iStock

ZNANSTVENICI IZRAČUNALI: ‘Sada znamo kada ćemo svi izumrijeti, evo kada točno stiže kraj civilizacije!’

Autor: Z.G./Dnevno.hr

Od svih vrsta koje su ikada postojale, više od 99 posto njih je izumrlo. Iako ljudska aktivnost povećava stope izumiranja za mnoge vrste, ono je oduvijek postojalo, bilo da su ga uzrokovale  promjene u okolini, evolucija, ili je bila riječ o masovnim izumiranjima u prirodnim katastrofama, poput udara asteroida koji je “potamanio” dinosaure. Istraživači Instituta za budućnost čovječanstva na Sveučilištu u Oxfordu bili su znatiželjni vezano uz pitanje mogu li izračunati gornju granicu vjerojatnosti izumiranja čovječanstva u bilo kojoj godini… ono što su nazvali “prirodnom pozadinom stope izumiranja ljudi.”

Također, željeli su otkriti vjerojatnost uništenja čovječanstva zbog prirodne katastrofe te otkriti je li rizik za ljude veći od prirodnih ili antropogenih uzroka. Da bi to učinili, isključili su antropogene rizike poput klimatskih promjena i nuklearnog oružja, usredotočujući se na prirodne rizike s kojima se homo sapiens već suočio i preživio ih tijekom svojih 200.000 godina postojanja, od erupcije supervulkana do udara asteroida i sl.

Oni tvrde kako možemo izračunati stopu izumiranja ljudi upravo na temelju činjenice da je čovječanstvo preživjelo do danas, piše IFL Science.

“Zaključujemo da je vjerojatnost izumiranja čovječanstva zbog prirodnih uzroka u bilo kojoj godini gotovo zajamčeno manja od jedan prema 14.000, a vjerojatno će biti i manja od jedan prema 87.000”, napisali su u izvještaju studije za Scientific Reports.

Postavlja se pitanje: je li 1 : 14.000 mnogo?

Prvo je važno istaknuti kako su znanstvenici pokušali utvrditi gornju granicu vjerojatnosti izumiranja tj. najveći mogući proračun koji se temelji na određenim specifičnostima – koristeći moderne ljude koji su se pojavili prije oko 200.000 godina kao zapis o preživljavanju. Kako objašnjavaju u studiji, ako premjestimo te varijabile, primjerice, ako pogledamo fosile stare 300.000, za koje se smatra da su ostaci homo sapiensa u Jebel Irhoudu, i shvatimo ih kao početak modernih ljudi, tada gornja granica postaje 1 : 22.800.

Ako se osvrnemo 2 milijuna godina unatrag i prvo pojavljivanje roda homo, tada brojka za godišnju vjerojatnost izumiranja zbog prirodnih uzroka postaje 1 : 140.000.

Iako je precizno računanje znanstvena fantastika, jedan od 14 tisuća znači da svake godine imamo 99,993% šanse da nećemo izumrijeti. No, s druge strane, to su isti izgledi da se od 100.000 komercijalnih letova zrakoplova, koji postoje svakog dana, bilo kojeg dana njih sedam može srušiti.

Naravno, postoje upozorenja za ovu analizu. Ona samo gleda na vjerojatnost izumiranja od prirodnih pojava uz jednake rizike koje smo imali u proteklih 200.000 godina, i naravno ne uzima u obzir ljudski čimbenik.

“Činjenica da 200 tisuća godina nismo izumrli zbog nuklearnog rata ne govori mnogo, kad nuklearno oružje imamo tek 70-ak godina”, kažu autori studije.

Autor:Z.G./Dnevno.hr