova, tolerirao je CHV-u da na vrijeme ne plaća svoje obveze prema MUP-u i tada je CHV bio najveći dužnik MUP-u. Nije to bilo bez interesa, a o kojim interesima je riječ moglo bi se doznati u dokumentaciji Trgovačkog suda u kojoj bi se vidjelo koje je tvrtke osnovao CHV i koje su od njih otkupile udjele Tomislava Karamarka u poduzeću Soboli, koje je u međuvremenu promijenilo naziv u Centar za informatiku i poslovna savjetovanja.

Ima li se na umu da se sav taj posao odrađuje u stanicama za tehničke preglede vozila, gdje su mahom i prostori osiguravajućih kuća, dakle i Croatia osiguranja, lako je doći do spoznaje zašto je HDZ šutio o štetnoj privatizaciji Croatia osiguranja.

Savjesna i odgovorna vlast odavno bi promijenila Zakon o prometnoj sigurnosti koji regulira ovu materiju, te bi prihod od tog posla usmjerila u državni proračun. No, elite i SDP-a i HDZ-a umrežene su u ovaj monopolistički posao koji pojedincima donosi obilje blagostanja!

 

 

 

 

 

 

 

Autor:7Dnevno/31.listopad
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.