fbpx

Nostalgični nogometni strip o Nipperu postao hit na tržištu, zamislite što bi tek napravio strip o ‘Vatrenima’

Autor: Andrija Kačić-Karlin

Strip "Nipper" izlazio je na hrvatskim prostorima dva puta, još sedamdesetih godina kao prigodni, kratki dodatak u dnevnim novinama Slobodna Dalmacija, te potom u posebnim izdanjima, kao i devedesetih godina kada je ista novina reizdala dotična izdanja.

“Svako dijete, svaki dječak ili djevojčica koji vole sport i bavi se sportom trebali bi pročitati strip o Nipperu da vide da u životu  postoje svakakve situacije, da to nije samo igra, da život ne ide glatko i da je pun prepreka i da se sve može nadvladati. Baš u priči o Nipperu se vidi kako se može probijati  kroz život i svladati sve prepreke”, priča nam ugledni odvjetnik Dražen Ivanić koji je svojim silnim entuzijazmom hrvatsku sportsku publicistiku obogatio strip izdanjima o malom i mladom nogometašu Nipperu Lawrenceu.
Strip “Nipper” izlazio je na hrvatskim prostorima dva puta, još  sedamdesetih godina kao prigodni, kratki dodatak u dnevnim novinama Slobodna Dalmacija, te potom u posebnim izdanjima, kao i devedesetih godina kada je ista novina reizdala dotična izdanja. Još sedamdesetih godina tada dječarca Dražena Ivanića impresionirala je priča o Nipperu,  te je ovaj današnji njegov izdavački pothvat jedna vrsta ostvarenja snova iz djetinjstva. Tim više što je današnje izdanje Nippera u režiji Ivanića i njegovih suradnika  i opširnije i kvalitetnije, jer riječ je o stripu kopiranom s originalnih tabli, jer izdanja Nippera od Slobodne  Dalmacije u mnogim dijelovima bila su skraćena i osakaćena.
Današnja izdanja Nippera raskošna su i opremljena poput knjiga, malih enciklopedija i brzo su našla svoje mjesto na tržištu. Strip o Nipperu se može kupiti u centrima Tisak media i strip knjižari Lastan, kao i putem web stranice stripnonstop.hr. Dosad su izašle četiri  knjige, očekuju se još dvije.  Zanimljivo, valja izdvojiti, predsjednik  Hrvatskog kriket saveza Zdenko Leko pomogao je i financijski treću knjigu o Nipperu. Jer, Nipper se od nogometa odmara – kriketom.
– Zapanjujuće jest da je Nipper aktualan i danas, baš kao i prije više od tridesetrak godina, objašnjava nam Ivanić koji s primjetnim žarom govori o ljubavi iz svog djetinjstva, stripu koji ga je  nadahnuo i sagradio.
– Po mojem skromnom mišljenju Nipper je sam vrh sportskog stripa!
Ivanić je s ovim projektom ponosan, jer “prvi puta na jednim mjestu naći će se kompletan strip o nogometašu ko se kroz žuvot i karijeru probija bez roditelja, bez pomoći u ambijentu surovog i krutog kapitalizma”.
– Da, sjećam se kad sam prvi puta  vidio strip o Nipperu, u zagrebačkoj Nami, tražio sam majku da mi ga kupi. Nije mi ga kupila.  I plakao sam sam od  Ilice do Klaićeve ulice, plakao pred majkom i preklinjao je da mi kupi  taj strip.  Tih scena iz djetinjstva se sjećam, to je moje prvo iskustvo s Nipperom. O da, sjećam se kako sam ga i čitao kod djeda i bake. I odmah me opčinio. Ja sam se poistovjetio kao dječak  od sedam-osam godina s Nipperom koji je u stripu imao petnaestak-šesnaestak godina. Zato i mislim da danas svaki klinac koji voli sport  mora pročitati priču o Nipperu.
Dražen Ivanić nam priča svoja sjećanja:
– Strip sam čitao pomno, po  nekoliko puta i jedva čekao novi broj. Bila su to  druga vremena, nije bilo računala, tableta, smartphonea, nije bilo igrica na televiziji, Nipper nam je bio sve. Čuvao sam desetljećima komplet tih Nippera. I svakih godinu-dvije ja sam Nippera iznova čitao.
PuskasKocsis888V
Kako je došlo do odluke da sam krene u projekt reizdanja i to kompletnog Nippera Ivanić govori:
– Nikad se nisam bavio izdavaštvom, odvjetnik sam više od 20 godina. No, volio sam strip, Alan Ford mi je bio druga ljubav, uz Nippera. Bio sam razočaran kada je 1978. Nipper završio s izdavanjem bez određenog kraja. I stalno sam tražio taj kraj. Meni je to bilo veliko razočaranje, čekao sam da se jednog dana objavi cijela priča, do kraja. Pomislio sam 1994. godine, na reizdanju Nippera da ću vidjeti cijelu priču. Opet sam ga kupovao i čitao i opet se razočarao kada je na zadnjoj stranici pisalo sve isto kao i 1978. godine. Kako je došlo internet doba kada je svaka informacija dostupna tako sam se i ja potrudio da vidim o čemu je riječ. Ja i moj prijatelj Damir Bebek smo uvijek razgovarali kako bi mi nešto objavili i kako bi to trebalo izgledati.  Tako smo i osnovali izdavačku kuću i razgovarali što da objavimo. Moj izbor je bio Nipper, no pojavio se problem s pravima. Nije nam preostalo ništa drugo nego sakupiti originalne table. I tada sam doznao za čuvenog Solana Lopeza.  I krenuo u potragu za  tablama po cijelom svijetu. Godinama sam skupljao i tražio sve ono što je i nedostajalo. I odlučili objaviti originalnog Nippera u Hrvatskoj.
