fbpx
Boris Scitar/PIXSELL

HDZ U TAJNOSTI KUPIO NOVI LIST: Glavni operativci Hanžeković i Luković!

Autor: Ana Špišić / 7Dnevno / 1.travnja 2016.

Cijeli posao neodoljivo podsjeća na privatizaciu i kupovinu "Večernjaka" krajem devedesetih godina Pavi Zubaku i Ivici Nuiću. Iako ona do dan-danas nije do kraja rasvijetljena, očito nešto slično se ponavlja i sada samo s drugim predznakom, ali istom pozadinom.

Vijest kako riječki “Novi list”, od ove srijede ima novog vlasnika, u većem dijelu hrvatske javnosti prošla je potpuno nezapaženo. Naime, već dulje vrijeme je poznato kako ta perjanica ljevičarskog novinarstva ima ogromnih financijskih problema. Oni nisu od jučer, no svejedno, ovo ‘preuzimanje’ doslovce preko noći iznenadilo je mnoge, jer kupac je čak i za većinu ljudi iz branše relativno nepoznati češko-slovački financijski fond J&T.

Iako je ponudu predala i ‘Telegram grupa’ Nine Pavića, Zagrebačka banka kao najveći vjerovnik, ipak je odabrala ‘čeho-slovake’, koji su prema riječima ljudi iz ZABA-e dali izdašniju financijsku ponudu ili prostije rečeno dublje su zagrabili u lisnicu od medijskog tajkuna koji se nakon gubitka Europapress Holdinga (u čijem su sastavu između ostalog i ‘Jutarnji list’, te ‘Globus’) pošto-poto želio dočepati riječkog dnevnika ne bi li se trijumfalno vratio na medijsku scenu budući njegov projekt s portalom i tjednikom istog naziva (Telegram) nije doživio onaj uspjeh koji je Pavić očekivao.

Tko tu koga laže?


Do same realizacije cijelog posla trebalo bi doći u narednih nekoliko dana, no iako se sve čini(lo) jasnim i transparentnim, neizvjesno je hoće li J&T izravno investirati u ‘Novi list’ ili će potpisnik ugovora i nositelj posla, biti jedna druga medijska grupacija ‘JOJ Media House’ s kojom taj fond blisko surađuje već godinama. I upravo je ta insajderska informacija pobudila sumnju i otvorila mnoga pitanja i dvojbe.

Naime, na žurni upit jednog hrvatskog medija odmah po objavi ove informacije jesu li oni novi vlasnici riječkih novina iz J&T je iznenađujuće odgovoreno kako “J&T Banka ne planira transakcije u Republici Hrvatskoj”. Iz toga se onda izvlači zaključak kako će u novi vlasnici u riječki dnevni list ući preko JOJ-a. Inače, prema njihovim službenim podacima, financijska grupacija J&T upravlja imovinom vrijednom 9,4 milijarde eura. Uglavnom je fokusirana na tržišta Slovačke, Češke i Rusije, dok su im Hrvatska i “region” postali zanimljivi tek zadnjih nekoliko godina, kada su 2014. prvo preuzeli Varaždinsku banku, a prošle godine su kupili i 12-postotni udjel u slovenskom ‘Petrolu’. Sve je to očito bila tiha priprema za “posao stoljeća” i preuzimanje jedne od najvećih i svakako najzanimljivije hrvatske kompanije – ‘Adris Grupe’.

Naime, tek rijetki se sjećaju da je u listopadu prošle godine upravo J&T pokušala tzv. ‘neprijateljskim preuzimanjem’ domoći je rovinjske grupacije uz potporu drugog najvećeg dioničara Plinia Cuccurina. Međutim, uprava Adrisa na čelu s Antom Vlahovićem, najvećim pojedinačnim vlasnikom, uspjela je taj pokušaj osujetiti.

Posao nalik preuzimanju Večernjaka

Inače, ‘JOJ Media House’ koja će po svemu sudeći biti formalni vlasnik ‘Novog lista’ osnovana je ne tako davne 2010. godine. U njihovom vlasništvu su malo poznati slovački privatni televizijski kanali ‘TV JOJ’ i ‘TV Plus’ te nekoliko marketinških agencija u Slovačkoj, Češkoj i Austriji.

U posao s ‘Novim listom’ ušla je doslovce preko noći i bez nekog prevelikog iskustva, ali s ponudom koja je sve iznenadila, posebice ‘Pavićeve’ koji su gotovo godinu dana bili jedini ponuđač za preuzimanje trećeg po snazi dnevnog lista u Hrvatskoj, dok se prije mjesec dana niotkuda nije pojavio upravo ‘J&T’. Prema riječima ljudi iz ‘Telegrama’, konkurencija je dala takvu financijsku ponudu Zagrebačkoj banci kojoj se jednostavno nije moglo konkurirati nakon čega se Pavić morao povući iz cijelog posla. Odustali su od daljnjeg licitiranja jer su došli do granice nakon koje preuzimanje ‘Novog lista’ barem prema njihovom mišljenju više nije bilo ekonomski isplativo.




