fbpx

Hrvatski vojni zrakoplovi se mogu servisirati u Hrvatskoj, ali to ne žele strani lobiji i neki naši vojni dužnosnici!

Autor: Dražen BOROŠ

Poznato je da tvrtke iz Ukrajine, Ruminjske i Izraela koje se bore za remont hrvatskih vojnih zrakoplova zastupaju i neki visoki hrvatski časnici.

Početkom hrvatske neovisnosti, dakle prije 25 godina, u Hrvatskoj je postojala jedna svjetski vrijedna institucija koja je stekla poštovanje svih stručnjaka iz oblasti zrakoplovstva, isključivo svojim znanjem, radom i stručnošću. Bio je to kompleks zadužen za remont i održavanje zrakoplova u najvišim stupnjevima i odgovornostima rada. Zvao se Vazduhoplovno remontni zavod “Zmaj” ili skraćeno VZ “Zmaj”. I bio je smješten odmah uz aerodrom „Pleso“ u Velikoj Gorici. Jedinstven po mnogo čemu ne samo u bivšoj zajedničkoj državi nego i mnogo šire.

„Zmaj“ se postupno razvijao od 1945. godine da bi od 1971. bio specijaliziran za kompletan remont mlaznih i nadzvučnih zrakoplova. VZ Zmaj je bio nositelj remonta podzvučne i nadzvučne borbene avijacije bivše JNA, te trenažnih aviona. Tempo remonta je varirao između 40 i 60 remontiranih aviona godišnje. Imali su višegodišnje unosne poslove s Libijom i Irakom, a primjerice „Zmaj“ je remontirao kompletnu sudansku flotu aviona MiG-21.

IMG_1391
Ukratko „Zmaj“ je jedan od oglednih primjera kada ludilo nadvlada razum, jer sjajna tvrtka sa značajnim izvozom zbog gluposti je preko noći pretvorena u tužnu prošlost.

Za kriminalan remont u Ukrajini nitko nije dogovarao

Kada je prije nekoliko mjeseci izbila afera s MIG-ovima Hrvatskog ratnog zrakoplovstva koji su nakon višegodišnjeg remonta i povratka iz Ukrajine bili jednostavno neupotrebljivi za svakodnevno obavljanje svojih redovitih zadaća, postalo je jasno što je Hrvatska izgubila s jednim „Zmajem“. Jer ako u RH postoji firma ZTZ-ZTC, ili bolje rečeno ostaci bivšeg VZ Zmaj u vlasništvu RH, te private firme kao što je Zagrebački prometni zavod (ZPZ Zagreb), koja je niz godina radila na remontu aviona i koja je tehnički i kadrovski osposobljena za navedeni posao, pitanje je tko onda ‘gura’ hrvatske MIG-ove u remontne zavode u Rumunjsku i Ukrajinu. Koji su to stvarni razlozi da (kakvo-takvo) hrvatsko ratno i civilno zrakoplovstvo servisiramo negdje drugdje dajući stotine milijuna dolara – za loše napravljen posao, umjesto da novac ostane u Hrvatskoj i da razvijamo ono što smo imali još tridesetak godina ranije.

Sada nakon ove posljednje blamaže sa ukrajinskim remontom, kažu stručnjaci, trebalo bi napraviti stručnu inženjersku defektaciju zrakoplova. Hrvatska predsjednica tvrdi kako je sada pitanje istrage koja bi trebala pokazati tko je odgovoran za loše napravljen remont MiG-ova u Ukrajini. No stručnjaci upozoravaju kako uopće nije problem napraviti ekspertizu i na temelju dokumentacije utvrditi kako je napravljen remont. Ali da je tamo bilo hrvatskih predstavnika koji su pratili cijeli tijek remonta, ili da je isti obavljen u Hrvatskoj zasigurno sve ovo se ne bi dogodilo.

Pogodite zašto je baš general Zagorac poslao hrvatske MIG-ove na remont u Rumunjsku




Malo je poznato kako je zapravo remont hrvatskih MiG-ova započeo u vrijeme generala Vladimira Zagorca pa su 2002. godine naši MiG-ovi prvi puta poslani na remont u Rumunjsku.

Od tada pa do danas periodično, čim dođe vrijeme za njihov remont, javljaju se razno-razne grupe bjelosvjetskih trgovaca koji u pratnji visokih hrvatskih vojnih dužnosnika obilaze državne centre moći lobirajući za njihove zavode i na taj način su upropastili hrvatske potencijale a domaća zrakoplovna industrija je postala potpuno ovisna o njima.

– Pitanje je zbog čega se remontom naših zrakoplova bave trgovci pa čak i piloti, a ne primjerice inženjeri za servisiranje zrakoplova koji su najstručniji za sam remont, kaže direktor Zagrebačkog prometnog zavoda Boris Smrečki. Najgore je, smatra on, što naše Ministarstvo obrane i predsjednik odnosno predsjednica države kao vrhovni zapovjednik to pitanje ne prebaci struci.

– Imali smo nekoliko sastanaka s bivšim predsjednikom države Ivom Josipovićem. Upoznali smo ga kako bi se remont MIG-ova mogao organizirati u Hrvatskoj. On se suglasio s tim, međutim kada je došla faza natječaja mi se na taj natječaj nismo čak mogli ni javiti jer nismo mogli dobiti certifikat od našeg Ministarstva obrane, a za razliku od nas strane tvrtke taj certifikat bez problema dobiju od svojih zrakoplovnih vlasti i oni mogu konkurirati za remont a mi ne možemo, naglašava Smrečki.




