Ilustracija

Zašto Mjesec ima manje kratera od udara asteroida nego što bi ih trebao imati? Odgovor će vas iznenaditi!

Nova studija upućuje na zaključak da je Mjesec preživio više ranih udara asteroida nego što to njegova površina danas pokazuje. Neki od najstarijih utjecaja na Mjesec ostavili su gotovo nevidljive otiske jer su udarali u mekšu površinu. Naime, prije no što se ohladio i učvrstio, površinu našeg satelita nekada je prekrivao ocean magme.

“Meka slijetanja” stoga nisu ostavljala gotovo nikakav trajan trag. Tako bi se moglo objasniti zašto se trenutni izgled Mjeseca ne podudara s onime što znanstvenici misle da mu se dogodilo u prvih milijardu godina.

“Veliki udarni krateri koji se često nazivaju udarnim bazenima, nastali tijekom skrućivanja oceana Mjesečeve magme prije više od četiri milijarde godina, trebalo je da stvore kratere drukčijeg izgleda, u odnosu na one nastale u kasnijoj geološkoj povijesti”, kaže fizičarka Katarina Miljković sa Sveučilišta Curtin (Australija).

Ideja o oceanu magme na Mjesecu nipošto nije nova, no istraživanje dublje istražuje potencijalnu vremensku liniju udara asteroida i pokušava je uskladiti s onime što mislimo da znamo o tadašnjim događajima u Sunčevu sustavu.

Rano bombardiranje

Neka istraživanja ukazuju na to da je vrelo jezero magme moglo opstati oko 200 milijuna godina, a ovo najnovije istraživanje pokazuje kako bi se to uklopilo u datume predložene za rano bombardiranje velikih asteroida.

“Vremenski okvir za skrućivanje oceana Mjesečeve magme značajno varira između različitih studija, no mogao se produžiti dovoljno da doživi dio povijesti bombardiranja velikih udara tipičnih za najranija razdoblja evolucije Sunčeva sustava. Kako Mjesec stari i površina se hladi, postaje sve tvrđi, a otisci bombardiranja znatno su uočljiviji daljinskim opažanjem”, dodaje Miljković.

Sve je to iznimno važno za utvrđivanje kako je Sunčev sustav evoluirao, na temelju čega možemo doznati više o formiranju planeta i trajanju određenih njihovih faza.

Budući da je Zemlja bliski Mjesečev susjed, sve što mu se događalo imalo je određenog učinka i na Zemlju, što nam daje bolje razumijevanje o tome kako je nastao naš planet i život na njemu.