OTIŠLI KORAK DALJE: Znanstvenici tvrde da je levitacija moguća! (VIDEO)

Autor: T. Pšenko

Dio znanstvenika iz spomenutog tima vjeruju da će ubrzo biti moguće i podizanje puno većih i težih objekata pa tako i ljudi. Sve što im treba jest veća valna amplituda. Ne zna se također ni kako će takve valove ljudsko tijelo podnijeti.

Prema novim istraživanjima švicarskih znanstvenika, za levitaciju, tj. lebdenje i pokretanje objekata u zraku dovoljan je tek zvuk određene frekvencije i snage. Naime, ekipa stručnjaka sa švicarskog tehnološkog instituta u Zuerichu u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences objavila je u prosincu 2014. godine da je konstruiran prvi uređaj koji pomoću visokih frekvencija zvuka omogućuje lebdenje kapi tekućine. Te se kapi mogu kretati u zraku i ispreplitati. Ta bi tehnologija u bližoj budućnosti mogla omogućiti levitaciju i težih tijela pa tako i ljudskih.

Trenutno se može koristiti prilikom istraživanja kemijskih reakcija u ekstremnim uvjetima za pokretanje opasnih tvari i simulacije niske gravitacije u svemiru. Zvučni valovi (24 kiloherca) previsoku su da bi ih mogao čuti čovjek, a u trenutnim eksperimentima djeluju na podizanje. Životinje poput mačaka ili šišmiša čuju te frekvencije.

U svijetu znanosti otkriće mogućnosti levitacije nije novost sama po sebi jer su je i ranije dokazali na osnovi magnetskih i električnih polja te elektrostatici. Tako se magnetskom levitacijom danas korsite tzv. mag-lev vlakovi. Da bi levitacija tako funkcionirala, tijela trebaju imati magnetska ili električna svojstva. Akustična levitacija takva ograničenja ne postavlja.

Zvučni valavi su zapravo promjene razine tlaka koje se šire elastičnim medijem, a nastaju uslijed titranja njegovih molekula. Oni stvaraju silu koja može poništiti gravitaciju. Sve što je potrebno jest osigurati da ova sila ostane konstantna u nekoj točki u prostoru. To se može postići zvučnicima koji zvuk šalju prema gore kako bi se zatim odbili od neke površine i vratili. Interferencijom uzlaznih i silaznih valova nastaju tzv. stojni valavi sa stacionarnim čvorovima koji ostaju na istim mjestima bez obzira na oscilacije zvuka. Ima li stojni val pravu frekvenciju i amplitudu, sila u tim čvoravima poništava gravitaciju, a u prostoru zarobljava sve što se u njemu nalazi. Takva je levitacija poznata od ranije, no ovi su švicarski znanstvenici otišli korak dalje i uspjeli oblikovati rezonatore koji stvaraju spomenute valove promjenjivih oblika pa po volji znanstvenika pomiču lebdeća tijela i isprepliću ih u zraku. Stvari tako mogu pomicati kontrolirano po zraku bez fizičkog doticaja. Za sada to prakticiraju s tijelima čija je gustoća manja ili jednaka gustoći vode. Lebdjeti tako mogu zrna kave ili drveta, a planira se taj sustav koristiti za pomicanje opasnih spojeva poput bioloških stanica.

Dio znanstvenika iz spomenutog tima vjeruju da će ubrzo biti moguće i podizanje puno većih i težih objekata pa tako i ljudi. Sve što im treba jest veća valna amplituda. Ne zna se također ni kako će takve valove ljudsko tijelo podnijeti pa sve još uvijek treba doživljavati sa skepsom.

Autor:T. Pšenko