Foto: Ranko Suvar / CROPIX

DOZNAJTE SVE DETALJE: Je li ova školska godina, nakon dugotrajnog štrajka, zbog koronavirusa definitivno izgubljena?

Autor: Dnevno

Svi vrtići, škole, fakulteti u cijeloj zemlji od ponedjeljka prestaju s radom, zasad na dva tjedna – objavio je jučer premijer Andrej Plenković. Mjere su to kojima se pribjegava zbog epidemije koronavirusa, pa tako od ponedjeljka prazne školske klupe neće biti samo u Istarskoj županiji nego diljem Hrvatske.

Ovih se dana užurbano osposobljavaju tehnički uvjeti u školama za mogućnost izvedbe nastave uz pomoć informacijsko-komunikacijske tehnologije, a sve treba biti spremno najkasnije do ponedjeljka, 16. ožujka. U tu svrhu nastavnici se povezuju u virtualne zbornice, ravnatelji u Loomenu razmjenjuju informacije s Ministarstvom, a razrednici učenika viših razreda osnovnih škola te srednjoškolaca organiziraju virtualne razrede u kojima će se održavati virtualna nastava za taj razred.

Taj oblik nastave ide preko komunikacijskog sustava koji podržava CARNet, odnosno platformi koje su već uspostavljene u školama (Teams, Yammer, Moodle i sl.), a svi se nadaju da će sustav izdržati i da neće biti pucanja i zagušenja veza. Ministrica Blaženka Divjak ajavila je kako će nastava online punim plućima zaživjeti zapravo od srijede nakon što se obave sve pripreme.

– Ovo je situacija kakvu nikad dosad nismo imali, ne samo u Hrvatskoj, nego i u svijetu. Od drugog svjetskog rata nije bilo ovakvog globalnog događaja. Sustav je distribuiran na različite kanale komunikacije i svjesni smo da će doći do padanja sistema, ali sve će se rješavati u hodu – rekla je ministrica Divjak, piše Jutarnji te donosi sve detalje vezano za nastavu od ponedjeljka 16. ožujka.

Je li ova školska godina, nakon dugotrajnog štrajka, zbog koronavirusa definitivno izgubljena?

Prosvjetne vlasti odlučno tvrde – u ovom trenutku ne. Neki ravnatelji tvrde da se u dva, tri tjedna bez ikakve nastave izgubi možda deset posto gradiva.

Što će biti s državnom maturom, upisima u srednje škole i fakultete?




Resorna ministrica Blaženka Divjak istaknula je da je u online nastavi naglasak stavljen na to da se najviše sadržaja proizvodi za maturante. Oni koji imaju rokove, imaju prioritet, kazala je ministrica. Nitko u ovom trenutku ne dovodi u pitanje redovne upise u srednje škole i na fakultete.

Što ako dođemo u situaciju da se škole moraju zatvoriti i dulje od dva tjedna?

Iz resornog Ministarstva poručuju kako idu korak po korak, razrađuju sve scenarije, ali je u ovom trenutku prerano govoriti o tome.




Hoće li sve škole od ponedjeljka biti zatvorene? Kamo s djecom u slučaju da ih nema tko čuvati?

Od ponedjeljka se u školama neće odvijati nastava, ali škole neće biti zatvorene. Ravnatelji su dobili upute da učitelji i nastavnici trebaju normalno dolaziti na radno mjesto u školu “barem do uspostave pune funkcionalnosti sustava nastave na daljinu”. Roditelji koji nemaju kamo s manjom djecom mogu ih dovesti u obrazovne ustanove gdje ravnatelji trebaju organizirati čuvanje.

Nastavu u tom slučaju najmlađi prate u školskoj zgradi putem HRT-a 3, a oni od petog razreda sudjeluju u nastavi na daljinu uz pomoć učitelja. Djeca, kazala je ministrica Divjak, moraju biti zbrinuta u slučajevima kada su oba roditelja zaposlena. Ovo je izvanredna situacija, a vidjet ćemo kakve će biti daljnje upute stožera civilne zaštite, poručila je.

Kako će djeca viših razreda osnovne škole i srednjih škola pratiti online nastavu?

Od kuće na vlastitim računalima i tabletima, a učenici 5. i 7. razreda koji sudjeluju u kurikularnoj reformi (Škola za život) i kojima je Ministarstvo obrazovanja nabavilo tablete, te će uređaje moći odnijeti doma.

Što s djecom koja nemaju računala i internet kod kuće?

Škole su dobile upute da učenicima slabijeg imovinskog statusa osiguraju te uređaje iz rezervi škola ili od prvašića iz Škole za život koji ne sudjeluju u online nastavi (nego putem HRT-a 3). Srednjim školama Ministarstvo je poslalo četiri milijuna kuna za kupnju istih. Za učenike koji kod kuće nemaju internet škole će, prema dogovoru Ministarstva obrazovanja i teleoperatera, osigurati besplatne SIM kartice za neograničeno korištenje interneta. Ministrica Divjak kaže da, prema nekim istraživanjima, više od 90 posto učenika ima svoju opremu. Ako nemaju svoju računalo ili pametni telefon, u školi nisu dobili tablet i nemaju televiziju, apeliram na općine i gradove da reagiraju, poručila je ministrica.

Kako će učitelji i roditelji znati prate li najmlađa djeca nastavu putem televizije?

