Božja čestica ili varalica: Higgsov bozon uopće nije pronađen!?

Autor: K.K.

Američki znanstvenici izrazili su sumnju oko toga što je zapravo pronađeno u Hadronskom Sudaraču. Jedan od razloga za oprez je činjenica da je nova čestica, koja se do sada ponašala kao neuhvatljivi Higgsov bozon, puno lakša nego što se to očekivalo. Ovo otkriva mogućnost kako postoji više od jednog Higgsovog bozona, što može odvesti do novog razumijevanja tamne materije.

Signal detektiran iz Velikog Hadronskog Sudarača, slavljen kao nepobitan dokaz da je Božja Čestica (Higgsov bozon) nakon pola stoljeća potrage uistinu i pronađena. No, tjedan dana nakon velikog otkrića, znanstvenici sa sveučilišta Cornell u SAD-u više nisu tako sigurni. U radu objavljenom ovoga tjedna, Ian Low, Joseph Lykken i Gabe Shaughnessy sa spomenutog sveučilišta izrazili su sumnju oko toga što je zapravo pronađeno u Hadronskom Sudaraču.

Znanstvenici tvrde kako bi nova rezonanca otkrivena u ATLAS i CMS eksperimentima u CERN-u mogla bi biti toliko očekivani Higgsov bozon standardnog modela, no istraživači ističu kako je sve skupa daleko od sigurnog ‘Higgsa’ kojeg su znanstvenici tražili desetljećima ne bi li ‘ispunili praznine’ u modelu fizike trenutno korištenom za objašnjavanje svemira.

Znanstvenici u CERN-u također analiziraju podatke i u pogledu da li otkriće odgovara standardnom modelu Higgsovog bozona ili se radi o nečemu još misterioznijem. Jedan od razloga za oprez u CERN-u je činjenica da je nova čestica, koja se do sada ponašala kao neuhvatljivi Higgsov bozon, puno lakša nego što se to očekivalo. Ovo otkriva mogućnost kako postoji više od jednog Higgsovog bozona, što može odvesti do novog razumijevanja tamne materije, misteriozne supstance za koju se smatra da čini četvrtinu svemira.

– Nevjerojatno je da se sve dogodilo u moje životno doba, izjavio je 83-godišnji profesor Higgs brišući suze s očiju nakon što je otkriće objavljeno, dok je profesor Tejinder Virdee sa ‘Imperial College Londona’-a, koji je pomogao voditi jedan od dva tima znanstvenika zaslužnih za otkriće, dodao: ‘Ovaj iznimno uzbudljiv trenutak probija put novom vidiku u fizici’.

Uloga Higgsovog bozona je davanje česticama koje čine atom, njihovu masu. Bez mase, one bi praktički zujale svemirom u nemogućnosti da se vežu i tvore atome koji čine zvijezde i planete – i ljude. Usprkos bajkovitim svojstvima, čestica je izmicala prijašnjim pretragama i ne vjeruju svi znanstvenici u njeno postojanje.

U nastojanju da ga pronađu, znanstvenici Velikog Hadronskog Sudarača međusobno su sudarali zrake protona gotovo brzinom svjetlosti, rekreirajući uvjete koji su postojali djelić sekunde nakon Velikog praska. Teorija kaže kako se pri hlađenju svemira nakon Velikog praska formirala nevidljiva sila, poznata kao Higgsovo polje. Ovo polje prožima svemir i sastavljeno je od bezbroj sićušnih čestica, iliti Higgsovih bozona, Prolazeći kroz to polje, druge čestice kupe masu. U prosincu prošle godine znanstvenici LHC-a otkrili su kako su uhvatili kratki pogled na ‘Higgsa’, a od tada su bezbroj puta sudarali i sudarali ne bi li smanjili postotak da budu u krivu na najmanji mogući.

Autor:K.K.