Građani oprez: Račune vam namjerno ne šalju da bi vas kasnije opljačkali!

Autor: Damir Kramarić

Novi Ovršni zakon je mazanje očiju javnosti, jer nije ni dirnuo suštinu nepravde, odnosno nije onemogućio pljačku građana od strane odvjetnika i javnih bilježnika, ističe predsjednica splitskog Savjetovališta za potrošače.

Ono što su mnogi dosad slutili, sada potvrđuju i stručnjaci nevladine Udruge Potrošač: mnoge tvrtke ili javna poduzeća u sprezi s odvjetnicima i javnim bilježnicima smišljeno i namjerno manipuliraju pojedinim, iz nekog razloga neplaćenim, računima hrvatskih građana, kako bi ih kasnije opljačkali visokim kamatama, skupim opomenama, te lihvarskim odvjetničkim i javnobilježničkim tarifama.

Užareni telefoni udruge Potrošač

Najtužnije je to što u takvom slučaju oštećeni građanin mora tužiti ovrhovoditelja, jer na drugi način ne može doći do opljačkanog novca

Nela Kovačević

– Nereda ima koliko hoćete. Zbog toga su telefoni udruge Potrošač doslovce užareni i zbog toga već mjesecima ne marendamo kako bi stigli javiti se na što više poziva oštećenih građana. Najviše ljudi javlja nam se zbog ovrha. Postoje, dakle, oni koji doista nisu plaćali račune pa im je stigla ovrha, no problem je u tome što nam se javlja i ogroman broj ljudi koji redovito plaćaju sve račune, no kojima se svejedno događa da im je iznenada blokiran račun i koji tek u banci doznaju da se i njima dogodila ovrha. Ti ljudi nisu prethodno dobili obavijest da trebaju platiti zaostali račun i da im prijeti ovrha (po Zakonu bi morali biti obaviješteni), a nisu dobili niti opomenu koja bi ih upozorila na neko potraživanje. Jer da jesu, devedeset posto njih bi zaostatak odmah platilo i ne bi se dovelo u situaciju da im se dug udeseterostruči – ističe već u uvodu Nela Kovačević, voditeljica splitskog Savjetovališta za zaštitu potrošača, te dodaje da je nakon analize stotina sličnih slučajeva došla do zaključka da su ti ljudi prevareni, jer im računi ili opomene po svemu sudeći nisu ni poslani, kao što im ovrhovoditelji nisu poslali ni obavijest o ovrsi na koji bi se ti građani mogli žaliti, ili bi mogli prije ovrhe platiti dug.

Sramotna sprega odvjetnika i javnih bilježnika

– Sumnjam da ovrhovoditelji antidatiraju i falsificiraju obavijesti o ovrsi, koje u stvari ovršenicima niti ne šalju. Očito je, naime, da postoji sprega pojedinih odvjetnika i javnih bilježnika u svrhu pljačkanja hrvatskih građana. Primijetila sam da nam se javlja na stotine ljudi koji su ovršeni zbog nekog navodno neplaćenog računa iz 2004. ili 2005. godine. Analizirajući te slučajeve, vidjela sam da sve te ovrhe provodi tek dvoje ili troje javnih bilježnika. Budući da je rok za provođenje ovrhe godina dana od trenutka kada je dug nastao, jednostavno je neshvatljivo otkud toliko zaostalih ovrha. Javni bilježnici, naime, imaju knjige evidencije u koje uredno bilježe sve predmete, što znači da bi se moglo eventualno dogoditi da zagube jednu ili dvije ovrhe. Ali nemoguće je da su zagubili na stotine takvih slučajeva, jer bi to značilo da ti bilježnici imaju toliko posla da su prisiljeni unajmiti čitava skladišta za svoje knjige evidencije. Također, imamo i dosta slučajeva ovrha na račune koji su već plaćeni i gdje se potrošaču također nadodaju kamate, opomene, javnobilježničke i odvjetničke tarife. Najtužnije je to što u takvom slučaju oštećeni građanin mora tužiti ovrhovoditelja, jer na drugi način ne može doći do opljačkanog novca – kao iz rukava istresala je razne slučajeve prestrašne nepravde i očitog kriminala Nela Kovačević, voditeljica splitskog Savjetovališta, koja se potom osvrnula i na donošenje novog Ovršnog zakona koji bi, tobože, trebao onemogućiti mnoge nepravde.

Mnogi tvrde da im računi nisu ni poslani, no teško je utvrditi je li problem u dostavljačima pošte ili u tvrtkama koje te račune, moguće je, doista ne šalju na vrijeme.




Hana Jurić

– Novi Zakon je floskula, odnosno najobičnije mazanje očiju javnosti! Taj Zakon ništa bitno ne mijenja, jer ovo čime se on bavi (zabranjuje uzimanja cijelog iznosa plaća i predviđa otvaranje posebnog računa za zaštićena primanja) je zadnjih tjedana u praksi već uređeno. Novi Zakon, međutim, nije ni dotaknuo suštinu nepravde, odnosno nije onemogućio duboko nemoralne pljačke građana od strane odvjetnika i javnih bilježnika – napominje predsjednica splitskog Savjetovališta za potrošače, te navodi primjere očite odvjetničko-bilježničke pljačke.

Četiri odjetnika na ovrhama za HRT zaradili 120 milijuna kuna!

