NESTVARNO, A STVARNO: Nove snimke ‘Stupova stvaranja’ u dubokom svemiru oduševile i znanstvenike (VIDEO)

Autor: T. Pšenko

Čuveni plinski oblaci u dubokom svemiru koje je svemirski teleskop Hubble uslikao prije 20 godina ponovo su fotografirani, a rezultat izgleda gotovo nestvarno.

Znanstvenici su usmjerili teleskop prema čuvenoj Orlovoj maglini, poznatoj i kao (M16), gdje su uslikani čuveni oblaci zvani “Stupovi stvaranja”. Nova i poboljšana fotografija nastala je zahvaljujući stalnom unapređivanju teleskopa Hubble.

“Ona nam omogućava da prikažemo koliko je Hubble napredovao za 25 godina promatranja”, rekao je Paul Skoven s Državnog univerziteta u Arizoni, jedan od astronoma koji su pomogli da se snimi fotografija poput prvotne prije dvadeset godina. Ono što su dobili oduzelo je dah i samim znanstvenicima koji su se pripremali na fascinantnu pojavu.

Nazvana “Stupovima stvaranja” kada je otkrivena 1995. godine, Orlova maglina je mnogima najpoznatija fotografija od svih Hubbleovih. Našla se s vremenom i kao print na odjeći, poštanskim markicama, filmovima. Svi će se složiti – s pravom jer izgleda zaista nevjerojatno. “Stupovi stvaranja” smješteni su na oko 7000 svjetlosnih godina od Sunca, a zapravo je riječ o području punom plina i prašine gdje se zvijezde brzo formiraju. Za novu fotografiju korištena je kamera širokog polja 3, instalirana 2009. godine, kako bi se otkrilo područje u kojemu se zvijezde rađaju, gotovo dvostruko većom rezolucijom od prvobitnog uređaja. Kao i kod originalne fotografije, snimljene planetarnom kamerom širokog polja 2, elementi su prikazani različitim bojama: Crvena otkriva pojedinačno joniziran sumpor, plava prikazuje dvostruko joniziran kisik, a zelena naglašava vodik.

Autor:T. Pšenko