A ovako se ratuje predizbornim anketama; HDZ-ova Mađerić varira od 2,8 do čak 15,2 posto

Autor: Orhidea Gaura / Aktual

Ankete Ipsos Pulsa HDZ-ovoj kandidatkinji Margareti Mađerić ne daju ni 3 posto šanse u utrci za gradonačelnicu. No, ankete koje je naručila televizija Z1 HDZ-ovoj kandidatkinji daju oko 15 posto. Novi broj Aktuala piše o tome je li moguća tako velika razlika u procjenama i zašto ankete nikad nisu voljele HDZ.

Počeo je rat predizbornim anketama, kao i svaki put uoči izbora. Nakon što su joj posljednje ankete u utrci za gradonačelnicu Zagreba davale tek 2,8 posto, prema istraživanju koje je za portal politikaplus.com na uzorku od 1002 ispitanika izradila agencija Ipsos puls, HDZ-ova kandidatkinja Margareta Mađerić razveselila se rezultatima ankete koju je za potrebe Z1 televizije provela tvrtka XBX komunikacije na uzorku od 5000 ispitanika, a prema kojoj ona dobiva 15,2 posto. Prema toj anketi Bandić umjesto 38 posto, koliko mu je davao Ipsos puls dobiva tek 26 posto, dok Rajko Ostojić umjesto 19,3 posto glasova po novoj anketi dobiva 16 posto, a Vladimir Ferdelji umjesto 17,3 tek 15,5 posto.

Mađerić: 'Veseli me sve manja razlika između mene i protukandidata, ali prava anketa bit će izbori'

Margareta Mađerić o rezultatima ankete poslala je priopćenje u kojem je istaknula: "Sve manja razlika između mene i mojih protukandidata Ferdeljija, Ostojića i Bandića sigurno veseli, tim više, što sam se u pred-kampanju uključila posljednja. Međutim, i u buduće želim ostati pri svom ranije iznesenom stavu o rezultatima provedenih anketa. Jedina vjerodostojna s nedvojbeno točnim podatcima bit će ona nakon objave rezultata provedenih izbora.“

Ankete nikad nisu previše voljele HDZ

Činjenica je da je većina anketa do sada HDZ-ovu davala nešto manju podršku no što bi na kraju pokazali izborni rezultati, no ta razlika nikad se nije mjerila u razlikama koje bi premašivale nekoliko postotaka. U slučaju ankete koju je izradila tvrtka XBX komunikacije, riječ je o razlici od skoro 13 posto u korist HDZ-ove kandidatkinje. U toj anketi nema dakle, tolike disproporcije između glasova koje bi dobio HDZ kao stranka, 15,5 posto, i glasova koje dobiva HDZ-ova kandidatkinja, 15,2 posto. No, i dosadašnje ankete, a i rezultati prošlih izbora potvrđuju da disproporcija itekako postoji.

Kandidat koalicije HDZ-HSS-HSLS za gradonačelnika Zagreba Jasen Mesić tako je 2009. osvojio 13,17 posto glasova, a ta ista koalicija osvojila je 18,43 posto glasova na listi za gradsku skupštinu. To znači da jedan dio HDZ-ovih birača po defaultu glasa za nekog drugog gradonačelničkog kandidata to jest za Milana Bandića.

Ipak su se malo zaletjeli sa sirovim podacima




Ono što je neobično kod ove ankete su 'okrugli' rezultati ispitanika. Tako je, primjerice, za Bandića od 5000 ispitanika glasalo njih točno 1300, za Margaretu Mađerić njih 760, za Rajka Ostojića točno 800 ispitanika, za Vladimira Ferdeljija njih 775, a za Branka Vukšića 120. Nije potpuno jasno ni je li ispitanicima kao kandidat SDP-a ponuđen Rajko ili Ranko Ostojić budući da je u rezultatima napisano ime Ranka Ostojića, ministra unutarnjih poslova. Problem je, koliko smo uspjeli doznati, nastao zbog toga što je stožer Margarete Mađerić pustio u javnost sirove podatke. U tim su podacima naveli i ime Jelene Brkić kao odgovorne osobe tvrtke XBX komunikacije, no kad smo je nazvali ona je rekla da je ona samo direktorica, a da je anketu provodio njezin suradnik. Uputili smo im službeni upit, ali do zaključenja broja nismo dobili odgovore.

Neslužbeno su nam jedino rekli da je činjenica da u anketama Ipsos Pulsa i drugih agencija uvijek vodi SDP pa je tako bilo i 2007. godine kad su ankete davale prednost SDP-u, a pobijedio je HDZ. Ankete, naravno, treba uzimati kao okvirno mjerilo, a ne zdravo za gotovo. O razlikama između anketa i rezultata pisala je Vesna Lamza Posavec s Instituta društvenih znanosti Ivo Pilar.

Ankete su prorekle da će u drugi krug za predsjednika 2005. ući Boris Mikšić, umjesto Jadranke Kosor




U tom radu navodi se kako su u predsjedničkim izborima 2005. izlazne ankete koje je za Novu TV i RTL provela agencija GFK predvidjele da će u drugi krug ući Boris Mikšić, a ne Jadranka Kosor. Izlazne ankete davale su Mikšiću prednost od čak 1,7 posto, dok su rezultati izbora pokazali da je Jadranka Kosor imala prednost od 0,9 posto u odnosu na Mikšića. Isto tako, izlazne ankete agencije Puls na lokalnim izborima u Zagrebu 2005. godine davale su SDP-ovoj koaliciji 46,9 posto, a HDZ-ovoj 12,1 posto, dok su rezultati pokazali da je SDP osvojio 40,9 posto, a HDZ 15,4 posto.

Autor:Orhidea Gaura / Aktual
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.