Red je spomenuti i ekipu koja je radila na zanimljivom i velikom projektu. Urednici su Dražen Ivanić i Damir Bebek koji  je bio zadužen za grafičko oblikovanje. Dizajn naslovnice sjajno je napravio Predrag Belušić. Mirjana Špoljarić napravila je kompletan prijevod, uajedno s asistentom Brunom Potnerom. Ana Đorđević pristupila je lekturi, a Domagoj Vlahović bio je tehnički urednik.
 – Nisam  bio svjestan koliko je naporan i dugotrajan proces potreban da se objavi strip. Sreća, Damir Bebek Beba je tu bio fanatik koji je osigurao da strip bude napravljen kako treba.  Kad  se Nipper prvi put pojavio, ’78., imao sam deset godina. Strip je završio tekstom o tome kako priča o Nipperu tu ne završava, i možda će jednoga dana biti objavljena u cijelosti. Od tada me zanimalo što se dalje događalo. Ponovo su ga tiskali u Slobodnoj ’94. godine, i kupovao sam ga s istim žarom, nadao se da će objaviti sve, ali to je bio samo preslik ’78, priča Ivanić i nastavlja:
– Potom sam počeo tražiti  po internetu tko ima originale stripa, a potraga je trajala preko godinu dana. Strip je izvorno u Velikoj Britaniji izlazio od rujna 1970. do travnja 1983., a Slobodna Dalmacija  je objavila  skraćenu priču.  Najviše me brinulo, kada smo došli do originala, kako završava priča, jer moglo se dogoditi da završi naprasno, da su jednostavno ugasili izdanje. Srećom, završava  kako treba završiti. Ja kraj priče nisam pročitao, čekam da sve izdamo pa da u miru pročitam.
nipper-1970-1972-cover
Ivanić s neskrivenim oduševljenjem priča i o čovjeku koji je crtao ovaj strip…
– Riječ je o Argentincu Franciscu Solanu Lopezu! Scenarij je sačinio Britanac Tom Tully, no Solano Lopez dao je šarm i dušu cijelom izdanju svojim sjajnim crtežima.  Ovaj je Argentinac došao u Europu bježeći pred događajima u Argentini kada je zavladala vojna hunta. U bijegu pred vojnom huntom Solano López utočište pronalazi najprije u Madridu, gdje 1960. godine počinje raditi za britansku izdavačku kuću Fleetway, a onda u Londonu, gdje ga je dovela želja da bude u kvalitetnijem kontaktu sa suradnicima na više stripova koje je radio za Fleetway. Rad Solana Lópeza na europskom tržištu bio je vrlo plodan, okušao se u više žanrova, a među poznatijim stripovima ističu se “Janus Stark” i “Kelly’s Eye”. Radio je i za magazin Buster na stripovima “Galaxus” i “Pete’s Pocket Army” (strip kod nas poznatiji kao “Džepna armija”, svojevremeno objavljivan u Politikinu zabavniku). Godine 1967. vraća se u Argentinu i osniva studio u kojem zapošljava više mladih i perspektivnih crtača. Budući da je bio angažiran na velikom broju stripova preko izdavačke kuće Fleetway, imao je običaj raditi table u grubim skicama, koje bi potom dovršavali njegovi suradnici u studiju. Upravo na taj način radio je na nogometnom stripu “Raven On the Wing”, pa nadalje na “Garganu” s SF tematikom, kao i na mnogim drugima, govori nam Ivanić.
– Iz tog vremena, kao rezultat Solanovog rada za izdavačku kuće Fleetway i IPC, pojavljuje se i strip  Nipper s Tomom Tullyem, kao scenaristom koji je osmislio lik Nippera, nastao je strip o malom siromašnom i napuštenom dječaku koji izvrsno igra nogomet i želi dokazati nevinost svog lažno optuženog i stradalog oca. Suradnja Solana Lópeza i Tullyja nastavila se nekoliko godina kasnije kad su za britansko tržište izdali strip “Busters ghost”. Nakon toga je razočarani Tully odlučio prekinuti veze sa strip-industrijom i povukao se kako bi vodio pub.
Naposljetku, Ivanić  završava svoju priču o Nipperu, sa željom da strip scena u Hrvatskoj više pozornosti da hrvatskom sportu. On tvrdi:
– U Hrvatskoj realno nedostaje sportska publicistika. Šteta je što toga nema. a strip je sjajan za edukaciju djece. U Velikoj Britaniji postoji tradicija sportskog stripa. Nema sportske teme koju u sportu ne obrađuju. A pogledajte hrvatski sport, zašto nemamo strip o vatrenima, Dinamu iz 1982. godine, Hajduku iz sedamdesetih godina, Goran Ivanšević, Krešo Ćosić, Mate Parlov, Dražen Petrović, Cibona iz osamdesetih, “vatrenima” iz Francuske 1998. godine, kakav bi to tek strip bio! Mislim da je problem u našem autorskom stripu.  No, nikad nije kasno. Tko zna? Sad sam  ostvario dječački san, objavio sam cijeli strip o Nipperu, no prostora za sportski strip i te kako ima. Idemo dalje!

Autor:Andrija Kačić-Karlin
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ali ne nužno i stavove portala Dnevno.hr. Molimo čitatelje za razumijevanje te suzdržavanje od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Portal Dnevno.hr zadržava pravo obrisati komentar bez najave i/li prethodnog objašnjenja.