Cijeli posao gotovo neodoljivo podsjeća na privatizaciju i kupovinu ‘Večernjaka’ krajem devedesetih godina. Iako ona do dan-danas nije do kraja rasvijetljena, očito nešto slično se ponavlja i sada samo s drugim predznakom, ali očito istom pozadinom. Naime, iako je pronalazak strateškog partnera bio je jedan od glavnih zadataka Uprave ‘Novog lista’ prema predstečajnoj nagodbi sklopljenoj u studenom prošle godine zbog gubitaka koje je ostavio i Ježić, ali i katastrofalnih poslovnih rezultata u godinama nakon njega, cijelu operaciju pronalaska novog vlasnika vodila je Zagrebačka banka kao najveći vjerovnik. Ako se zna da je na čelu ZABA-e više od 20 godina bio sadašnji predsjednik Nadzornog odbora Europapress Holdinga Franjo Luković nije teško zaključiti iz kojeg su se ureda vukli konci.

Masonski dvojac

Dakle Luković se zadnjih godina prometnuo u glavnog poslovnog partnera Marijana Hanžekovića. Nakon što je jedan od najbogatijih hrvatskih odvjetnika početkom prošle godine ušao u medijski biznis i preuzeo EPH u javnosti nisu prestajale spekulacije kako je ipak stvarni vlasnik i najveći tajni dioničar EPH upravo Franjo Luković. On prije pola godina odlazi s mjesta čelnog čovjeka Zagrebačke banke i sjeda na najodgovorniju funkciju u EPH – šefa Nadzornog odbora. Prema riječima ljudi iz najvećeg medijskog koncerna u Hrvatskoj, sve najznačajnije strateške odluke donosi upravo on, a Hanžeković i njegova kćer Ana su samo izvršitelji. Osim poslovnog odnosa Hanžekovića i Lukovića veže i članstvo u europskoj loži famozne masonske “trilaterale”, a iz Hrvatske tamo je još jedino predsjednica Republike Kolinda Grabar Kitarović.
Iako kao formalni vlasnik ‘Novog lista’ još uvijek figurira pulska tvrtka ‘Andre’ iza koje stoji kontroverzni poduzetnik Albert Faggian, otkad je Novi list upao u financijske probleme njegova sudbina je bila isključivo u rukama Zagrebačke banke koja je cijelo vrijeme financijski pratila Faggiana.




Čudan posao

Od ukupno 43 milijuna kuna utvrđenih tražbina vjerovnika, gotovo polovina se odnosila na Zagrebačku banku, pa je tako ZABA preuzela posao (pre)prodaje Novog lista u svoje ruke. Jer na koncu ona je dala zeleno svjetlo malo poznatom češko-slovačkom ponuđaču. Isti dan kada je u hrvatskom medijskom prostoru diskretno objavljena vijest o preuzimanje ‘Novog lista’ pa se do sada još uvijek nisu uspjeli javiti zaštitnici i čuvari “ljevičarskih tekovina”, iz kuloara EPH smo dobili informaciju kako je Marijan Hanžeković već u utorak (dakle dan prije službene objave) nazivao svoje odane urednike i suradnike hvaleći se “da su njegovi (što god to značilo) potajno kupili ‘Novi list’ i ‘Glas Istre’.”

To znači da EPH nije izravno kupio riječki i istarski dnevnik nego su to učinili Hanžekovićevi prijatelji iz HDZ-a i krupnog kapitala, a ključni čovjek je bio upravo Luković koji je sudjelovao i u poslu s ‘Novim listom’ kada ga je Robert Ježić kupovao za Sanadera. U svakom slučaju Hanžeković je direktorima i urednicima javio da je od sada EPH potajno voditi poslovanje Novog lista i Glasa Istre, i da imaju “mandat” od svojih partnera iz HDZ-a da potpuno “zaokrenu” uredničku politiku u tom SDP-ovom medijskom bastionu. To bi onda s vremenom imalo i utjecaj na promjenu političke klime u “crvenoj Rijeci” što je dugogodišnji strateški interes HDZ-a.

Osim Lukovića u dogovorima oko ‘Novog lista’ je sudjelovao i Tomislav Wrus, a njegov kum Ranko Borovečki koji je sada urednik ‘Glasa Istre’ se spominje kao potencijalno novi glavni urednik Novog lista koji bi novini postupno trebao dati nove smjernice u korist danas vladajućih a poglavito Tomislava Karamarka i HDZ-a. Isto tako Hanžeković je urednicima najavio da će se uskoro finalizirati i kupnja osječkog dnevnika ‘Glasa Slavonije’ koji je godinama blisko surađivao s ‘Novim listom’ i koji je jednako tako u ozbiljnim financijskim problemima a kao najveći njihov vjerovnik pojavljuje se – a tko drugi nego Zagrebačka banka. Hoće li i to ići preko Čeha i Slovaka ostaje za vidjeti no kako bilo plan je definitivno proširiti medijsko carstvo i HDZ-ov utjecaj i na taj dio Hrvatske koji je zadnjih deset godina bio naklonjen Branimiru Glavašu i njegovom HDSSB-u.

