
Penava uz seljake: ‘Bez jakoga sela, nema jakoga grada, niti države’
Svi privatni i ostali podaci o nama koji su objavljeni na internetu se ponekad ne mogu izbrisati i spriječiti da neke tvrtke zarađuju na njima. Međutim, postoje određeni potezi koji mogu barem malo pomoći.
Tvrtke koje svoju djelatnost baziraju na internetu i potrebama drugih korporacija za učinkovito korištenje ‘mreže svih mreža’, svjesne su važnosti privatnih podataka. Za njih podaci o korisnicima predstavljaju novac, pa s vremenom postaju sve odvažnije pri prikupljanju istih. Ukoliko im se takva praksa sasvim omogući, podaci koje ostavljamo za sobom se više neće moći sasvim ukloniti, a vjerojatno bi i nakon neuspjelog pokušaja brisanja opet doveli do korisnika. Međutim, ipak možemo poduzeti neke korisne poteze da povijest pregledavanja zadržimo samo za sebe.
Tvrtka Abine bavi se izradom softvera za zaštitu osobnih podataka, ali omogućuje i uslugu DeleteMe koja uklanja privatne podatke sa stranica koje prate korisnike i sprječava njihovo ponovno pojavljivanje. Abine je objavila savjete kako korisnici sami mogu učiniti nešto slično kao i njihova DeleteMe funkcija, a ekipa s portala Cnet ih je odlučila provesti u djelo.
Upozoravaju da zaključci do kojih su došli nisu sasvim jednostavni za provesti u djelo. Ne toliko zbog tehničkih zahtjeva, nego zbog toga što je za njihovu realizaciju potrebno izdvojiti određena financijska sredstva i biti uporan.
Korak 1: Pripremite se: morate biti pristojni
Potrebno je strpljenje za budalaštine drugih i odlučnost da bi se posao uspješno priveo kraju. Nije loša ideja imati uz sebe nešto neživo na čemu možemo ostaviti svoje izljeve frustracija jer uspjeh ovisi o dobrim odnosima i strpljenju prema osobi s kojim komuniciramo. Ne postoji ni velika vjerojatnost da će sve uspjeti otprve.
Korak 2: Agresivno pratite stranice koje agresivno prate vas
Tu do izražaja dolazi usluga DeleteMe, čije se korištenje trenutno naplaćuje 99 američkih dolara za cijelu godinu. Za tu cijenu DeleteMe će nastojati ukloniti podatke sa stranica koje prikupljaju korisničke podatke i kasnije ih prodaju trećim stranama. Takvo što je moguće napraviti samostalno uz pomoć popisa usluga koje je objavio Abine, ali vlastiti anganžman podrazumijeva slanje nepregledne količine e-mailova, telefaks poruka, pa i telefonskih razgovora.
No, jedna od stvari koju Abine ne spominje je da će se većina tih stranica koje prikupljaju korisničke podatke vjerojatno opet dočepati netom uklonjenih podataka. Zbog toga Cnet preporuča ponoviti provjeru barem svakih šest mjeseci. Savjetuju da, ukoliko vas brine sigurnost i dostupnost podataka na internetu, barem jednom utipkate u tražilicu svoje ime i vidite što će se sve pojaviti.
Korak 3: Zbog zaštite ugleda, uklanjanje podataka se mora obaviti na izvoru
Da bi tražilice mogle primijetiti promjenu informacija na način na koji su do sada prezentirane, mora se promijeniti sadržaj stranice koja te podatke i objavljuje. To može biti Facebook, neki blog ili forum, no ako se pojavljuje u rezultatima pretrage, nije toliko povezano uz tražilicu, koliko uz samu stranicu.
Uklanjanje takvih podataka nije neka velika znanost, ali zahtjeva planski pristup. Potrebno je pristojno zahtijevati, ali više puta i preko više kanala. Savjetuje se direktno obraćanje osobi koja je unijela određeni podatak ili osobi koja je odgovorna za stranicu. Ponekad pomaže i spremnost na kompromis. Primjerice, ukoliko ne prođe zahtjev za uklanjanjem podataka, možda je moguće isposlovati barem prikrivanje identiteta.
Korak 4: Prikrijte loše stvari dobrima
Sadržaj koji negativno utječe na ugled korisnika se ponekad jednostavno neće moći ukloniti. No, možemo pokušati ‘uljepšati’ ga na isti način na koji je nastao, odnosno dodavanjem novih podataka koji prikazuju postojeće u pozitivnom kontekstu. Moguće je čak i do određene mjere manipulirati društvenim mrežama. Servisi kao što su Flickr, Twitter, About.Me ili društvene mreže se pojavljuju vrlo visoko u rezultatima pretrage. Stoga, podatke koje objavljujemo tamo možemo iskoristiti na način da ‘potisnu’ druge podatke koje se pojavljuju na tražilicama prema dnu pronađenih rezultata. Poglavito zbog toga što brojna istraživanja pokazuju da se već druga stranica dobivenih rezultata u pretragama privlači daleko manje pažnje od onih s prve stranice.
Korak 5: Pristojno prema konačnom rješenju – nabavite odvjetnika
Ako nešto što se pojavi na internetu zvuči klevetnički, potrebno je potražiti pravni savjet. Kriteriji za pokretanje postupka razlikuju se u pojedinim zemljama, ovisno o njihovim zakonima i interpretaciji klevete, ali svejedno je potrebno prikupiti dovoljnu količinu dokaza i još uvijek zadržati pristojan pristup. Nedokazane pravne prijetnje mogu se obiti o glavu jer tužena stranka može uzvratiti protutužbom i tražiti odštetu i naknadu za troškove postupka.
Penava uz seljake: ‘Bez jakoga sela, nema jakoga grada, niti države’
De Vrgna i Gregoret stisli ministra zbog bizarnog ispada: ‘Ne znam kakvo je to pitanje’
Zrinjski se oglasio nakon brojnih incidenta na derbiju: ‘Tužni smo i razočarani’
A što sad šutiš, Hrvatska? ‘Dok Srbi podižu spomenik Draži, mi hapsimo navijače zbog pjevanja’