Flickr

DOBROBIT ŠIROKE LIBERALIZACIJE: Stručni komentar Nacrta prijedloga Zakona o prijevozu u cestovnom prometu

Autor: Željko Marušić

'To je snažan vjetar i u leđa hrvatskom turizmu te ćemo postati atraktivnija turistička destinacija'

Činjenica da Nacrtom prijedloga Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, koji uvodi široku liberalizaciju, uz neograničen broj dozvola, ali zadržavanje minimalnih, odnosno potrebnih sigurnosnih standarda i obvezu da svi ubuduće trebaju imati odgovarajuće dozvole, potpuno nije zadovoljan nitko, pokazuje da je napravljeno ono što se dugo očekivalo, u korist građana, turista…, dakle društva u cjelini.

Najveći udarac onima koji su, u svrhu zaštite vlastitih interesa temeljenog na neracionalnom, komfornom radu i poslovanja, opstojnim jedino uz nerealno i štetno visoke cijene taksi usluga, u više navrata blokirali prometnice, bezobzirno i sebično maltretirajući građane i ugrožavajući nacionalne interese, činjenica je da, potpuno neočekivano, na Nacrt prijedloga Zakona o prijevozu u cestovnom prometu najmanje prigovora imaju iz Taxi Cammea!


Više neće biti moguće poslovati tako da vozilo efektivno u pogonu bude manje od četiri sata dnevno, a više od 20 sati parkirano ili na taksi stajalištu. To je protiv svake gospodarske logike uz rasipanje i neracionalno korištenje važne cestovne infrastrukture (prometnice i parkirališta).

Liberalizacija taksi prijevoza prisilit će one koji se bave tom iznimno korisnom i potrebnom uslugom na bitno sniženje cijene usluge, uz racionalnije poslovanje i gospodarenje resursima, koje je moguće jedino ako je automobil 24 sata na dan u pogonu, a dijeli ga više korisnika.

Stoga treba po stoti put naglasiti: dostupniji i jeftiniji taksi prijevoz više će doprinijeti sigurnosti cestovnog prometa od svih ostalih mjera zajedno. Bit će manje pijanih, obijesnih i umornih na cestama, mladež će se s provoda više vraćati taksijima, a manje automobilima onih koji se pod utjecajem opijata i drugih nedopuštenih supstanci iživljavaju na cesti i žele dokazivati obijesnom vožnjom.

Liberalizacija taksi prijevoza donijet će velika poboljšanja i smanjiti gužve u gradskom prometu, jer će potaknuti promjene u ponašanju građana. Mnogi će se preorijentirati na taksi prijevoz te će se isti broj osoba u špicama prevoziti s manje vozila, odnosno povećat će se prosječan broj osoba po vozilu u prometu, koji je sada tek 1,1 do 1,2.

To je snažan vjetar u leđa hrvatskom turizmu te ćemo postati atraktivnija turistička destinacija. Više nećemo biti poznati po bezobrazno visokim cijenama taksi usluga, koja su izazivale gnjev gostiju i bile antireklama, te će se, u kombinaciji sa sve povoljnijim cijenama u zračnom prometu, povećati udio gostiju koji stižu avionom. Poboljšat će se strukturu gostiju i smanjiti vršne gužve na autocestama.

Građani dobivaju priliku povećati standard života te će mnogi razumno procijeniti kako im je povoljnije kombinirati taksi, javni i zračni prijevoz, nego imati vlastiti automobil, uz goleme izravne i neizravne izdatke, koji je prosječno parkiran 23 sata na dan. Time će se istodobno manje izlagati materijalnim i nematerijalnim rizicima (stradavanju).

Jeftiniji i dostupniji taksi prijevoz omogućit će zamah gospodarstva i poduzetništva, jer se povećava mogućnost ulaganja sredstava i kapitala u unapređenje i širenje poslovanja, umjesto u automobile koji su više od 12 sati dnevno izvan pogona, uz smanjenje razmjernih troškova prijevoza.




Ponavljam dvije bitne primjedbe:

  • Treba ukinuti taksi stajališta, jer smanjuju učinkovitost i isplativost taksi prijevoza, koji je po tom modelu moguć jedino uz nerealno i štetno visoke cijene. To će taksiste motivirati i prisiliti na racionalnije i učinkovitije poslovanje, uz osjetno snižavanje cijena. Budući da su, za promet u mirovanju, na najvrjednijim gradskim lokacijama, treba ih prenamijeniti u parkirališta po posebnim cijenama, s obračunskom vremenskom jedinicom 30 minuta.
  • Vožnju žutim trakama ubuduće treba dozvoliti samo taksi vozilima koja uz vozača prevoze još najmanje dvije osobe.

Autor:Željko Marušić
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.