U zamjenu za promjenu političkog smjera i Riječanima i sutra Osječanima je HDZ obećao ‘bogate’ ugovore za oglašavanje državnih institucija i javnih poduzeća što je trenutno najveći i najunosniji marketinški kolač u skučenom i osiromašenom medijskom prostoru, a posebice onom tiskovnom.

Presudan korak za ovladavanje Hrvatskom

Ako se usporede način(i) na koji je prije 18 godina prvi put prodan ‘Večernji list’ preko tada fantomskog Caritas fonda za koje se kasnije ustanovilo da iza njih stoji Autokuća Zubak i njemačka tvrtka Montmontaža GmbH. U Hrvatskoj javnosti se dvije godine tajilo tko je stvarni kupac Večernjaka. Nakon velikog pritiska javnosti na koncu su se razotkrili pravi vlasnici – Pavo Zubak i predstavnik Montmontaže Ivica Nuić koji su u razgovoru baš za Večernji list izjavili da su nakon više od dvije godine anonimnosti odlučili objaviti identitet svojih tvrtki zbog toga što je medijsko-politička hajka na list poprimila takve razmjere da je počela prijetiti stabilnosti novina.

Zapravo list je kupljen za tada vladajuću garnituru HDZ-a a glavni operativac bio je Tuđmanov omiljeni savjetnik dr.Ivić Pašalić. Zbog svega toga kasnije je osnovano čak i istražno povjerenstvo koje na koncu nije utvrdilo nikakve nezakonitosti. Oni su također opovrgavali spekulacije da su novine kupili opranim novcem, kao i to da su do lista došli putem političkih veza i sponzora. Dvojica poduzetnika su tvrdili da se investitori putem Nadzornog odbora ili Uprave društva nisu nikada bavili uređivačkom politikom Večernjeg lista.

Iz sadašnje kupnje ‘Novog lista’ Česima ili Slovacima vidljiv je sličan rukopis. Istina prije gotovo dva desetljeća nisu bile u pitanju financije nego isključivo poljuljani HDZ-ov utjecaj na političkoj sceni a sada je teško financijsko stanje očito vješto iskorišteno kako bi se jednostavno zavladalo onim dijelom hrvatskog medijskog prostora koji je do jučer bio HDZ-u apsolutno nedostupan.

Očito je da će se tragovi cijelog posla pokušavati što je moguće više i vještije prikriti, ali ako HDZ na ovaj način ostvari dominaciju nad SDP-om i njihove političke preferencije dionice u sljedećim godinama biti će sve izraženije i jače. EPH očito već imaju budući je Hanžeković zadnjih mjeseci na svaki mogući način pokušao obznaniti svoje dobre odnose s Karamarkom, ‘Večernji’ je svojom uređivačkom politikom sve ovo vrijeme otvoreno podržavala desni centar, pa bi ovim medijskim objedinjavanjem HDZ napravio možda i presudan korak za ovladavanje Hrvatskom dugi niz godina.

 

I Jutarnji mijenja izgled

 HANŽEKOVIĆ TRAŽI DA SE UKLONI CRVENA BOJA: ‘Ona ima nenarodna obilježja, Jutarnji će biti u plavom jer je to hrvatska boja(?!)’

 Kako mu se pogreška s Globusom ne bi ponovila, Hanžeković je ovih dana odlučio promijeniti izgled “Jutarnjeg lista”

Kako mu se pogreška s Globusom ne bi ponovila i u dnevnim novinama, Hanžeković je ovih dana odlučio promijeniti izgled ‘Jutarnjeg lista’.

Prva i glavna gazdina naredba je da se iz dizajna, točnije glave novine, potpuno makne crvena boja.

U dopisu koji je uprava poslala najvažnijim urednicima piše da “pretjerana crvena boja u današnjem kontekstu ima nenarodna i nepoželjna obilježja”, a jedna od briljantnih gazdinih ideja je da se iz logotipa Jutarnjeg također makne riječ “list”, jer je između ostalog napisana crvenim slovima, pa bi se ubuduće taj dnevnik trebao zvati samo Jutarnji. U cijelom redizajnu koji bi trebao biti gotovo za najkasnije mjesec dana dominirat’ će plava boja, za koju u dopisu Hanžeković kaže da je “topla, reformatorska, optimistična i na koncu hrvatska(?!)”. Zar crvena nije?

Također naglašava kako “promjena boje nema veze s aktualnom političkom situacijom i promjenom vlasti, već sa društvenim ozračjem i građanskom atmosferom koju novi Jutarnji, kaže Hanžeković, mora poticati u hrvatskom društvu.”

Sve u svemu veliki gazda bi trebao znati da se ukoliko posao ne ide ne mijenjaju plahte, ali ipak više od svega zanimljiv je način na koji Hanžeković pokušava opravdati izbacivanje crvene boje iz glave novine. Pa plava je boja Dunava, Jadrana, Dinama u čijoj je Hanžeković upravi i naravno – danas vladajućih.

Autor:Ana Špišić / 7Dnevno / 1.travnja 2016.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.