Roditelji i učitelji trebaju biti povezani u grupe poput Vibera, WhatsAppa ili mailom i telefonom te redovito komunicirati s učiteljima i pratiti aktivnosti djeteta. Ako nisu sigurni da je dijete odgledalo neki program, imaju dostupne snimke na YouTubeu i HRT platformi te mogu s djetetom još jednom proći to gradivo.

Gdje roditelji i učenici mogu potražiti potrebne informacije o nastavi?

Treba redovito pratiti mrežne stranice škole, a iz Ministarstva kažu i kako će se sve obavijesti paralelno objavljivati na stranicama MZO-a, CARNET-a, Škole za život, Agencije za odgoj i obrazovanje te Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.

Kako će se bilježiti izostanci, hoće li biti neopravdanih sati u nastavi na daljinu za viši uzrast?

Vjerojatno neće biti neopravdanih u klasičnom smislu jer Ministarstvo u preporukama navodi samo da se prisutnost učenika na nastavi prati prema njihovim aktivnostima u virtualnom razredu. Nastavnici imaju mehanizme provjere (zadaće, vizualni kontakt ako ga podržava program i sl.), ali učenici će izostancima najviše štetiti sebi.

Hoće li biti ocjena, zadaća i testova u online nastavi?

Zadaća će biti, učenici će dobivati određene zadatke, pisat će eseje i slično. Mogu se čak organizirati i neki oblici testova na principu zaokruživanja odgovora i slično, što i dosad postoji u digitalnim materijalima. Brojčanih ocjena neće biti, ali nastavnici mogu učeniku poslati povratnu informaciju o vrednovanju naučenog.

Što će biti s nastavom za djecu koja koriste uslugu pomoćnika u nastavi?

Moći će te usluge nastaviti koristiti u školi ako učenik dolazi u školu ili kod kuće ako učenik ostaje kod kuće. U drugom slučaju potrebna je suglasnost roditelja i pomoćnika.

NASTAVA OD PONEDJELJKA:

Učenici od 1. do 4. razreda osnovne škole:

– u 8 sati ujutro na trećem programu HRT-a kreće “Škola na trećem”:

– od 8 do 10 sati odvija se program za učenike prvih razreda

– od 10 do 12.30 sati je nastava za učenike drugih razreda

– od 13 do 16 sati za treće razrede

– od 16 do 19 sati za učenike četvrtih razreda

– dijete ispred ekrana, uz prisutnost starije osobe, prati nastavu koju uživo održavaju izabrane zagrebačke učiteljice

– raspored nastave, koji je isti za svu djecu, objavljivat će se na stranicama Ministarstva obrazovanja i škola

– učiteljica predaje po redovitom programu, djeca trebaju imati udžbenike, a koristit će i digitalni obrazovni sadržaj

– sat neće trajati 45 minuta, već onoliko koliko treba za određenu lekciju

– nakon obrađene lekcije slijede pauze za vrijeme kojih će biti emitirane vježbe (oblik nastave tjelesne kulture) kako bi djeca mogla vježbati uz televizor; pjesmice (oblik glazbene kulture) itd.

– o predavanim lekcijama djeca komuniciraju sa svojim razrednim učiteljem putem e-maila, a mogu se javljati i učiteljicama s HRT-a

– učenici će dobivati i kraće zadaće, čak i manje testove, ali bez ocjena

– ako djeca nisu u realnom vremenu pratila nastavu, mogu snimke pogledati na YouTubeu, HRT-ovim platformama itd.

Učenici od 5. do 8. razreda osnovne škole te srednje škole:

– nastava se provodi online, učenici koriste tablete i računala od kuće

– nastava se održava od 8 do 19 sati u dvije smjene

– za svaki dan se definira raspored te pripremaju sadržaji za online nastavu za osnovni paket predmeta

– nastava traje četiri do pet sati na dan

– raspored i smjene odredit će Ministarstvo i objaviti na svojim stranicama najkasnije u nedjelju

– sadržaji će uključivati videosnimku predavanja i dodatne radne materijale

– učenik se putem linka na web stranici svoje škole ulogira šifrom za e-dnevnik te pristupa grupi svojeg razreda, tzv. virtualnoj učionici; razrednik ga prihvaća te mu daje pismene upute

– na početku sata, npr. biologije, učeniku se prikazuje opća videosnimka koja je ista za sve učenike tog predmeta i uzrasta u Hrvatskoj, a može trajati 15 minuta

– učenik o viđenom nastavnom sadržaju dalje komunicira sa svojim predmetnim nastavnikom. Ovisno o platformi koju koristi škola, komunikacija može biti vizualna, no u većini škola bit će tekstualna, poput chata

– nazočnost učenika na nastavi prati se kroz njihove aktivnosti u virtualnom razredu

– preporučuje se da učenici imaju domaće zadaće

– ako nisu sudjelovali u realnom vremenu na nastavi, učenici mogu i naknadno u virtualnoj učionici pogledati materijale i saznati zadaću

– predmetni nastavnici čiji predmeti nisu pokriveni osnovnim paketom mogu organizirati nastavu u 5., odnosno 6. satu u danu

– Sportska televizija emitirat će nastavne sadržaje za predmetnu nastavu u razdoblju od 8 do 14 sati

Autor:Dnevno
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.