– Europska regulativa je vrlo jasna i jedinstvena: ona propisuje kada, tko i pod kojim uvjetima može dobiti certifikat za neki posao i s tim certifikatom mi bi se mogli pojaviti u Iraku, Kuvajtu, Libiji i u drugim zemljama gdje smo nekada obavljali te poslove. Na žalost naše vlasti još uvijek nisu donijele potrebnu regulativu. Apsudno je da mi za neke poslove moramo koristiti svoje partnere iz drugih zemalja i njihove certifikate jer od svojih zrakoplovnih vlasti ih ne možemo dobiti, kaže direktor ZPZ-a.

Naši MIG-ovi još mogu letjeti 10 godina

Zagrebački prometni zavod kao nezavisni pružatelj usluga održavanja zrakoplova za civilne i vojne programe više je puta upozoravao i predsjednika Republike i Ministarstvo Obrane RH o svojem viđenju remonta aviona MiG-21 koji se može organizirati u Hrvatskoj s domaćim snagama, kako bi se sačuvali resursi i znanja naših malobrojno preostalih zrakoplovnih stručnjaka i domaćih kapaciteta.

U prvoj fazi priprema za donošenje odluke da li remontirati naše MIGove-21 ili kupiti nove zrakoplove zalagali su se da se ipak priđe remontu MIG-21 jer će to produžiti resurs i upotrebu zrakoplova. Također predlagali su da se remont obavi u Republici Hrvatskoj i da se avioni nikuda ne šalju, jer postoji ogromno iskustvo u remontu tog zrakoplova, više od 30 godina servisiranja i remontiranja tog zrakoplova. Samim tim jer je Zagrebački prometni zavod i predstavnik servisnog centra “Orao” za remont motora.

– Remont i servisiranje zrakoplova MIG-21 treba i može se obaviti u Hrvatskoj kao što to treba i osigurati i ubuduće za novi tip zrakoplova, jer to predstavlja važnu podlogu daljnjem razvoju domaće vojne industrije i u konačnici stvaranju prihoda i u međunarodnim poslovima. Servisiranje zrakoplova bi se obavljalo u dogovorenom servisnom centru na način da se ugovori opseg posla na trupu zrakoplova i pratećim komponentama, a tako i na motoru zrakoplova. Za cijelo vrijeme remonta naručitelj obavezno ima prisutno svoje stručno osoblje koje na licu mjesta prati svaku fazu remonta od početka do kraja, pa nema nekih mogućnosti da se zamjene komponente bez odobrenja Hrvatskog ratnog zrakoplovstva niti je moguće preskočiti bilo koju fazu remonta na licu mjesta jer je u ime naručitelja stalno prisutan jedan ili više representativa i u svakom trenutku imaju uvid u svaku fazu radova. Isto tako po preuzimanju zrakoplova svi dokumenti i komponente se moraju vratiti uz dokumentaciju o provedenom remontu. Pa u ovom slučaju kao i svakom drugom remontu vojnih ili civilnih aviona isti je postupak i praćenje posla jer je u stvari to pitanje plovidbenosti svakog zrakoplova. Tako da je vrlo lako utvrditi što se dešavalo u cijelom remontu i čiji su propusti, tvrdi.

Hangari u Zagrebu, Osijeku, Popovači…

– Ponavljam, nema potrebe da se remont zrakoplova obavlja izvan Republike Hrvatske već kod „kuće“, a sve ove strane tvrtke koje se spominju kao nositelji remonta mogle bi se pojaviti samo kao kooperanti i to uz najpovoljniji odabir, zaključuje Smrečki čija se tvrtka desetak godina bavi održavanjem civilnih aviona. Taj svoj civilni dio nastavit’ će razvijati izgradnjom novog centra u Osijeku vrijednog 22 milijuna kuna. U prvoj fazi planira se izgradnja hangara u kojem će se servisirati zrakoplovi veličine Boeinga 737, a u drugoj fazi gradnja hangara za servisiranje velikih zrakoplova. U sklopu plana razvoja ZPZ je pokrenuo i projekt izgradnje avionskog hangara u gospodarsko-proizvodnoj zoni “Mišička” u Popovači. Bit će to prostor za spremište i lagano održavanje malih aviona i helikoptera a predviđa se i aktiviranje manjih radionica za popravak agregata i komponenti zrakoplova. Nazočni su na svim vojnim sajmovima, a u tvrtki danas radi dosta domaćih stručnjaka iz bivšeg remontnog zavoda “Zmaj” iz Velike Gorice i to hrvatsko znanje i iskustvo željeli bi i dalje razvijati kroz naše programe. Nekad se u bivšoj državi radio remont i aviona Galeb i MIG-ova, a danas na žalost mi u Hrvatskoj više ne radimo ništa. Umjesto da nam je cilj razvijati zrakoplovnu vojnu industriju u Hrvatskoj jer je ona od rata na ovamo potpuno zamrla, imamo primjer da su se naši MiG-ovi 21 remontriali u stranim avioservisima – vidimo kako, a da su se ti remonti radili kod nas sigurno bi Hrvatska danas imala ispravan zrakoplov koji leti a ne bi imala situaciju kakvu imamo danas da nam se zrakoplovi vrate s remonta neispravni a novac je potrošen negdje drugdje umjesto da je potrošen u Hrvatskoj.

Autor:Dražen BOROŠ
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.