Nakon četvrt stoljeća ‘nevidljivi grabežljivci’ kreću u borbene misije

Autor: I.J.

Eskadrila Raptora je ovaj mjesec dobila nadogradnju Increment 3.1. Riječ je od dodatku za radare u zrakoplovima koji olakšavaju mapiranje i odabir meta, te dodatke koje im omogućuju da ponesu osam bombi sa satelitskom navigacijom. Međutim, takve slične sposobnosti Boeingovi zrakoplovi F-15 imaju od 1990-ih.

Nakon gotovo 20 godina razvoja i 65 milijardi utrošenih dolara, ‘nevidljivi’ zrakoplov F-22 Raptor je ušao u redovni sastav američkog zrakoplovstva 2005. godine. No, tek je ovaj mjesec prva eskadrila bila potpuno spremna za borbu. Zrakoplovi koje je proizveo Lockhead Martin, nedavno su tek dobili dio navigacijske opreme i naoružanja koji su standardni za većinu američkih borbenih zrakoplova. Naravno, i troškovi su time porasli, pa je za opremanje ‘novih’ 150 Raptora bilo potrebno izdvojiti dodatnih 8 milijardi dolara. Time su ukupni troškovi po zrakoplovi porasli s 350 milijuna na gotovo 400.

Zakašnjelo opremanje je simptomatično za ‘spiralni’ pristup ratnog zrakoplovstva u razvoju novih letjelica, te ističe moguću sudbinu za njegovog nasljednika, manjeg višenamjenskog F-35, piše portal Wired. Umjesto da pričekaju potpuni razvoj zrakoplova, ratno zrakoplovstvo počinje s primjenom čim se steknu minimalni potrebni uvjeti. Tek naknadno se kroz dodatna opremanja podignu na razinu potpune spremnosti. Takvim pristupom vojska postiže raniju primjenu kapaciteta koje sa sobom donosi novi zrakoplov, ali istovremeno narušava rokove i investicije koje su potrebne za razvoj.

F-22 je ušao u sastav prije nekoliko godina, ali s naoružanjem spremnim samo za borbu u zraku, dok su sustavi za bombardiranje bili tek na rudimentarnoj razini. Slično tome, F-35, čija se vrijednost procjenjuje na 200 milijuna dolara po primjerku, imat će tek dio onoga što može ponuditi kada uđe u sastav 2018. godine. Kao rezultat toga bi se moglo dogoditi da ratno zrakoplovstvo produlji rok trajanja starijim zrakoplovima, kako bi dobili na vremenu dok nadograđuju nove.

Eskadrila Raptora je ovaj mjesec dobila nadogradnju Increment 3.1. Riječ je od dodatku za radare u zrakoplovima koji olakšavaju mapiranje i odabir meta, te dodatke koje im omogućuju da ponesu osam bombi sa satelitskom navigacijom. Međutim, takve slične sposobnosti Boeingovi zrakoplovi F-15 imaju od 1990-ih.

Increment 3.1 nije posljednja nadogradnja koja se očekuje na Raptorima. F-22 bi do 2014. godine trebao dobiti višenamjensku vezu za razmjenu podataka između drugih zrakoplova, brodova te baza na zemlji. Međutim F-15-ice i F-16-ice takva svojstva imaju već godinama. Nadalje, F-22 još uvijek ne može koristiti rakete AIM-9X za borbu u zraku, koja čini dio standardne opreme na zrakoplovima starijeg datuma. Iako u usporedbi s F-22 može postići veću brzinu i ‘nevidljiv’ je u odnosu na F-15 i F-16, još bi moglo proći nekoliko godina prije nego u drugim aspektima dostigne zrakoplove čiju ulogu mora preuzeti.

Autor:I.J.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.