– U ovrhama prednjače Hrvatska radio televizija, koja je u zadnjih godinu dana pokrenula čak oko 110.000 ovrha zbog neplaćene RTV pristojbe. Zanimljivo je da je HRT, unatoč nevjerojatno velikom broju ovršnih predmeta, poslove ovrhe bez javnog natječaja povjerio samo četvorici odvjetnika, koji sada obilato koriste tu pogodnost za pljačku hrvatskih građana. Jer kako drugačije opisati činjenicu da odvjetnik za neplaćeni račun od 92 kune pridoda još 900 kuna odvjetničke tarife, što na kraju dovede do čak 1000 kuna duga. Sve ako i nije nezakonito, to je duboko nemoralno i krajnje nepošteno – napominje Nela Kovačević, te primjećuje da otprilike takvu tarifu imaju sva četiri odvjetnika koja zastupaju HRT (Marijan Hanžeković, Josip Madirazza, Nataša Owens, te Odvjetničko društvo Par i Gradac.)




– Ta četiri odvjetnička društva su samo na ovrhama HRT-a u godinu dana zaradili nevjerojatnih 120 milijuna kuna! Zanimljivo je, međutim, da neki od njih pri tom krše Zakon o sukobu interesa. Odvjetničko društvo Par i Gradac se, naime, osim zastupanja, bavi i utjerivanjem dugova, zbog čega su na adresi svog odvjetničkog društva osnovali i agenciju za utjerivanje dugova, što je i nemoralno i protivno odvjetničkom kodeksu ali i protuzakonito (vidi dokumente u prilogu). Par i Gradac tako, naime, imaju mogućnost ucjene, jer kao zastupnici mogu dobiti sve podatke o tome tko i koliko nekome duguje, a kao utjerivači dugova onda mogu tu informaciju iskoristiti za slanje dodatnih opomena, te za prijetnje ovrhom – ističe gospođa Kovaćević. Dodaje potom da i odvjetnik Marijan Hanžeković protuzakonito na istoj adresi ima prijavljen i odvjetnički ured i javnobilježničku kancelariju (Lade Škaričić i svoje kćeri Ive Hanžeković), što također koristi za protuzakonito bogaćenje na ovrhama.

U drugim uređenim zemljama tim problemima se bave udruge potrošača, no kod nas one nisu dovoljno jake jer su, baš kao i sindikati, pod patronatom države, pa zato i nemaju snage za snažniju borbu
Munir Podumljak

Vodovod skupo naplaćuje dugove koji su završili u zastari

Voditeljica splitskog Savjetovališta za zaštitu potrošača na kraju nam je spomenula i nezakonite ovrhe koje već mjesecima provodi Splitski vodovod.

– Nekako su natjerali mnoge potrošače da potpišu izjavu o dugu, čak i za dugovanja koja su odavno u zastari, a koja su nerijetko naslijeđena od bivših vlasnika i koja Vodovod inače ne bi mogao naplatiti. Na osnovu te izjave Vodovod sada može slati opomene, nabijati kamate i provoditi ovrhe, zbog čega sam više puta upozoravala građane da ništa ne potpisuju. No mnogi ne čitaju naše obavijesti, zbog čega su se doveli u vrlo nezgodnu situaciju. Želim ovdje napomenuti da je Vodovod, a ne njegovi potrošači, kriv što nije na vrijeme brinuo o svojim potraživanjima i što su mu dugovi otišli u zastaru, pa zbog toga ne bi smjeli ispaštati građani. No u Hrvatskoj se, nažalost, Zakoni u pravilu provode u korist tvrtki i poduzeća, a na štetu građana – zaključuje Nela Kovačević.

Pulski Potrošač: Računi kasne, no skupe opomene brzo stižu

Valja napomenuti da smo osim splitskog, dva dana pokušavali dobiti i Savjetovališta za zaštitu potrošača u drugim gradovima, no zbog velikog opterećenja i velikog broja poziva na te brojeve to nam nije pošlo za rukom, osim u slučaju pulskog Savjetovališta, gdje nam je djelatnica Hana Jurić potvrdila da i kod njih telefoni neprestano zvone, te da se građani žale najviše na nezakonite ovrhe i na probleme s HRT pristojbama.

– Istina je da mnoge građane ovršuju i u slučajevima kada uopće nisu krivi, a činjenica je i da mnogima računi kasne, zbog čega kasnije dobiju opomene koja se naplaćuju, kao i dodatne kamate. Mnogi tvrde da im računi nisu ni poslani, no teško je utvrditi je li problem u dostavljačima pošte ili u tvrtkama koje te račune, moguće je, doista ne šalju na vrijeme – rekla nam je Hana Jurić, djelatnica Udruge Potrošač te nas uputila na voditelja pulskog Savjetovališta, Vladimira Ivančevića, kojega nažalost nismo uspjeli dobiti na mobitel.

Zagreb: Protuzakonito naplaćivali uvećane komunalne naknade

Dobili smo zato Munira Podumljaka, voditelja Partnerstva za društveni razvoj, nevladine udruge koja se bavi borbom protiv korupcije i koja je prije nekog vremena Zagrepčane upozoravala na protuzakonito naplaćivanje uvećanih komunalnih naknada.

– Zbog tog sramotnog propusta nitko nije odgovarao, a velikoj većini oštećenih građana novac nije vraćen. No, to je samo jedan u nizu slučajeva u kojima grad ili država svoje loše upravljanje pokrivaju pljačkom građane. I krizni porez je isto tako bio razbojnički namet. U drugim uređenim zemljama tim problemima se bave udruge potrošača, no kod nas one nisu dovoljno jake jer su, baš kao i sindikati, pod patronatom države, pa zato i nemaju snage za snažniju borbu, te za, primjerice, organiziranje strateških suđenja protiv nekoga tko krši prava potrošača, a na čemu te udruge vani obično dobiju veliki publicitet, kao i satisfakciju da je nakon takvih suđenja mnogo manje povreda prava građana – podvlači predsjednik Partnerstva za društveni razvoj.

Autor:Damir Kramarić
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.